Gå til innhold

Prolaps


wombat

Anbefalte innlegg

Hei..

Har for første gang siden jeg begynte å trene tatt meg en pause pga jeg har fått prolaps og det er faktisk ekstremt vondt........ Damn it. Jeg som alltid har kimset av ryggproblemer......

Saken er den at jeg har ikke trent på 2 uker elns (skjedde for 4-5 uker siden), så føler det er på tide å komme igang igjen. Problemet er jo at ALT gjør vondt så og si. Knebøy uaktuelt, benkpress uaktuelt (har tenkt å prøve om det går med føttene på benken evt) og markløft spesielt uaktuelt. Sittende roing gjør vondt, leg curl gjør vondt +++ Pullups gjør jeg hver dag, da det er det eneste som ikke er vondt i det hele tatt - så fremt jeg ikke tar for mange og blir på noen som helst måte sliten i ryggen vel og merke...

Dette er selvfølgelig superkjipt og medfører at jeg begynner å tvile på hele treningsgreiene og matmotivasjonen har forduftet fullstendig og så videre... Jeg ELSKET jo å trene, så knakk jeg så lett?

Det er derfor jeg tenker jeg prøver her for å se om noen evt har slitt med det samme og hva som går an å trene til man er bedre og hva som ikke gjør ting verre? Bør man trene selvom det er vondt - eller hva? Kan ingenting om dette her, så setter stor pris på all hjelp.

(Har fått masse smertestillende og voltarenkur og diverse - men jeg liker ikke å ta smertestillende og voltaren ble jeg så dårlig av, så det gikk ikke an å fullføre..... What to do?)

Sorry... Misset poenget som vanlig. Målet var å klare å lage et treningsprogram jeg kunne følge mens jeg venter på bedre tider (evt. bedre rygger)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk prolaps var det helt uaktuelt å trene grunnet smertene i ryggen. Det jeg gjorde var å dra til kiropraktor to ganger i uken som fikk ryggen på rett vei igjen, og så begynte jeg å trene gradvis med lave vekter slik at jeg fikk styrket opp muskulaturen rundt skivene. Det er en lang vei å gå, men det er bedre å ta tiden til hjelp og lytte til kroppen fremfor å presse seg og gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk prolaps var det helt uaktuelt å trene grunnet smertene i ryggen. Det jeg gjorde var å dra til kiropraktor to ganger i uken som fikk ryggen på rett vei igjen, og så begynte jeg å trene gradvis med lave vekter slik at jeg fikk styrket opp muskulaturen rundt skivene. Det er en lang vei å gå, men det er bedre å ta tiden til hjelp og lytte til kroppen fremfor å presse seg og gjøre vondt verre.

Ja, det er det jeg føler da... Eller at det gjør FOR vondt. Jeg tåler relativt mye, men når jeg ikke får til ting fordi det er så vondt, så tenker jeg at jeg bør ta det rolig - men er så redd for å ikke finne igjen treningsgleden og jeg blir helt deprimert av å ikke gjøre det jeg liker aller best... :p

Har vært hos naprapat, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal ha råd til å gå der så ofte... Er så dyrt... Kan man få kiropraktor dekket gjennom lege? Eller sånn egenandel bare eller sånn?

Får vel bare ligge her som en krokete 90-åring og stønne så lenge. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gjør ror vondt hadde jeg begynt stille og forsiktig med øvelser og gåing i terreng(gode sko er viktig)

Bulgarsk Utfall er et bra alternativ til knebøy. Evt frontbøy.

Hva med strakmark har du prøvd den ? Noen får vondt av denne og noen ikke

Skråbenk istedenfor flat benk / pushups.

Har du prøvd gående utfall?

Roing m/br støtte / Roing i smith maskin

Skulderpress sittende/evt med en og en hånd for å trene opp kjernen.

Dips

Chins/pullups

Sidehev med en og en hånd for kjerne.

Og du kan gjøre de prester maskiner.

Viktig å kjenne deg fram og prøve. Samboeren min har hatt prolaps i 2 år nå ca og vi har brukt lang tid på å finne øvelser som passer henne.

Gå til en Kiropraktor / fysioterapeut og spør om å få stabiliseringsøvelser. Gjør dette 2-3 ganger om dagen.

Husk også at en naprapat/Kiropraktor skal tjene penger , så hvis ikke du merker noen forskjell etter 3-4-5 ganger , slutt der. Noen av de er bare ute etter penger og jatter med deg og sier alt blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos naprapat, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal ha råd til å gå der så ofte... Er så dyrt... Kan man få kiropraktor dekket gjennom lege? Eller sånn egenandel bare eller sånn?

Lykke til med å få en kiropraktor til å fikse en prolaps.

fysioterapi-oslo-birkebeinerklinikken-prolaps.gif

Mange som tror at det faktisk er en skive som "står" ut, mens greia er snarere at det har gått hull på ei skive og at flytende væske renner ut og presser. Det er ikke noe som man vil fikse med å "knekke litt" på ryggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps har faktisk veldig mange uten å merke særlig til det, har det selv og er jeg uforsiktig blir det vondt igjen. Har noen øvelser det bare er blitt uaktuelt å trene, knebøy er en.. Så jeg har måttet forske meg frem til øvelser og treningsmetoder som fungerer. Det tar faktisk ofte flere uker før ryggen blir bra igjen du har en prolaps. Heldivis vil kroppen fikse seg selv bare den får tid på seg :)

Ut å gå i terrenget er kjempesunt for min rygg med prolaps, får igang sirkulasjonen så musklene ikke stivner på toppen av alt, og selve restitueringen går kjappere. Sykkel fungerer for meg, men det beste er å ta en paracet og ut å gå.

Ta en time til fysio, de kan veldig mye om sånne ting. Og ta vare på ryggen din, den er ikke lett å bytte ut.. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser det faen meg gang på gang her i disse innleggene at folk spør om råd etter å ha fått prolaps. Ikke at det er noe galt med det Men jeg kunne ikke bli mer provosert over hva slags råd og anbefalinger folk gir her inne. Hva faen er det som er galt med dere? Er man ikke kvalifisert personell så burde man være veldig forsiktig med å uttale seg om emnet og ikke minst gi råd når man ikke er kvalifisert til å gi råd om muskel- og skjellet skader. Mitt beste råd: Hør på din lege og evt fysioterapeut hvis du ikke har funnet deg en enda. Lytt til kroppen, begynn gradvis igjen med fysisk aktivitet/styrketrening (tålmodighet er gull) og prøv å unngå aktiviteter/øvelser som fremprovoserer smerter. Du kan evt finne alternative øvelser. Prolaps kan være en bitch og ikke noe å tulle med om man plages veldig av det. Men det blir bedre. Bare gi det litt tid og vær tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å få en kiropraktor til å fikse en prolaps.

fysioterapi-oslo-birkebeinerklinikken-prolaps.gif

Mange som tror at det faktisk er en skive som "står" ut, mens greia er snarere at det har gått hull på ei skive og at flytende væske renner ut og presser. Det er ikke noe som man vil fikse med å "knekke litt" på ryggen ;)

Nei, naprapaten sa man ikke kunne manipulere (knekke?) når man har prolaps, men trodde kanskje det hjalp pga kommentaren til han over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps har faktisk veldig mange uten å merke særlig til det, har det selv og er jeg uforsiktig blir det vondt igjen. Har noen øvelser det bare er blitt uaktuelt å trene, knebøy er en.. Så jeg har måttet forske meg frem til øvelser og treningsmetoder som fungerer. Det tar faktisk ofte flere uker før ryggen blir bra igjen du har en prolaps. Heldivis vil kroppen fikse seg selv bare den får tid på seg :)

Ut å gå i terrenget er kjempesunt for min rygg med prolaps, får igang sirkulasjonen så musklene ikke stivner på toppen av alt, og selve restitueringen går kjappere. Sykkel fungerer for meg, men det beste er å ta en paracet og ut å gå.

Ta en time til fysio, de kan veldig mye om sånne ting. Og ta vare på ryggen din, den er ikke lett å bytte ut.. Lykke til :)

Jeg merker det isåfall veldig godt.

Har to hunder, så går flere turer hver dag. :)

Kan se om jeg finner en fysioterapeut. Er det gjennom legen man får det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det isåfall veldig godt.

Har to hunder, så går flere turer hver dag. :)

Kan se om jeg finner en fysioterapeut. Er det gjennom legen man får det eller?

Få henvisning fra fastlegen og hør rundt blant fysioterapeutene i ditt nærområde med kommunalt driftstilskudd så slipper du unna med en egenandel på ca 150 kr. Det er dessverre ofte en del ventetid, men dette varierer fra kommune til kommune og institutt til institutt. Hør litt rundt og se om du får napp. Lykke til, prolaps kan være jævla vondt, men går stort sett alltid veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...