Gå til innhold

Spesifikk styrke for håndballspillere?


selinepet

Anbefalte innlegg

Jeg spiller håndball aktivt og er ganske sterk sammenlignet med de på alderen min som også spiller håndball. Men man kan jo alltid forbedre seg, så jeg lurte på om det er noen spesielle øvelser man burde trene i forhold til å spille håndball? Eller er det kun baseøvelser for hele kroppen som gjelder?

Er takknemmelig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel strengt tatt si at det er ingen fasittsvar, men kan gi noen eksempler fra min tidligere tid som haandballspiller.

Har litt aa si naar i sesongen det er snakk om, under oppkjoering er det veldig fokus paa tunge oevelser som kneboy, frivendinger, benk, militaerpress og markloeft.

Mens det under sesongen er mer fokus paa skadeforebyggende trening og kjernemuskelatur som planken og balanserings oevelser for styrking av ankler og leddbaand.

Hvilket nivaa ligger du paa naa og hvilken posisjon spiller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel strengt tatt si at det er ingen fasittsvar, men kan gi noen eksempler fra min tidligere tid som haandballspiller.

Har litt aa si naar i sesongen det er snakk om, under oppkjoering er det veldig fokus paa tunge oevelser som kneboy, frivendinger, benk, militaerpress og markloeft.

Mens det under sesongen er mer fokus paa skadeforebyggende trening og kjernemuskelatur som planken og balanserings oevelser for styrking av ankler og leddbaand.

Hvilket nivaa ligger du paa naa og hvilken posisjon spiller du?

Spiller på damelag i 3.divisjon som venstre bakspiller (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe.. Samme plassen som jeg pleide aa spille saa det hjelper en god del..

Et av hovedfokusene mine var absolutt kneboy, benk, planke og frivendinger. Hjalp veldig paa spenst og skuddstyrken (kjernemuskelaturen).. En annen ting jeg vil anbefale som Kristine Lunde pushet veldig var stabilitetsoevelser for skuddarm.. Skaff deg et "resitance band" og bruk det hyppig paa skuldre, hjelper paa baade skuddstyrke, bevegelighet og er skadeforebyggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe.. Samme plassen som jeg pleide aa spille saa det hjelper en god del..

Et av hovedfokusene mine var absolutt kneboy, benk, planke og frivendinger. Hjalp veldig paa spenst og skuddstyrken (kjernemuskelaturen).. En annen ting jeg vil anbefale som Kristine Lunde pushet veldig var stabilitetsoevelser for skuddarm.. Skaff deg et "resitance band" og bruk det hyppig paa skuldre, hjelper paa baade skuddstyrke, bevegelighet og er skadeforebyggende

Godt å høre at det ikke var masse avanserte øvelser! Og nå jeg må nesten få tak i ett slikt bånd! ;) Tusen takk for bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan jeg null og niks om spesifikk styrketrening, men jeg har hørt anekdoter om utøvere i sporter med mye skudd ( håndball og volleyball/sandvolleyball) som kan ende opp med å slite mye med arm/skulderproblemer, og at vertikale pressøvelser ( stående skulderpress, pushpress og overstøt) kan være med på å vesentlig endre skadestatistikken i positiv favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du vil trene styrke, men fra en (snart avdanket) håndballspiller med dårlige knær og en vond skulder - tren skadeforebyggende og balanseøvelser før noe annet. Bruk strikk på alle mulige måter for skuldrene, og gjør masse ulike balanseøvelser (med og uten ekstra vekt) på bosuball eller balansebrett.

Ellers er utfall, bulgarsk utfall og (eksplosive) knebøy gode øvelser for underkropp, men Aurelius sine tips for overkropp er verdt å ta med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...