Gå til innhold

Norges største idrettsutøvere i 2013


Valan

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/spesial/2013/topp100_sport/

Savner vi noen på denne listen? Jeg synes hvertfall en en mann ved navn Carl Yngvar burde få sin plass på denne listen som rommer hele 100 utøvere.

Synes også det blir dumt med håndballspillere på 10. plass. Håndball er en j***** liten idrett, det så man under VM. Det var mer spillere på banen enn på tribunen i mange av kampene. Det sier jo litt når Norge, "verdens beste" i håndball blir slått av Montenegro som m.t.p befolkning er like stort som Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes også det blir dumt med håndballspillere på 10. plass. Håndball er en j***** liten idrett, det så man under VM. Det var mer spillere på banen enn på tribunen i mange av kampene. Det sier jo litt når Norge, "verdens beste" i håndball blir slått av Montenegro som m.t.p befolkning er like stort som Oslo.

For det første så røyk Norge mot Serbia, ikke Montenegro. For det andre så er håndball en ganske stor idrett i Norge og enkelte deler av Europa. Under VM finalen var det over 20 000 tilskuere. Så at det er et par håndballspillere med på denne listen er vel ikke så veldig rart?

Når det er sagt er jeg helt enig i at Carl Yngvar har noe på denne listen å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så røyk Norge mot Serbia, ikke Montenegro. For det andre så er håndball en ganske stor idrett i Norge og enkelte deler av Europa. Under VM finalen var det over 20 000 tilskuere. Så at det er et par håndballspillere med på denne listen er vel ikke så veldig rart?

Når det er sagt er jeg helt enig i at Carl Yngvar har noe på denne listen å gjøre..

Jeg refererte til et tidligere mesterskap. Det blir det samme som om Spania skulle tape mot San Marino i fotball. Nivået er på en helt annen planet.

20 000 tilskuere i en VM-finale er ingenting. Det har jo vært flere tilskuere på Vålerenga - Moss i eliteserien.

Håndball er en knøttliten idrett som omtrent bare Norge bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg refererte til et tidligere mesterskap. Det blir det samme som om Spania skulle tape mot San Marino i fotball.

20 000 tilskuere i en VM-finale er ingenting. Det har jo vært flere tilskuere på Vålerenga - Moss i eliteserien.

Håndball er en knøttliten idrett som omtrent bare Norge bryr seg om.

Samme gjelder forsåvidt langrenn, kombinert, skihopp og flere andre vinteridretter....bare ett fåtall land i nord-europa som bryr seg om de idrettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til et tidligere mesterskap. Det blir det samme som om Spania skulle tape mot San Marino i fotball. Nivået er på en helt annen planet.

20 000 tilskuere i en VM-finale er ingenting. Det har jo vært flere tilskuere på Vålerenga - Moss i eliteserien.

Håndball er en knøttliten idrett som omtrent bare Norge bryr seg om.

Å referere til tilskuere er litt å skyte seg i foten, når man vil ha Bakkelund og CYC med..

Hvor mange tilskuere var det på VM i styrkeløft?

De fleste vet ikke hva styrkeløft er engang.

Det jeg irriterte meg over er att en Sjakkspiller skal vinne idretts pris..

Hele listen syntes jeg handlet om tilskuertall (Norsk TV) og lite om prestasjoner som er levert i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å referere til tilskuere er litt å skyte seg i foten, når man vil ha Bakkelund og CYC med..

Hvor mange tilskuere var det på VM i styrkeløft?

De fleste vet ikke hva styrkeløft er engang.

Det jeg irriterte meg over er att en Sjakkspiller skal vinne idretts pris..

Hele listen syntes jeg handlet om tilskuertall (Norsk TV) og lite om prestasjoner som er levert i år.

Jeg har inntrykk av at styrkeløft er en større idrett enn damehåndball. Håndball har tilskuerkultur i Norge, det har ikke styrkeløft. I tillegg er håndball en lagidrett.

Ellers er jeg enig i at det ble litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at styrkeløft er en større idrett enn damehåndball. Håndball har tilskuerkultur i Norge, det har ikke styrkeløft. I tillegg er håndball en lagidrett.

Ellers er jeg enig i at det ble litt feil.

Hvorfor er DJ Broiler på vg lista top 20, når han ikke er stor i værden?

"Norges største idrettsutøvere"

Men ja det er en lite legit liste og det er tross alt VG. Den er basert på lesernes valg og ikke prestasjoner. Juryen kan ta seg en bolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en litt latterlig og lite reflektert liste! Er jo helt tydelig at de idrettene som står størst i Norge er de idrettene som vinner frem på denne listen. Er jo snakk om "Norges største idrettsutøver", men man bør jo kunne se det i et lite større perspektiv og på hvor store/utbredt idrettene er i verden.. For å sette det litt på spissen; er man topp 5 i langrenn i Norge, så er man jo nærmest garantert topp 10 i verden.. Ser man på friidrett, svømming o.l, som er svære verdensidretter, så blir bildet derimot noe helt annet.. Selvfølgelig ikke utøvernes feil, og all creds til vintersportsutøverne som legger ned all den knallharde jobbingen! Men synes det er litt synd, at så mange idretter og sterke prestasjoner får så lite oppmerksomhet og på et vis blir litt glemt.. Hva med Karoline Bjerkeli Grøvdal og Sindre Buraas - begge nr. 13 på 5000m i VM! Løping som alle i hele verden driver med!! Og de er ikke med på listen en gang! Tror ikke folk er helt klar over hvor stor prestasjon det er! Og Magnus Carlsen på første plass, når det engang ikke er definert/bestemt om sjakk er en idrett eller ikke (ikke tenkt å ta den diskusjonen her, men betviler ikke at det ligger maaassevis av arbeid bak prestasjonene hans!!)

Å lage en slik liste blir nesten litt for dumt synes jeg. Å måle idrettene opp i mot hverandre er jo så og si umulig, og noe journalistene helt klart ikke har evnet. Men bare så det er sagt; all ære til utøverne, prestasjonene deres og all jobbingen de har lagt ned, uansett idrett! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VG'ssportssjef Øyvind Brenne skriver: "- I juryarbeidet overså vi styrkeløfterne, og vi må takke leserne som har gjort oss oppmerksomme på det. Vi er enige i at de fortjener sine plasser på lista. Vi mener Christensen burde hatt en plass som nummer 54, mens Bakkelund ville havnet på 67. plass, sier Brenne.

Han understreker at VM i styrkeløft hadde relativt beskjedent med deltagere - ca 300 utøvere fordelt på 50 nasjoner."

Den siste uttalelsen var ikke mye smart, særlig ettersom VG har plassert Magnus Carlsen på toppen av listen. Uavhengig av om man mener sjakk er idrett eller ikke, så var det kun to deltagere i sjakkens VM. Tar man med kandidatturneringen, så vil jeg fremdeles tro det var langt færre enn 300 som deltok! ;)

Skal man rangere idretter, er utbredelse og antall utøvere internasjonalt et bedre mål. Dette kommer fra en som har over 25 år bak seg i en virkelig liten idrett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at styrkeløft er en større idrett enn damehåndball. Håndball har tilskuerkultur i Norge, det har ikke styrkeløft. I tillegg er håndball en lagidrett.

Ellers er jeg enig i at det ble litt feil.

Styrkeløft er nok en mikroidrett i Norge i forhold til handball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeløft er nok en mikroidrett i Norge i forhold til handball.

Men i internasjonal sammenheng, så er det ikke nødvendigvis samme forholdstall?

Styrkeløft er en liten idrett i den store sammenhengen, men uten status som OL-gren så hadde det nok vært langt færre jenter som spilte håndball på verdensbasis. Uansett mener jeg at resultatene til CYC og "Chill Eagle" Bakkelund gjør at de begge selvsagt burde figurert blant de 50 fremste på listen.

Det gjør de ikke og det handler om at idretten styrkeløft har svært liten tilskuerinteresse i Norge.

Og VG lever av å servere oversikt av kvaliteten på "brød og sirkus" til folket. Styrkeløft når ikke opp i en slik sammenheng, men det i seg selv for-ringer ikke utøvernes sportslige prestasjoner. Det er bare det at det ikke er de sportslige prestasjonene i seg selv som er i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...