Gå til innhold

Et godt immunforsvar - gode gener?


Anbefalte innlegg

Jeg er så og si aldri syk, tiltross for at jeg jobber i barnehage der det er syke barn hele tiden. Hvorfor er det noen som blir smittet av absolutt alt, og noen som aldri blir syke? Er det gode gener? Livsstil? Jeg trener og spiser "normalt sunt", dette har jeg ikke alltid gjort, jeg var ikke syk før jeg begynte med det heller... Det hender jeg er bittelitt forkjølet, men aldri sånn at jeg må være borte fra jobb. Jeg hadde feber sist i 1995...Er jeg bare fryktelig heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer nok fra person til person hvor mottakelig man er, men det jeg har hørt fra venninner som jobber i barnehage er at de gjerne ble syke helt i begynnelsen, men nå har utviklet et immunforsvar som lettere står i mot bakteriene som ungene sprer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok fra person til person hvor mottakelig man er, men det jeg har hørt fra venninner som jobber i barnehage er at de gjerne ble syke helt i begynnelsen, men nå har utviklet et immunforsvar som lettere står i mot bakteriene som ungene sprer.

Denne erfaringen har "jeg" også. Har venner som jobber i barnehagen og i de første trinnene på skolen, og de ble ofte syke i løpet av de første ukene/mnd på jobben. Nå derimot er de så og si aldri syke, uansett sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensavirus endrer seg gjerne årlig, så immunitet mot fjorårets versjon gir sjeldent immunitet mot årets (med mindre de er svært like). Forkjølelse i form av øvre luftveisinfeksjon skyldes lokalinfeksjon og gir ikke immunitet. Noe ligger genetisk og noe ligger i miljø (ernæringsstatus, alder, kjønn, andre somatiske tilstander, hormonell tilstand osv). Svært mange faktorer som spiller inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo ikke syk før jeg begynte i barnehagen heller, og barna mine er veldig sjeldent syke...derfor jeg tenker at endel må være genetisk rett og slett...foreldrene mine er også sjelden syke. I barnehagen er det noen som får hver eneste spysyke selv om de har jobber der i 20 år, mens jeg aldri har hatt spysyka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjelden syk, men de første månedene som lærer i 1.klasse var jeg kronisk forkjølet, vondt i halsen og hostet (hostet så lenge og voldsomt at jeg måtte på penicillin til slutt). Spysyken derimot får jeg aldri, selv ikke da halve klassen kastet opp en etter en i klasserommet.

Før det var jeg aldri syk. Null dager fravær på vgs f.eks:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på hvordan den allmenne tilstanden på kroppen din er. Jeg hadde en periode på 5-6 måneder før jeg fikk lungekollaps. Da var jeg en støvsuger og dro til meg alt av sykdommer. Men nå er det en vesentlig stor forskjell.

Jeg har også en liten finger på at hvis man får i seg det man trenger av vitaminer og mineraler, er kroppen fornøyd. Da er det mindre sjanse for at noen basiller sniker seg inn i kroppen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri vært syk og foreldrene mine har alltid tullet med at i denne familien har vi så gode gener og alle har godt immunforsvar, her er det ingen som blir syke :D:D Men når jeg startet på ungdomsskolen så hadde omtrent alle fått kyssesyken på trinnet, og da var det samme skjebne på meg. Kyssesyken går på immunforsvaret og da ble jeg plutselig mottakelig for en haug av andre sykdommer. Det ble som en slags ond sirkel. Etter kyssesyken fikk jeg noe som kalles helvetesild (ja dere ser nok i navnet at den ikke var noe godt). Legen var egentlig forundret over at en så ung person som meg hadde fått denne sykdommen. Var visst typisk for gamle mennesker haha :)

Tydeligvis har alle mennesker herpes i kroppen som venter på at immunforsvaret blir helt svekket og da kan bryte ut (ikke kjønnsherpes, det er et eget type herpes). Så sykdommen gikk jo ut på at jeg måtte lide meg igjennom smerter uten at noen kunne hjelpe meg, og har enda arr fra blemmene.. oppå det fikk jeg influensa og bihulebetennelse og når jeg da var så syk klarte jeg ikke spise ordentlig og jeg fikk jernanemi og derfor fikk jeg ikke lov til å ha gym på skolen for jeg kunne svime av om jeg anstrengte meg for mye. :(

Men alt ordnet seg og det er LENGE SIDEN jeg har vært syk. Det handler vel oftest om uflaks kan jeg tenke meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri vært syk og foreldrene mine har alltid tullet med at i denne familien har vi så gode gener og alle har godt immunforsvar, her er det ingen som blir syke :D:D Men når jeg startet på ungdomsskolen så hadde omtrent alle fått kyssesyken på trinnet, og da var det samme skjebne på meg. Kyssesyken går på immunforsvaret og da ble jeg plutselig mottakelig for en haug av andre sykdommer. Det ble som en slags ond sirkel. Etter kyssesyken fikk jeg noe som kalles helvetesild (ja dere ser nok i navnet at den ikke var noe godt). Legen var egentlig forundret over at en så ung person som meg hadde fått denne sykdommen. Var visst typisk for gamle mennesker haha :)

Tydeligvis har alle mennesker herpes i kroppen som venter på at immunforsvaret blir helt svekket og da kan bryte ut (ikke kjønnsherpes, det er et eget type herpes). Så sykdommen gikk jo ut på at jeg måtte lide meg igjennom smerter uten at noen kunne hjelpe meg, og har enda arr fra blemmene.. oppå det fikk jeg influensa og bihulebetennelse og når jeg da var så syk klarte jeg ikke spise ordentlig og jeg fikk jernanemi og derfor fikk jeg ikke lov til å ha gym på skolen for jeg kunne svime av om jeg anstrengte meg for mye. :(

Men alt ordnet seg og det er LENGE SIDEN jeg har vært syk. Det handler vel oftest om uflaks kan jeg tenke meg..

Veldig OT, men helvetesild (herpes zoster) er en reaktivering av varicella zoster-viruset (vannkopper på folkemunne). VZV ligger latent i ryggmargens sensoriske ganglier etter initialsmitte, og ved immunsvekkelse (f.eks kyssesyken) kan viruset se sitt snitt til å reaktivere seg. Reaktivert vannkoppevirus er altså helvetesild - og derfor må man ha hatt vannkoppeviruset for å kunne utvikle helvetesild. Det ligger ikke latent i alle mennesker naturlig, men de aller fleste blir påtvunget vannkopper som barn, så ved immunsvekkelse kan helvetesild oppstå. Helvetesild rammer ofte eldre fordi de er immunsvekkede pga alder og en haug av sykdommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt det på gode gener, ettersom foreldrene mine heller ikke har vært mye syke. Jeg har alltid hatt svært lite fravær, både for egen del og pga syke barn. Barna har bestevenner som blir syke hele tiden og har feber annenhver uke, omtrent, men det biter ikke på de,.

Jeg har alltid vært slik, også da jeg ikke trente eller tenkte på hva jeg puttet i munnen av "shit". Hadde dessuten en lengre peride i ungdomsmårenen da jeg garantert ikke fikk i meg det man trenger av vitaminer, mineraler og ...alt, egentlig..., men var om mulig enda mindre syk dao_O

Uansett hva det kommer av: jeg er takknemlig for at det er slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt det på gode gener, ettersom foreldrene mine heller ikke har vært mye syke. Jeg har alltid hatt svært lite fravær, både for egen del og pga syke barn. Barna har bestevenner som blir syke hele tiden og har feber annenhver uke, omtrent, men det biter ikke på de,.

Jeg har alltid vært slik, også da jeg ikke trente eller tenkte på hva jeg puttet i munnen av "shit". Hadde dessuten en lengre peride i ungdomsmårenen da jeg garantert ikke fikk i meg det man trenger av vitaminer, mineraler og ...alt, egentlig..., men var om mulig enda mindre syk dao_O

Uansett hva det kommer av: jeg er takknemlig for at det er slik ;)

Du høres ut akkurat som meg :) Og jeg er også overlykkelig over at det er sånn jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å ha et lite skille mellom smitte og faktisk sykdom. Du kan bli smittet uten å få symptomer i nevneverdig grad. Som nevnt av flere over her er det mye som spiller inn på hvor syke folk blir, og ikke nødvendigvis enkelt å plukke frem enkeltårsaker til at noen blir sykere enn andre. Smitter man f.eks. 100 personer med influensavirus vil mange klare seg helt fint uten å nødvendigvis merke noe som helst, andre får milde symptomer, noen blir veldig dårlige og for noen få utsatte(gjerne eldre, sykelige etc.) kan influensa i verste fall være livstruende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...