Gå til innhold

Hvor mange kg kan jeg, som jente, regne som ok og bra i benk, knebøy og marløft?


Min-egen-lykkes-smed

Anbefalte innlegg

Jeg har lest innlegget, mao baserer statistikken seg for styrkeløftere (på landslagsnivå regner jeg med) - ikke hvert enkelt individ

"nødvendig for utvikling" -> Selvsagt er det en veiledning, men det gir jo likevel ingen fasit :)

0.5-1 % økning i mnd er basert for sterke styrkeløftere.

En nybegynner har ca 0.5-1 % per økt (der du har sterke responders og svake responders. Noen ser lite økning på 3 mnder).

En OK sterk person har ca 1 % i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

0.5-1 % økning i mnd er basert for sterke styrkeløftere.

En nybegynner har ca 0.5-1 % per økt (der du har sterke responders og svake responders. Noen ser lite økning på 3 mnder).

En OK sterk person har ca 1 % i uken.

...som mest sannsynlig har nådd sitt genetiske potensial.

Du har sikkert, som meg selv, både sett og vært borti både medlemmer på treningssenter og/eller kunder som trener med langt mindre belastning enn hva de egentlig er kapable til (med forbehold om teknisk utførelse). Mao har samme antall mennesker langt større potensiale for økning enn hva de selv mestrer på egenhånd(ref "lite økning på 3mnd").

DERSOM teknisk utførelse, kosthold, restitusjon, periodisering, intensitet og volum pr uke optimaliseres, er det større potensiale for 1% økning pr uke - eller er du fortsatt uenig?

Ikke i all evighet selvsagt, men for en gitt periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei. Det er faktisk mennesker som responderer dårlig på styrketrening vist gjennom studier og er naturlig seige å adaptere seg. Nybegynnere kan adaptere seg til styrke de første månedene ned mot 50-65 % av max med svært lavt volum.

2. Som sagt. Gjennomsnittet vil være ca 1 % per økt de første månedene, men studier viser personer har 5 % økning i styrke over 3 måneder og andre som har 60 % økning :) Det er alltid uteliggere, det er derfor man ikke kan si "forvent X" man kan heller si at man med større sannsynlighet bør treffe 1 % enn 0.1 % og 2 % per økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip thrust er en øvelse der en får best utbytte med høyt volum eller høy intensitet(belastning). Mao trener man hipthrust 3x10-12 en til to ganger i uka og klager over at rumpa ikke vokser er det fordi den nettopp ikke gjør det :D

Ahhhh litt truffet :barefoot: Hva mener du en heller skal kjøre, mange flere reps el tyngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei. Det er faktisk mennesker som responderer dårlig på styrketrening vist gjennom studier og er naturlig seige å adaptere seg. Nybegynnere kan adaptere seg til styrke de første månedene ned mot 50-65 % av max med svært lavt volum.

2. Som sagt. Gjennomsnittet vil være ca 1 % per økt de første månedene, men studier viser personer har 5 % økning i styrke over 3 måneder og andre som har 60 % økning :) Det er alltid uteliggere, det er derfor man ikke kan si "forvent X" man kan heller si at man med større sannsynlighet bør treffe 1 % enn 0.1 % og 2 % per økt.

Hvilke studier "viser at"?

Ikke for å kverulere, men når du henviser til tall bak studier er det interessant å lese de selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke studier "viser at"?

Ikke for å kverulere, men når du henviser til tall bak studier er det interessant å lese de selv :)

Tidlig i styrketrening og teori og praksis vil du finne de tallene, med referanser. Jeg siterer:

"Eksempelvis har vi sett at etter 12 uker med samme treningsprogram kan noen personer øke 1 RM med 4-5 %, mens andre, som i utgangspunktet hadde samme treningsstatus, kan øke med 60 % etter å ha fulgt nøyaktig samme treningsprogram".

Videre:

"Etter flere år med systematisk styrketrening nærmer vi oss vårt potensial og vi kan etter hvert bare forvente små endringer i styrke (figur 3.1). Styrkeløftere og vektløftere i eliteklassen greier sjelden å øke sine personlige rekorder med mer enn noen få prosent per år (0-10 %)"

Nybegynnere sin gull-periode skyldes, som nevnt, koordineringen av øvelsen ikke de normale nevrale/perifere adaptasjoner. De første 8 ukene foregår stort sett med svært lite styrke grunnet tverrsnitt. Deretter vil styrkeøkning skyldes en symbiose av tverrsnitt og nevralutvikling.

Videre kan jeg anbefale, til å begynne med, som fundament:

- Periodization 5th edition

- Science and practice of Strength training

- Block training verkhoshansky

Om du ikke har lest disse tre bøkene er det essensielt at det blir gjort for maksimal forståelse og får å unngå Keegil sin:

post-2892-14440970469295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God post :)

Videre kan jeg anbefale, til å begynne med, som fundament:

- Periodization 5th edition

- Science and practice of Strength training

- Block training verkhoshansky

Jeg vil i tillegg anbefale den splitter nye utgaven av Practical Programming for Strength Training av Mark Rippetoe og Andy Baker. Her er en god anmeldelse av den som gir et godt innblikk og kort oppsummering av innholdet.

trainingadvancementcontinuum.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...