Jump to content
SamGold

Hvordan bli rippet? Det virker som om de siste kiloene er svært vanskelige å bli kvitt.

Recommended Posts

Hei venner,

Flere ganger gjennom min over ti år lange karriere som hobbymosjonist har jeg gått ned fra en fettprosent på kanskje 20-25 (på det verste) ned til rundt 12 %, men jeg har alltid stoppet der. Som regel er grunnen at jeg ikke er særlig stor i utgangspunktet og etter 3 måneder med diett, har jeg følt meg for sliten, svak og sliten til å ha lyst til å fortsette når jeg egentlig har oppnådd et bra resultat.

Etter diverse helseproblemer som har fått meg til å unngå deffing i flere år gikk jeg i fjor endelig ned rundt 8 kg og ned til rundt 12 %. Stoppet av samme grunner som nevnt ovenfor. Alt i alt ekstremt fornøyd med fremgangen og livsstilsendringer gjør at jeg holder meg på dette nivået uten problemer.

Jeg har ved et par anledninger forsøkt meg på noen 3-4 ukers dietter for å se om jeg kan komme meg ned til 10% og kanskje lavere, men det virker som om disse siste kiloene sitter som støpt. Har hørt det bli sagt at gjenstridige reserver først er et problem når du kommer ned mot 7-8%, men for meg oppleves det som om alt under der jeg er nå er gjenstridig.

Noen tips? Andre som har opplevd lignende og funnet ut av 'problemet'?

Dagsformen min i dag anslår jeg til å være 12-13%. Ser magerutene mine tydelig i godt lys, men ikke veldig tydelig i dårlig lys. Anslår at om jeg mister 3 kg med rent fett, så er jeg i mål. Har ikke planer om å stille i konkurranse eller noe, har bare lyst til å få en litt mer skrapet look og se om jeg kan holde meg der.

På forhånd takk! :)

Sam Gold

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei

Hvis du har 12 i fettprosent er du jo relativt lavt nede. Skal ikke så mange uker til ( 4-8 uker) før du er i "boks". Dette er litt avhengig av hvor mye fettfri masse du har i utgangspunktet. Min erfaring er at du ved mindre fettfri masse har vanskeligere for å få en skikkelig "ripped" look enn for en med høyere fettfri masse.

For å gå ned fra 12-8 i fettprosent er det kun beinhard disiplin som gjelder. Du har noen grep du kan gjøre. Hvis du kjører lavt på karbohydratene kan du prøve å ha en eller to dager i uken hvor du f.eks dobler karbohydratene, f.eks fra 50-100.

Hvis du er villig til å prøve en litt mer "ekstrem" variant som garantert funker kan du ta en titt på Lyle Mcdonalds UD 2.0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei

Hvis du har 12 i fettprosent er du jo relativt lavt nede. Skal ikke så mange uker til ( 4-8 uker) før du er i "boks". Dette er litt avhengig av hvor mye fettfri masse du har i utgangspunktet. Min erfaring er at du ved mindre fettfri masse har vanskeligere for å få en skikkelig "ripped" look enn for en med høyere fettfri masse.

For å gå ned fra 12-8 i fettprosent er det kun beinhard disiplin som gjelder. Du har noen grep du kan gjøre. Hvis du kjører lavt på karbohydratene kan du prøve å ha en eller to dager i uken hvor du f.eks dobler karbohydratene, f.eks fra 50-100.

Hvis du er villig til å prøve en litt mer "ekstrem" variant som garantert funker kan du ta en titt på Lyle Mcdonalds UD 2.0

Takk for svar! :)

Det er godt mulig jeg er høyere enn 12 i fettprosent, men vil tippe maksimalt 14. Er ikke så opptatt av nøyaktig hva prosenten blir, så lenge jeg har definerte mageruter. Ser selv at med 3-4 kg fett mindre, så er jeg i boks.

Du har nok rett i at det er vanskeligere å få en skikkelig "ripped" look for en mager person.

Jeg er 1,78 cm og veier 73 kg nå. Er på mitt sterkeste nå og løfter 100 kg * 5 i benkpress og drar 160 kg * 5 i markløft, men har aldri vært veldig muskuløs og liker det egentlig sånn.

Har du erfaring med UD 2.0?

Jeg kjørte en diett for noen uker tilbake før eksamensperioden. Nullkarb på alle dager, men på treningsdager kjørte jeg karbohydrater før trening og et lass etter trening før jeg gikk tilbake til null. Kjørte ikke noe kardio. Gikk desverre ikke ned så veldig mye, men mulig jeg lå for høyt på kaloriene.

Merkelig nok føler jeg nesten at jeg ser mer rippet ut nå om dagen? Muligens fordi jeg har fått litt mer trykk i muskulaturen og økt litt i muskelmasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har du erfaring med UD 2.0?

Yes, min venn. Veldig fornøyd og anbefales hvis du har mulighet til å ha kontroll over 90 prosent av alle måltidene, typ ikke er tvunget til å spise en viss type mat i perioder osv.

UD. 2.0 er en form for carb-cycling.

Carbcycling er forøvrig bare miksing og triksing med karbs, kjøre høyt to dager og lavt resten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om du øker muskelmassen mens fettmassen holder seg konstant, ja da synker jo fettprosenten og du ser(antakeligvis) bedre ut.

I teorien, ja, men vil jeg for eksempel få mindre bukfett om jeg øker muskelmassen?

Det er akkurat den jeg sliter litt med å skjønne. :)

Yes, min venn. Veldig fornøyd og anbefales hvis du har mulighet til å ha kontroll over 90 prosent av alle måltidene, typ ikke er tvunget til å spise en viss type mat i perioder osv.

UD. 2.0 er en form for carb-cycling.

Carbcycling er forøvrig bare miksing og triksing med karbs, kjøre høyt to dager og lavt resten.

Nice. Er dette en veldig "ekstrem" diett?

Jeg gikk meg på en supersmell når jeg var 18 år hvor jeg fulgte noe lignende, men den gang hadde jeg ikke noe mellom ørene og kombinerte det med en tung fysisk jobb og lite søvn. Egentlig var jeg nok overtrent før jeg i det hele tatt gikk på dietten.

Angående kontroll på måltidene, så er det litt vanskelig å si. Sist gang jeg var på diett gikk jeg vel 4 uker uten en eneste cheat, men det er litt vanskelig å kontrollere hva jeg får mulighet til etter jul. I utgangspunktet ja. Men jeg synes kanskje det er litt vanskelig om det er en diett som er så strikt at jeg ikke kan drikke et glass rødvin og spise en biffmiddag med en potensiell kjæreste fordi jeg er på diett.

Jeg skal ikke stille til konkurranse liksom, men det er klart at jeg er veldig motivert for å bli kvitt de siste 3 kg-ene før jeg er fornøyd, så om det kun er for en periode på 4-6 uker skal det vel kunne gå. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
I teorien, ja, men vil jeg for eksempel få mindre bukfett om jeg øker muskelmassen?

Det er akkurat den jeg sliter litt med å skjønne. :)

Nei, hvis du holder fettmengden konstant og øker mengden muskelmasse, så vil forholdet mellom muskler og fett forskyves, og da blir fettprosenten mindre, siden det blir mer av resten av deg selv om mengden med fett forblir den samme.

Hvis du veier 100kg og har 20kg fett på kroppen har du en fettprosent på 20. Øker du kroppsvekta til 120 utelukkende via trening mens du holder fettmengden lik, har du da en ny fettprosent på 16,6%.

Ellers vil jo mer muskler gjøre at forbrenningen din øker noe, og så vil jo ikke bukfettet være like "synlig" om du har skuldre som badeballer, rygg brei som en låvedør og lår som tømmerstokker, knowwhatimsaying?

Share this post


Link to post
Share on other sites
I teorien, ja, men vil jeg for eksempel få mindre bukfett om jeg øker muskelmassen?

Det er akkurat den jeg sliter litt med å skjønne. :)

Nice. Er dette en veldig "ekstrem" diett?

Jeg gikk meg på en supersmell når jeg var 18 år hvor jeg fulgte noe lignende, men den gang hadde jeg ikke noe mellom ørene og kombinerte det med en tung fysisk jobb og lite søvn. Egentlig var jeg nok overtrent før jeg i det hele tatt gikk på dietten.

Angående kontroll på måltidene, så er det litt vanskelig å si. Sist gang jeg var på diett gikk jeg vel 4 uker uten en eneste cheat, men det er litt vanskelig å kontrollere hva jeg får mulighet til etter jul. I utgangspunktet ja. Men jeg synes kanskje det er litt vanskelig om det er en diett som er så strikt at jeg ikke kan drikke et glass rødvin og spise en biffmiddag med en potensiell kjæreste fordi jeg er på diett.

Jeg skal ikke stille til konkurranse liksom, men det er klart at jeg er veldig motivert for å bli kvitt de siste 3 kg-ene før jeg er fornøyd, så om det kun er for en periode på 4-6 uker skal det vel kunne gå. :)

Vet ikke hva jeg skal kalle den, du må nesten lese selv og finne ut:) Uansett 3-5 kg klarer du fint hvis du går skikkelig inn for det. Du har jo også rett, man skal leve også, man vil ikke miste en potensiell kjæreste som følge av at man må spise torsk og brokkoli på første daten:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vet ikke hva jeg skal kalle den, du må nesten lese selv og finne ut:) Uansett 3-5 kg klarer du fint hvis du går skikkelig inn for det. Du har jo også rett, man skal leve også, man vil ikke miste en potensiell kjæreste som følge av at man må spise torsk og brokkoli på første daten:)

Sant nok. :)

Får se om jeg får tid til å se på den i løpe av julen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med PSMF?

Hørte noen nevne at den ikke var så ideell når man begynte å komme lavt i fettprosent? Eller?

Synes egentlig det er en utrivelig diett. Har vært på den noen ganger tidligere. Lavkarbo/nullkarbo er en ting, men med null fett virker det som om hjernen min kobler ut. Går vel greit om det kun er et kort tidsrom. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere det, men psmf er i utgangspunktet ikke en diett for personer som bare skal ned de siste kilone f.eks 12-8 i fettprosent. Den er ment for veldig overvektige eller folk som vil kickstarte en lengre diett. Den er som du sier noe utrivelig, siden du må kutte så mye på kaloriene og nesten utelukkende må spise protein. Jeg ville nok gått for en lavkarbo/syklisk diett. Uansett lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hei

Hvis du har 12 i fettprosent er du jo relativt lavt nede. Skal ikke så mange uker til ( 4-8 uker) før du er i "boks". Dette er litt avhengig av hvor mye fettfri masse du har i utgangspunktet. Min erfaring er at du ved mindre fettfri masse har vanskeligere for å få en skikkelig "ripped" look enn for en med høyere fettfri masse.

For å gå ned fra 12-8 i fettprosent er det kun beinhard disiplin som gjelder. Du har noen grep du kan gjøre. Hvis du kjører lavt på karbohydratene kan du prøve å ha en eller to dager i uken hvor du f.eks dobler karbohydratene, f.eks fra 50-100.

Hvis du er villig til å prøve en litt mer "ekstrem" variant som garantert funker kan du ta en titt på Lyle Mcdonalds UD 2.0

Dagens off topic: Skaff deg en logg her inne Bro

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du kan jo vurdere det, men psmf er i utgangspunktet ikke en diett for personer som bare skal ned de siste kilone f.eks 12-8 i fettprosent. Den er ment for veldig overvektige eller folk som vil kickstarte en lengre diett. Den er som du sier noe utrivelig, siden du må kutte så mye på kaloriene og nesten utelukkende må spise protein. Jeg ville nok gått for en lavkarbo/syklisk diett. Uansett lykke til!

Ser den, bro. Legger ut opplegget jeg kjørte sist. Kult om du (og andre) har en kommentar eller to. :)

Forresten, hva tenker folket om kardio under en diett? Vet om mange som knapt kjører kardio og har fantastiske resultat kun med underskudd skapt av kostholdet, men kan det være nødvendig for å bli kvitt de siste kiloene?

Sist jeg gikk ned en solid mengde i fettmasse kjørte jeg en økt 4X4 per uke i begynnelsen, men det ble for hardt for kroppen på slutten. Gjennom hele dietten gikk jeg imidlertid raske turer på rundt 45-90 minutt på alle dager hvor jeg ikke trente vekter. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Treningsdag:

M1: 5 egg + 50 g bacon

M2: 200 g karbonadedeig + 20 g cashewnøtter

M3: 50 g proteinpulver + 50 g cashewnøtter + 2 bananer

M4 (rett etter trening): 1 liter litago

M5: 150 g ris og 200 g karbonadedeig.

3042 kcal fordelt på 210, 5 g protein, 276,75 g karbo og 115,8 g fett.

Fridag:

M1: 5 egg + 50 g bacon

M2: 200 g karbonadedeig + 20 g cashewnøtter

M3: 50 g proteinpulver + 50 g cashewnøtter

M4: 200 g karbonadedeig + 20 g cashewnøtter

1883 kcal fordelt på 181 g protein, 32,25 g karbo og 112 g fett.

Vedlikeholdsnivå har jeg fått opp mange rare tall på, alt mellom 2200 til 2800. Om vi da tar et snitt på 2500 kcal så stemmer det kanskje? Jeg burde i hvert fall uansett ligge i underskudd med 1883 kcal.

Om man legger til grunn at jeg sikkert forbrenner noen kalorier på trening, så vil nok ikke 3000 kcal utgjøre særlig overskudd, om noe i det hele tatt.

3 treningsdager per uke, 4 fridager og i utgangspunktet null kardio.

Kroppsvekt 74 kg. Estimert fettprosent en plass mellom 12-15%.

Dette var opplegget jeg kjørte før jul, men på grunn av eksamensperiode avsluttet jeg det etter 3-4 uker. Følte meg rimelig bra på dette opplegget, men usikker på om det er lavt nok på kaloriene. Jeg gikk ned litt i fettmasse, men ikke veldig mye. Kanskje om jeg legger inn daglige gåturer, så vil det utgjøre nok forskjell.

Noen kommentarer eller tips til endringer?

Vurderer å kjøre dette eller noe lignende over nyttår.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen kommentarer eller tips til endringer?

Vurderer å kjøre dette eller noe lignende over nyttår.

Anyone? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er sikkert ikke svaret du er ute etter, men å gå noe særlig lavere enn 12% for en middels begavet hobbytrener vil stort sett føre til stort tap av muskelmasse, uansett hvile, trening, kosthold.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette er sikkert ikke svaret du er ute etter, men å gå noe særlig lavere enn 12% for en middels begavet hobbytrener vil stort sett føre til stort tap av muskelmasse, uansett hvile, trening, kosthold.

Nei, ikke det svaret jeg er ute etter. :)

Kilder på dette? Hvorfor 12%? Overskriften er kanskje LITT misvisende. Jeg ønsker ikke bli helt skrapet, men vil være mer definert enn jeg er nå. Fin strandform og bra naken.

Ser ikke ut som Berkhan har problemer med sine klienter i hvert fall. Ser at han har hatt en del som er ganske skrale. Det beste for meg hadde nok vært en form for recomposition, hvor jeg kanskje brukte opp til flere måneder på å gå ned i fettprosent, samtidig som jeg bygger litt biff.

Tidligere har jeg stoppet fordi jeg ofte har brukt 10-12 uker for å komme dit jeg er nå, men ettersom jeg har stabilisert meg her og hatt en lang pause, satser jeg på at jeg skal greie å skrelle vekk litt til. Om jeg mister LITT muskelmasse er det greit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...