Gå til innhold

Hvordan unngå "fråtsedager"?

Anbefalte innlegg

Gjest MrWednesday

Er det noen som har tips til hvordan man kan unngå "fråtsedager?

Jeg har gått ned 40 kg og er nå ca tre måneder inn i mitt liv som "normalvektig" (ca 78 kg, 179cm). Jeg trener styrke tre ganger i uka (ca en time pr gang) og sper på med kardio av ymse slag innimellom. Prøver å ligge på ca 2400 kcal pr dag i "inntak", litt mer på treningsdagene.

Problemet er at jeg litt for ofte får "anfall" når jeg er på butikken og hamstrer smågodt, sjokolade og andre kaloribomber (har vel skjedd ca en dag i uka i snitt siste måneden. Kanskje litt oftere.). Disse dagene blir kaloriinntaket naturlig nok mye høyere. Føler at det er litt av det gamle syndene som kommer tilbake. I perioden da jeg skulle ned i vekt greide jeg i mye større grad å unngå overspising (gikk ned all vekta på litt over 9 mnd).

Så er det noe lurt jeg kan gjøre for å unngå disse impulsene? Er det noe jeg eventuelt gjør feil mtp generelt kosthold som bidrar til at dette skjer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26642-hvordan-unng%C3%A5-fr%C3%A5tsedager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for innsiktfullt svar. Eller ikke...

Jeg står for det jeg skrev. Personlig unngår jeg mange matvarer på butikken selv. Jeg har ofte lyst på sjokolade, men det er sjelden jeg kjøper det, fordi jeg vet at det er usunt, skadelig osv.

Kanskje du kan lese om effektene sukker har på kroppen?

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece#.UrYMc7R0m24

PS: ikke ta alt som står i artikkelen for god fisk, men du skjønner poenget..

Syntes det går ann å svare på en måte som ikke virker veldig nedlatende..

OT: Syntes det er et godt tips å ikke være sulten i butikken. Andre ting du kanskje bør se på er om du får i deg nok mat/næringsstoffer? Et annet tips som fungerer for mange er at når du får lyst på f eks sjokolade, kjøp den minste, nyt den og gå videre i livet:)

Gratulerer med en fantastisk vektnedgang! Du har gjort mye jobb på kort tid, og det er viktig at du er klar over at mye av jobben fortsatt står igjen, nettopp dette med å finne en balanse. Om du regelmessig nekter deg selv å nyte god mat/drikke vil det fort ende i at du sprekker skikkelig og spiser masse, uten en gang å nyte maten.

Lykke til:)

Annonse

Gjest MrWednesday
Syntes det går ann å svare på en måte som ikke virker veldig nedlatende..

Det var det jeg også reagerte på. Jeg har dessverre lite kunnskap om kosthold så derfor spør jeg. Det betyr ikke at jeg er dum (noe man lett kan få inntrykk av at første svar her insinuerer...).

Sånn ellers prøver jeg å ikke dra på butikken når jeg er sulten, men det er jo ikke så lett å få til bestandig. Det blir jo ofte til at man drar innom butikken på vei hjem fra skolen og da er det jo gjerne en stund siden man spiste sist. Men det er vel mulig å bare planlegge litt bedre for å unngå det selvsagt...

Angående næringsstoffer er jeg usikker. Spiser mye müsli til frokost/kvelds, gjerne en eller annen type polarbrød til lunch og ganske varierte middager. Spiser også mye gulrot, granatepler og annen frukt som mellommåltider. Bruker ShapeUp-appen for å holde øye med kaloriinntaket, men har igrunn ikke fulgt så veldig nøye med næringsfordelingen. Vil f.eks. proteininntaket kunne påvirke "snophungeren"? Tar ikke noe form for proteintilskudd pr i dag.

Og takk! Det har vært tungt, men jeg har ingen planer om å gi meg. Så langt har jobben definitivt vært verdt strevet...

Umiddelbart så tenker jeg, mye karbohydrater når jeg ser det du spiser. Så med utgangspunkt i egne erfaringer med å ta av +55 kilo selv, så sier jeg klart ja til mer protein, og mindre karbohydrater.

Det andre tipset jeg har, er en veldig enkel, og ganske selvfølgelig regel jeg lever etter. Hvis jeg kjøper det, så spiser jeg det. Mao, hvis du er redd for å fråtse, så stopp deg selv før du kjøper varen.

Føler jeg at jeg får kikk, og kanskje ikke klarer å la resten av sjokoladekaken etter et selskap få stå i fred, så gir jeg den bort til en nabo, sender den med en gjest hjem, eller i verste fall kaster den i søpla.

Man skal holde spisedager hellige. Alt annet er skadet...

En gulerot igjennom en tid med strikt kosthold og god progresjon er å belønne seg selv med noe godt, hvorfor? fordi folk liker premier. Det som er cluet er å kunne begrense seg, og ikke tømme hele hylla når man er først i gang. En sjokolade på lørdag med familien forran TV'n? Hvorfor ikke når du har jobbet rassen av deg hele uka, trent, spist strikt og unngått allmenne ernæringsnormer så godt du bare kan. Mennesket er konstruert slik at så lenge vi ikke får igjen noe for noe, er det større gidd å gjennomføre det- Derfor, belønning. Hvorfor? fordi du fortjener det. Med trykk på fortjener

Som nevnt over synes også jeg at det ser ut som du spiser mye karbohydrater / lite protein. Spiser jeg nok protein får jeg rett og slett ikke lyst på raske karbohydrater. Prøv å øk proteininntaket til 2-2,5g per kg kroppsvekt. Jeg får cravings etter søtt når jeg spiser mye karbs. Mye frukt trigger særlig behovet mitt for mer søtt!

Hei

Skjønner at du blir litt "forvirra". Du har lenge vært inne i en periode hvor du har strevd for å gå ned i vekt, og nå som du endelig er der, vet du ikke helt hva du skal gjøre videre. Er vel en saying som sier at 70-90 prosent klarer å gå ned i vekt, men kun 30 prosent elns klarer å holde vekten, så dette er forståelig. Det du kan gjøre er å erstatte godteri og sjokolade med kalorifattig godis istedenfor, type funlight gele, pepsimax eller lettis.

Generellt når man føler for å ha disse fråtsedagene er det fordi man har spist for lite over en periode, det er hvertfall det jeg har erfart selv. Hvordan du nåenn velger å spise, ha et mønster på det, ikke for nazi selvfølgelig, men sånn at kroppen blir vant til når den skal få mat og at du da har noe som du vet fyller magesekken tilgjengelig er jo supert. Mange som nevner at det ikke er lurt å gå på butikken sulten, kan skrive under på det (y) Ikke sjakktrekk, så unngå det så langt det lar seg gjøre.

Gjest MrWednesday

Takker for tips alle! :)

Så nå på Lifesum at jeg stort sett har ligget på ca 100 - 120 g protein pr dag. Det blir vel ca 1,5 g/kg så da er det tydeligvis noe jeg bør se nærmere på.

Noe spesielt som kan anbefales av mat til frokost/lunch/kvelds som har et greit proteininnhold? Eller er det like greit å spe på med proteintilskudd først som sist?

Annonse

Man kan sikkert analysere dette opp og ned og i mente og tenke makronæringsstoffer og kalorier og det som er. Men jeg tror dette rett og slett handler om at du, som har gått ned flerfoldige kilo med et strikt kosthold og ståldisiplin i løpet av veldig kort tid, ikke har så veldig lyst til å gå opp i vekt igjen.

Du er inne på det når du snakker om de "gamle syndene." Stemmer det at du kanskje unngår alt som heter snacks og godteri nå, slik du kanskje gjorde i vektnedgangsperioden din, fordi du tenker at det vil føre til vektoppgang? Det er isåfall helt normalt og forståelig, men det er sannsynligvis også grunnen til at du innimellom får disse "fråtseanfallene" dine.

Å kutte all snacks og godteri cold turkey vil være stressende, spesielt for en person som egentlig er veldig glad i disse tingene, og hvor de kanskje også i store mengder tidligere har vært en kilde til overvekt. Når du aldri gir etter for impulsen til å kjøpe en sjokolade, samtidig som du egentlig har veldig lyst på sjokolade, vil du sannsynligvis komme til et punkt hvor du rett og slett går bananas i sjokoladehylla og kjøper fem ganger så mye sjokolade totalt som du ville gjort hvis du faktisk heller kjøpte en i ny og ne.

Jeg tror du vil unngå disse anfallene hvis du faktisk gir etter for de litt svakere impulsene og kjøper litt smågodt iblant, og jeg er ganske overbevist om at det både vil føre til at totalinntaket ditt av snacks og godteri reduseres og at du får enda bedre utsikter til å vedlikeholde vektnedgangen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...