Gå til innhold

Når kan man forvente resultater?


Gjest

Anbefalte innlegg

Sikkert dagens teiteste spørsmål, men jeg har bare trent i en uke hittil og liker å se fremover. Men hva kan jeg egentlig se etter og forvente, og på hvor lang tid ca?

Her holder ca svar i lange baner for meg, vet jo at folk er forskjellige og trener forskjellig.. så når ca kan man forvente seg de etterlengtede resultatene vi alle jobber så hardt for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på målsetninger, men resultater er 100% avhengig av kostholdet ditt. Noen kan trene i årevis uten særlige resultater, mens andre får på noen uker.

Har lagt merke til dette ved folk jeg vet trener mye, men som jeg egentlig ikke ser noen endring hos! Er redd for å havne der selv, men syntes kosthold er vanskelig..og syntes man ting er vanskelig er det heller ikke gøy og man driter i det..rett og slett :unsure:

så et lite oppfølger spørsmål til deg; må man være helt kostholdsfanatiker? Eller holder det å spare sukkeret til lørdagen og ellers spise proteiner, karbohydrater og litt fett? :) For ikke å glemme vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til dette ved folk jeg vet trener mye, men som jeg egentlig ikke ser noen endring hos! Er redd for å havne der selv, men syntes kosthold er vanskelig..og syntes man ting er vanskelig er det heller ikke gøy og man driter i det..rett og slett :unsure:

så et lite oppfølger spørsmål til deg; må man være helt kostholdsfanatiker? Eller holder det å spare sukkeret til lørdagen og ellers spise proteiner, karbohydrater og litt fett? :) For ikke å glemme vann!

Absolutt ikke vits i å bli fanatiker! Det er lurt å begynnei det små, øker interessen for trening og kosthold vil det være naturlig å bli mer og mer nøyaktig. Begynner du for hardt er sjansen for å møte veggen større!

Det er vanlig å ha 1,5-2,5g protein pr kilo kroppsvekt, 1g fett pr kilo kroppsvekt og fylle resten av kalorimengden med karbohydrater. Da kan du enten veie maten i f.eks ei uke for å få noelunde kontroll på porsjonsstørrelse, samt loggføre maten for å se om du når kalorimålet ditt ELLER spise som du gjør og eksprimentere med mengde om du ser resultater i speilet eller på målbåndet. Det høres absolutt ut som du er på rett spor om du holder snopet til helga og fokuserer på god og proteinholdig mat i ukedagene.

For å finne ut sånn ca hvor mange kalorier du trenger: https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke vits i å bli fanatiker! Det er lurt å begynnei det små, øker interessen for trening og kosthold vil det være naturlig å bli mer og mer nøyaktig. Begynner du for hardt er sjansen for å møte veggen større!

Det er vanlig å ha 1,5-2,5g protein pr kilo kroppsvekt, 1g fett pr kilo kroppsvekt og fylle resten av kalorimengden med karbohydrater. Da kan du enten veie maten i f.eks ei uke for å få noelunde kontroll på porsjonsstørrelse, samt loggføre maten for å se om du når kalorimålet ditt ELLER spise som du gjør og eksprimentere med mengde om du ser resultater i speilet eller på målbåndet. Det høres absolutt ut som du er på rett spor om du holder snopet til helga og fokuserer på god og proteinholdig mat i ukedagene.

For å finne ut sånn ca hvor mange kalorier du trenger: https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Jeg prøver å finne en måte hvor jeg slipper å veie mat, telle kalorier eller regne ut hvor mye det er av hvert næringsstoff i måltidet. Er det mulig?

For meg ødelegger det forholdet mitt til mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å finne en måte hvor jeg slipper å veie mat, telle kalorier eller regne ut hvor mye det er av hvert næringsstoff i måltidet. Er det mulig?

For meg ødelegger det forholdet mitt til mat!

Støtter deg helt og fullt ut i det :) Personlig mener jeg at det er unødvendig å veie maten eller telle kalorier og makroer nøye dersom man ikke skal konkurrere. De aller fleste spiser det de har behov for og stopper der. Du kan selvfølgelig prøve å bli litt mer bevisst i hva du putter i deg. Lær deg sånn cirka hvor mange kcal som er i en filet laks, en filet kylling, 1 dl ris o.s.v. Mer enn det er ikke nødvendig, mener jeg. Spis nok protein og tren bra. Får du ikke fremgang på trening kan du etterhvert vurdere å se nærmere på kostholdet ditt (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg helt og fullt ut i det :) Personlig mener jeg at det er unødvendig å veie maten eller telle kalorier og makroer nøye dersom man ikke skal konkurrere. De aller fleste spiser det de har behov for og stopper der. Du kan selvfølgelig prøve å bli litt mer bevisst i hva du putter i deg. Lær deg sånn cirka hvor mange kcal som er i en filet laks, en filet kylling, 1 dl ris o.s.v. Mer enn det er ikke nødvendig, mener jeg. Spis nok protein og tren bra. Får du ikke fremgang på trening kan du etterhvert vurdere å se nærmere på kostholdet ditt (y)

Deilig å se at det ikke bare er meg som tenker sånn, nå ble jeg lettet :blush: Jeg tenkte å kjøpe meg tran fordi jeg liker ikke fisk, spiser sushi i ny og ne, men sjeldent. Problemet mitt er vel at jeg bor hjemme med mamma og hun står for middagene, så der står jeg ikke fritt til å velge selv, ikke har jeg råd til å kjøpe inn min egen mat heller..fattig student :p blir ofte kjøttkaker, biff, kylling etc, men alltid med grønnsaker og poteter, men jeg dropper sausen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en godt voksen dame på 42 år og jeg begynte å trene for ca 4 uker siden. Jeg SER resultatene allerede :) Er ikke fanatisk i forhold til mat, men prøver å spise ca 6 ganger pr. dag. Tar et glass brus i helgen og spiser en sjokolade. Følger et nybegynner opplegg, skriver loggbok og trener 3 ganger i uken. Løfter vekter og har allerede dobbla de. For 3 år siden ble jeg syk å klarte ikke engang å løfte ei steikepanne :)

Stå på resultatene vil komme fortere enn du aner. Men husk, nok mat og søvn.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en godt voksen dame på 42 år og jeg begynte å trene for ca 4 uker siden. Jeg SER resultatene allerede :) Er ikke fanatisk i forhold til mat, men prøver å spise ca 6 ganger pr. dag. Tar et glass brus i helgen og spiser en sjokolade. Følger et nybegynner opplegg, skriver loggbok og trener 3 ganger i uken. Løfter vekter og har allerede dobbla de. For 3 år siden ble jeg syk å klarte ikke engang å løfte ei steikepanne :)

Stå på resultatene vil komme fortere enn du aner. Men husk, nok mat og søvn.

Lykke til :)

Oi, så flink du har vært og er!! (y) Jeg spiser riktignok 4-5 ganger per dag, klarer ikke spise mer rett og slett. Jeg har skikkelige søvnproblemer som har plaget meg i over 1 år, så søvnen er litt mangelvare! legger meg 23 hver kveld og står opp kl 09 for å holde en god rutine selvom jeg nå har ferie og ikke trenger å stå opp så tidlig. Kan føle meg trøtt når jeg legger meg 23, men sovner aldri før 2-3 på natten :( legger fra meg mobilen og alt når jeg legger meg, så bare ligger der rett og slett.. men det kommer seg nok (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater er avhengig av:

1.Treningsprogrammet ditt - og hvordan du trener, her er det utrolig hvor mye faktisk folk har å hente! Du sier at du har sett folk over laaang tid som ikke har endret seg, vel, det er fordi de enten ikke har hatt noe system i treningen sin eller trener ræv rett og slett

2.Kostholdet ditt - ilstrekkelig av makro og mikronæring for å dekke behov avhengig av pkt 1 og målsetning - asmt hvilke matvarer du velger

3.Hvile - søvn, unngå stress og at hvile pr muskelgruppe samsvarer med pkt 1

Og en siste ting de fleste glemmer

4. Kontinuitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har trent ganske lenge, men en stund uten store resultatene. Etter at jeg begynte å spise mere mat, kom også resulatetene raskere. Både kroppsmessig og styrkemessig ;) så nok mat er utentvil faktor nr 1 :) (for min del)

Hvor mye kallorier ligger du på sånn ca da? eller hvordan finner du ut hvor mye man burde ligge på? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Så fordeler jeg ca 1.5-2 g protein pr kroppsvekt, og hvertfall 1 g fett pr kroppsvekt. Ligger ofte høyere, resten karbohydrater. Det funker greit for meg, men husk at vi er alle forskjellige :) Du finner etterhvert fort ut hvordan du trives med fordeling.

Nå vet jeg ikke hvor mye du spiser nå, vekt osv, men jeg økte/øker ca 100 kcal hver uke til jeg når vedlikehold. Holder litt der, for så å prøve seg litt fram.

Husk at man kan føle seg litt tung/oppblåst, vekta kan gå litt opp, men etter en liten stund vil det stabilisere seg. Tålmodighet er nøkkelen! Kroppsmessig, bruk målebånd/speil fremfor vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...