Gå til innhold

UiN, UiT?


Isa24

Anbefalte innlegg

UiT ligger heller ikke sentralt i det hele tatt. UiB utenom med.ont fakultetet ligger plantet midt i sentrum. Du vrir og vrenger på alt for mye.

UiB ligger midt i byen ja, men i motsetning til UiT så er campus på UiB spredt over et helt område, i en masse forskjellige bygg som ligger mellom boliger. Ved det juridiske fakultet i Bergen måtte jeg gå 5-10 minutter utendørs dersom jeg ønsket å gå i en kantine etter kl 15.30, eller dersom jeg trengte hjelp fra administrasjonen, eller dersom jeg måtte en tur på bokbutikken. Ikke veldig fristende når det høljeregner ute. I tillegg var det relativt langt fra busstopp til fakultet, særlig når man er vant til at bussen stopper omtrent utenfor inngangsdørene til universitetet. Så jeg er veldig fornøyd med universitetscampus til UiT, selv om det helt klart kunne vært plassert nærmere sentrum.

Landsdelen rangeres alltid nederst over steder folk vil bo, eller etablere bedrift, selv med gunstige kutt på studielån, garanterte barnehageplasser, og lavere arbeidsgiveravgift enn resten av landet. Truth hurts, ikke pynt for mye på sannheten. Det er en GOD grunn til at de fleste ikke vil bo der oppe.

Vel, dette kan ha mange sammenhenger, men jeg tror ikke nødvendigvis befolkningen er grunnen. Grunnene kan være; generelt dårligere vær enn resten av landet og lang vinter, lang avstand til ALT annet så ikke barebare å reise til hverken utland eller andre byer, få store byer og dermed færre attraktive arbeidsplasser da mye er sentralisert, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk nordlending - selvgode, tror de er bedre enn resten av landet, og er ganske så trangsynt. Du fikk fram poenget mitt ganske så godt gjennom postene dine, takk, og jeg gir meg der, siden du gjorde alt komplett.

Hahahaah herregud så ekstremt saklig. Jeg fremstår sikkert som veldig selvgod sammenliknet med deg ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er solgt allerede med midnattsol og storslått natur jeg! Det virker som at gode lærere og generell gode læringsmuligheter er bra der. Bare det får meg til å ville dra til en mindre by enn Stavanger. Jeg har ikke noe behov for å fortsette i en storby.

Nordlendninger synes jeg virker som kjempe flotte mennesker, og humoren slår jo ikke feil.

Mørketid gjør meg ingenting, og karakterene mine er mer en bra nok for alle sykepleie-studieplassene, så det er ikke det det ligger på. Jeg vil bare oppleve noe nytt! Og det er ikke noe galt i høre fra dem som faktisk bor der oppe , og jeg setter pris på både positive og negative tilbakemeldinger, Vi opplever alle steder forskjellig. Heldigvis for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er solgt allerede med midnattsol og storslått natur jeg! Det virker som at gode lærere og generell gode læringsmuligheter er bra der. Bare det får meg til å ville dra til en mindre by enn Stavanger. Jeg har ikke noe behov for å fortsette i en storby.

Nordlendninger synes jeg virker som kjempe flotte mennesker, og humoren slår jo ikke feil.

Mørketid gjør meg ingenting, og karakterene mine er mer en bra nok for alle sykepleie-studieplassene, så det er ikke det det ligger på. Jeg vil bare oppleve noe nytt! Og det er ikke noe galt i høre fra dem som faktisk bor der oppe , og jeg setter pris på både positive og negative tilbakemeldinger, Vi opplever alle steder forskjellig. Heldigvis for det!

Hvis du har mulighet kan du jo ta deg en ferietur til Tromsø eller Bodø før du bestemmer deg for å ta det store steget og flytter! Alltid kjekt å vite hva man kommer til. :) Nordnorge er jo tydeligvis ikke for alle! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiT er forsåvidt underlegen i absolutt alt, utenom arktisk geologi, men så er det UNIS som hovedsaklig har dette, så det betyr bare at UiT er underlegen i alt, utenom kanskje vs. studentmiljøet i Oslo som hvert år scorer dårlig.

I absolutt alt ja?... for en nyansert og hjelpsom sammenligning. (Ser ut som studiemiljøet ikke er en del av absolutt alt)

flykte til et lite og deprimerende landsdel høres ikke særlig lurt ut i mine øyne.

Frytkelig objektiv du var da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utlending, så oppfatter jeg Oslo som en satans kald by når det gjelder menneskerelasjoner.

Edit: Jeg har bodd her i 14 år. Relevant info.

Der folk er åpne, ærlige, morsomme og inkluderende, der jeg i liten grad trenger å bekymre meg for ran, voldtekt, bilkø og alt annet som følger med storbylivet.

vs

Lukket, overfladiske, seriøse og ekskluderende (ref. "lukket").

Etter min erfaring, dessverre, så er det heller unntaket at folk er åpne, ærlige og inkluderende i Oslo. Jeg anser meg selv som heldig at de jeg kjenner fra Oslo er faktisk de unntakene.

Var i Røros en gang. Edge of the fucking world. Langt borti Gok. Måtte ta diesel tog for å komme meg dit, liksom. Har en kompis som bor der, som jeg anser som min bestevenn (typ "kunne ta en kule for"-bestevenn). Var hos han i to uker på ferie, og de folka som var der. Jesus christ, man. Jeg ble nesten flau og usikker på meg selv, fordi det var så uvant (på en veldig god måte). Folk var så åpne, koselige, inkluderende, nysgjerrige. "Pinlig stillhet?" Hva er det?

Det virket for godt til å være sant, du bare venta på "HAHAHALOL TROLLED U, BRO" ut av det blå. Men neida. Det var faktisk genuint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som utlending, så oppfatter jeg Oslo som en satans kald by når det gjelder menneskerelasjoner.

Edit: Jeg har bodd her i 14 år. Relevant info.

vs

Etter min erfaring, dessverre, så er det heller unntaket at folk er åpne, ærlige og inkluderende i Oslo. Jeg anser meg selv som heldig at de jeg kjenner fra Oslo er faktisk de unntakene.

Var i Røros en gang. Edge of the fucking world. Langt borti Gok. Måtte ta diesel tog for å komme meg dit, liksom. Har en kompis som bor der, som jeg anser som min bestevenn (typ "kunne ta en kule for"-bestevenn). Var hos han i to uker på ferie, og de folka som var der. Jesus christ, man. Jeg ble nesten flau og usikker på meg selv, fordi det var så uvant (på en veldig god måte). Folk var så åpne, koselige, inkluderende, nysgjerrige. "Pinlig stillhet?" Hva er det?

Det virket for godt til å være sant, du bare venta på "HAHAHALOL TROLLED U, BRO" ut av det blå. Men neida. Det var faktisk genuint.

Har dessverre litt samme inntrykk av Oslo. Hadde en potensiell turist spurt meg om hvor han skulle reise så ville jeg sagt Bergen, deretter Tromsø. Jeg er litt nyforelska i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorge er tydeligvis ikke for alle, men om du vil oppleve noe nytt og litt annerledes i ditt eget land så peis på! Jeg er nordlending og møtt på *endel* søringer, men ingen har vært SÅ negativ som det jeg har lest i denne tråden. Kjenner og mange fra tyskalnd og resten av europa som kommer tilbake år etter år for å se midnattsol/nordlys/henge med folk.

Men, hus er vel generellt vanskelig å få tak i i Tromsø? Og om du liker trening så er det jo etpar av de her inne! Folk som bor i Tromsø altså, og de er iallefall hyggelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av ironi å skjære 90.5%/4 700 000 av landets befolkning under en kam, og kalle dem for lukket, overfladiske, og ekskluderende, men så fort det er noe kritikk tilbake mot Nord-Norge er det kjempefælt.

Hva får egentlig dere til å tro at de 470 000 oppe i Nord-Norge er så mye bedre enn resten av landet? Og hvor naivt er det ikke å generalisere de resterende 90.5% av landets befolkning?

Selvgod er faktisk adjektivet som passer helt perfekt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av ironi å skjære 90.5%/4 700 000 av landets befolkning under en kam, og kalle dem for lukket, overfladiske, og ekskluderende, men så fort det er noe kritikk tilbake mot Nord-Norge er det kjempefælt.

Hva får egentlig dere til å tro at de 470 000 oppe i Nord-Norge er så mye bedre enn resten av landet? Og hvor naivt er det ikke å generalisere de resterende 90.5% av landets befolkning?

Selvgod er faktisk adjektivet som passer helt perfekt her.

Oslo er dog ikke 4 700 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om det så hadde vært Tromsø vs Oslo, 73 000 vs 633 000, så er argumentet fortsatt gyldig, hvordan kan dere generalisere så mange mennesker?

Hvorfor er det så fælt å hakke på nordlendinger, men ikke omvendt?

Du virker jo rimelig god på generalisering selv, så kanskje du kan svare på det spørsmålet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at nordlendinger er bedre enn resten av landet? Stråmann stråmann bukken min...

I min verden er nordnorge et sted med personlighet og særpreg som du ikke får mange andre steder. Jeg anser meg selv for å være velsignet med å vokse opp i landsdelen min, der jeg knapt nok trenger å gå utfor døra for å oppleve storslagen natur, der folk er åpne, ærlige, morsomme og inkluderende, der jeg i liten grad trenger å bekymre meg for ran, voldtekt, bilkø og alt annet som følger med storbylivet.

Hvis du ikke kommer overens med nordlendinger, som kanskje er de mest åpne og hyggelige i den jevnt over kalde norske befolkning, så er det kanskje deg det er noe galt med og ikke nordlendingene? ;) I og med at jeg er nordlending selv er jeg nok ganske så inhabil i å mene noe om dette, men generelt nok kan vi nok si at nordlendinger er litt mer åpne enn mange av de sørpå.

Har dessverre litt samme inntrykk av Oslo. Hadde en potensiell turist spurt meg om hvor han skulle reise så ville jeg sagt Bergen, deretter Tromsø. Jeg er litt nyforelska i Bergen.

Sistnevnte som svar på "Lukket, overfladiske, seriøse og ekskluderende (ref. "lukket")."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler UiT i høyeste grad. Studerer selv medisin her, og har 3 nære venninner som studerer sykepleier 2. året, hvor alle stortrives. UiT er svært kjent for mye praksis i sine utdanninger, samt veldig dyktige forelesere.

Tromsø er kjent for sitt gode studentmiljø, og nordlænninga er generelt et veldig inkluderende folkeslag.

Har ingenting negativt å si om UiT og MH-bygget (medisinsk helsefakultet, hvor sykepleierne også er). Du hadde nok trivdes her. Her er vi også så heldige å ha mørketid, koseligste tida på året <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor her sier jeg at nordlendinger er bedre? Får ikke jeg lov til å foretrekke den kultur jeg er oppvokst i? De to første er subjektive oppfatninger om hvordan jeg oppfatter nordnorsk kultur. At jeg sier at jeg synes nordlendinger er åpne et ikke synonymt med at nordlendinger er bedre enn alle andre. Jeg ønsket å fremme det med åpenhet da det av dine innlegg virket som at vi var en gjeng med sure særinger som bare satt inne og stura under mørketida. Men for all del - vår åpenhet kan være både bra og dårlig.

Og sistnevnte er et svar på at jeg er enig i at jeg oppfatter Oslo som en kald by sammenliknet med andre norske byer. Dette er min opplevelse av byen som besøkende, og er heller ikke her synonymt med at jeg synes alle fra Oslo et kalde drittsekker. Tvert imot - jeg kjenner veldig mange hyggelige østlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...