Gå til innhold

UiN, UiT?


Isa24

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vil vekk fra byen min!!

Neida, men altså, jeg studerer 1året på Universitetet i Stavanger, og trives i grunn, men jeg har veldig lyst å studere utenbys etter dette året.

Ønskene mine, hvis jeg bestemmer meg for å dra, er enten UiN eller UiT. Noen som har erfaringer/anbefalinger?

Studerer sykepleie :)

Takker så meget for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du trives i Stavanger, og ikke vet helt hvorfor du vil til UiT eller UiN vil jeg fraråde deg dette, du kommer til å gå på et kraftig smell. Det eneste som er interessant der oppe er kanskje litt fjell og natur, eller så er det ingenting som er bedre der oppe enn de større byene med et universitet/høyskole.

Hvorfor har du ikke vurdert Bergen, Oslo eller Trondheim? Første og sistnevnte er kjent for å ha et veldig godt studentmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du videreutdanning, eller vil du bare bytte midt under en utdanning? Om du er midtveis i sykepleier utdanningen din vil jeg anbefale deg å gå ferdig i Stavanger.

Det er under en utdanning ja, er enda bare 1åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trives i Stavanger, og ikke vet helt hvorfor du vil til UiT eller UiN vil jeg fraråde deg dette, du kommer til å gå på et kraftig smell. Det eneste som er interessant der oppe er kanskje litt fjell og natur, eller så er det ingenting som er bedre der oppe enn de større byene med et universitet/høyskole.

Hvorfor har du ikke vurdert Bergen, Oslo eller Trondheim? Første og sistnevnte er kjent for å ha et veldig godt studentmiljø.

Hvorfor en smell? Jeg ønsker meg bare bort herfra en periode.

Har en del med at jeg trenger et eget sted, noe som blir vanskelig her. I tillegg er det sykdom i familien, som gjør at jeg føler at jeg må gjøre veldig mye, og jeg tar på meg ansvaret selv om jeg hører gjentatte ganger at jeg ikke trenger det, men så lenge jeg er her føler jeg selv at jeg bør.. litt vanskelig å forklare..

Jeg har vurdert dem, men jeg liker tanken på å være litt lengre borte, Oslo er uansett uaktuelt, og sykepleie er ikke universitet i bergen, eller tr.heim ettersom jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du sjekke opp med skolene om de vil godkjenne de faga du allerede har, ellers risikerer du å måtte starte studiet på nytt.

Det har jeg, og det skal være mulig ettersom jeg har skjønt.., må jeg starte på nytt så er det jo ikke noe poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en smell? Jeg ønsker meg bare bort herfra en periode.

Har en del med at jeg trenger et eget sted, noe som blir vanskelig her. I tillegg er det sykdom i familien, som gjør at jeg føler at jeg må gjøre veldig mye, og jeg tar på meg ansvaret selv om jeg hører gjentatte ganger at jeg ikke trenger det, men så lenge jeg er her føler jeg selv at jeg bør.. litt vanskelig å forklare..

Jeg har vurdert dem, men jeg liker tanken på å være litt lengre borte, Oslo er uansett uaktuelt, og sykepleie er ikke universitet i bergen, eller tr.heim ettersom jeg husker.

Høyskolen i Bergen har sykepleie. Og jeg skal love deg at de lange mørkeperiodene oppe i nord ikke kommer til å hjelpe noe særlig. En mye mindre befolkning betyr at du har mindre folk å velge mellom, og stereotypene stemmer ganske godt der oppe.

Det er ikke noe skremselspropaganda, men jeg har vært der oppe selv, og kommer fra Oslo/Bergen, eneste grunnen til at det var OK der oppe er fordi jeg er en friluftsmenneske, eller så hadde jeg mistrivdes som bare faen, og jeg er en som kommer overens med absolutt alle.

Kort oppsummert, du vil bort, ha ditt eget sted, få en "ny start", men ved å dra nordover er jeg redd du kommer til å bli isolert, og situasjonen kommer ikke til å være noe bedre når du er langt unna ditt vanlige miljø og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en smell? Jeg ønsker meg bare bort herfra en periode.

Har en del med at jeg trenger et eget sted, noe som blir vanskelig her. I tillegg er det sykdom i familien, som gjør at jeg føler at jeg må gjøre veldig mye, og jeg tar på meg ansvaret selv om jeg hører gjentatte ganger at jeg ikke trenger det, men så lenge jeg er her føler jeg selv at jeg bør.. litt vanskelig å forklare..

Jeg har vurdert dem, men jeg liker tanken på å være litt lengre borte, Oslo er uansett uaktuelt, og sykepleie er ikke universitet i bergen, eller tr.heim ettersom jeg husker.

HisT (trondheim) og HiOA (Oslo og Akershus) har sykepleie

Det har jeg, og det skal være mulig ettersom jeg har skjønt.., må jeg starte på nytt så er det jo ikke noe poeng

Mulig er det! Men så vidt jeg skjønte det da jeg prøvde å bytte skole, så søker man seg inn som vanlig, søker godkjenning av de faga man allerede har og følger de emnene man mangler for å fylle bacheloren. Hvor vidt fagene blir godkjente avhenger av karakterene dine (tror du må være C eller høyere) og om skolene har nogenlunde likt studieforløp. Nå er vel ikke sykepleie studiene fagområdet med mest variasjon, så det tror jeg skal gå fint. Vernepleien har så mye forskjellige retninger at der er det vanskelig å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Tromsø ganske sterkt grunnet studiemiljøet, utrolig flinke og kompetente lærere(for det meste), og en veldig "kort" vei til professorene sine på linjene som ikke er alt for store. Her er terskelen for å spørre ulike forelesere om ting på kontoret sitt svært lav, noe som passr ypperlig om du er mer av den nygjerrige typen. Jeg har aldri vært i Bodø, men totalinntrykket jeg sitter med av UiN vs UiT er at UiT er bedre.

Nå påvirker ikke dette verken meg eller deg i løpet av studietiden vår, men mtp at de skal bruke 1132 milioner på et nytt medisin- og helsevitenskaplig fakuteltsbygg(MH-bygg)(altså vi vil få to fremfor én som vi har). Det bør fortelle om satsningen på helse i nord-norge.(http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=349008)

I tillegg er det også en veldig kort vei mellom MH-bygget og UNN, som også gjør et samarbeid lettere(byggene er koblet sammen via en innendørs bro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyskolen i Bergen har sykepleie. Og jeg skal love deg at de lange mørkeperiodene oppe i nord ikke kommer til å hjelpe noe særlig. En mye mindre befolkning betyr at du har mindre folk å velge mellom, og stereotypene stemmer ganske godt der oppe.

Det er ikke noe skremselspropaganda, men jeg har vært der oppe selv, og kommer fra Oslo/Bergen, eneste grunnen til at det var OK der oppe er fordi jeg er en friluftsmenneske, eller så hadde jeg mistrivdes som bare faen, og jeg er en som kommer overens med absolutt alle.

Kort oppsummert, du vil bort, ha ditt eget sted, få en "ny start", men ved å dra nordover er jeg redd du kommer til å bli isolert, og situasjonen kommer ikke til å være noe bedre når du er langt unna ditt vanlige miljø og venner.

Jeg er selv oppvokst i Stavanger og har et helt annet inntrykk enn det du har. Mørketiden har ikke påvirket meg i det hele tatt, men for folk som blir påvirket er det faktisk "lyslaboratorier" i nærhetne av universitetet som er åpen og gratis for alle mandag-redag 08:30-11:00.

Jeg aner ikke hva du snakker om når du sier at du kommer overens med de fleste og mistrivdes her. Da har du rimelig dårlig selvinnsikt. Du er faktisk den eneste personen jeg har truffet på til nå som har hatt noe å si på folka og miljøet i Tromsø. Dette er virkelig noe absolutt alle jeg kjenner fra andre byer som har studert her og er faktisk savner.

Ikke for å være krass, men at du ikke dannet deg en god omgangskrets her oppe sier mest sannsynlig mer om deg enn byen. Nå vet jeg at både eirich, nano og Joakim, OhMickey er Tromsøværing og da gjerne ikke er særlig upartiske. Men kan hende de har noe å si for og imot?

Olaf G. er for øvrig en østlending som har studert her oppe. Så kan hende han kan gi et annet perspektiv på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Tromsø ganske sterkt grunnet studiemiljøet, utrolig flinke og kompetente lærere(for det meste), og en veldig "kort" vei til professorene sine på linjene som ikke er alt for store. Her er terskelen for å spørre ulike forelesere om ting på kontoret sitt svært lav, noe som passr ypperlig om du er mer av den nygjerrige typen. Jeg har aldri vært i Bodø, men totalinntrykket jeg sitter med av UiN vs UiT er at UiT er bedre.

Nå påvirker ikke dette verken meg eller deg i løpet av studietiden vår, men mtp at de skal bruke 1132 milioner på et nytt medisin- og helsevitenskaplig fakuteltsbygg(MH-bygg)(altså vi vil få to fremfor én som vi har). Det bør fortelle om satsningen på helse i nord-norge.(http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=349008)

I tillegg er det også en veldig kort vei mellom MH-bygget og UNN, som også gjør et samarbeid lettere(byggene er koblet sammen via en innendørs bro).

Godt det er gode erfaringer også! Jeg har hørt litt at det er gode lærere og større mulighet (enn UiS) og spørre lærere. Liker at det virker mer intimt ut, UiS har jo sykt stort kull, og klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv oppvokst i Stavanger og har et helt annet inntrykk enn det du har. Mørketiden har ikke påvirket meg i det hele tatt, men for folk som blir påvirket er det faktisk "lyslaboratorier" i nærhetne av universitetet som er åpen og gratis for alle mandag-redag 08:30-11:00.

Jeg aner ikke hva du snakker om når du sier at du kommer overens med de fleste og mistrivdes her. Da har du rimelig dårlig selvinnsikt. Du er faktisk den eneste personen jeg har truffet på til nå som har hatt noe å si på folka og miljøet i Tromsø. Dette er virkelig noe absolutt alle jeg kjenner fra andre byer som har studert her og er faktisk savner.

Ikke for å være krass, men at du ikke dannet deg en god omgangskrets her oppe sier mest sannsynlig mer om deg enn byen. Nå vet jeg at både eirich, nano og Joakim, OhMickey er Tromsøværing og da gjerne ikke er særlig upartiske. Men kan hende de har noe å si for og imot?

Olaf G. er for øvrig en østlending som har studert her oppe. Så kan hende han kan gi et annet perspektiv på det.

Jeg har vært student ved UiT, UiO, og er student ved UiB. Grunnen til at du har et annet inntrykk enn meg er fordi sammenligningsgrunnlaget ditt er mye mindre enn det jeg sitter på. De eneste som trives i Tromsø er de som er født og oppvokst i den landsdelen, kommer fra mindre steder og bygd, er outsidere, eller slik som deg, ikke har noe særlig å sammenligne med.

Som sagt, det er ikke noe propaganda mot Tromsø og Nord-Norge, men det er absolutt ingen grunn for en student som er oppvokst i en større by til å velge UiT framfor de andre store byene. UiT er forsåvidt underlegen i absolutt alt, utenom arktisk geologi, men så er det UNIS som hovedsaklig har dette, så det betyr bare at UiT er underlegen i alt, utenom kanskje vs. studentmiljøet i Oslo som hvert år scorer dårlig.

At det finnes "lyslaboratorier" ved UiT sier også hvor reelt mørkeperioden er, og hvor stor påvirkning den kan ha på mennesket.

Isa24 fortjener å høre om både gode og dårlige erfaringer, og de som bare har UiT som grunnlag er egentlig inhabil til tusen. Å flykte til et lite og deprimerende landsdel høres ikke særlig lurt ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan umulig være en som kommer overens med alle om du ikke fant noen å sosialisere med.

Det har mye med hva du gjør det til selv. hvos du drar dit med en instilling om at det er drit, da skal jeg love deg at det blir dritt.

Står det noen steder at jeg ikke fant noen å sosialisere med? Jeg hadde nok en god håndfull venner der oppe. Det jeg advarer mot er at den potensielle mengden er langt mindre enn i andre store byer.

Og ærlig talt, de som går på UiT er enten rekruttert lokalt, eller har dårlige karakterer (utenom medisin/odontologi/farmasi). Resterende en liten minoritet som forviller seg der oppe, eller flykter fra hjemstedet sitt.

Så kan jeg trøste med at alle ex-UiT studenter jeg har møtt på er glade for at de byttet lærested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer overens med nordlendinger, som kanskje er de mest åpne og hyggelige i den jevnt over kalde norske befolkning, så er det kanskje deg det er noe galt med og ikke nordlendingene? ;) I og med at jeg er nordlending selv er jeg nok ganske så inhabil i å mene noe om dette, men generelt nok kan vi nok si at nordlendinger er litt mer åpne enn mange av de sørpå. Men jeg ser hva du mener - jeg kunne selv aldri ha bodd sør for nordland, da jeg ikke trives sørpå med tanke på kultur, natur og levemåte. Jeg og mange andre nordlendinger har en kjærlighet og tilhørighet til landsdelen vår som jeg tror svært få andre i Norge har, og det er en grunn til det.

Hvis du vil oppleve noe "annerledes" så kommer du til Tromsø. Vi har mørketid, midnattssol, utrolig vakker natur, bra uteliv, hyggelige mennesker fra hele landet og et flott universitet og studentmiljø. Mørketid er kanskje kjipt, men jeg skal love deg at midnattssola gjør det verdt det! Universitetet her er kanskje mindre og ferskere enn de store universitetene i Bergen og Oslo, men det kan være både positivt og negativt. Positivt i det at det er kort vei fra administrasjon og studenter, det er ikke høy terskel for å ta kontakt med undervisere og professorer for å si det sånn. Er også utrolig koselig og sosialt å være på campus - siden det er så lite så møter man på kjentfolk over alt! Nesten uansett hvem du møter så har dere noen felles bekjente.

Har nylig vært student for en kort periode ved UiB, og var veldig glad for å komme tilbake til UiT, hovedsakelig fordi jeg liker campus her mye bedre. Universitetet er jevnt over ganske nybygd og moderne, og alt ligger sentralt og samlet. Det er mindre mennesker her, tettere kontakt med lærere, kortere vei til alt og generelt bra universitetsfasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer overens med nordlendinger, som kanskje er de mest åpne og hyggelige i den jevnt over kalde norske befolkning, så er det kanskje deg det er noe galt med og ikke nordlendingene? ;) I og med at jeg er nordlending selv er jeg nok ganske så inhabil i å mene noe om dette, men generelt nok kan vi nok si at nordlendinger er litt mer åpne enn mange av de sørpå. Men jeg ser hva du mener - jeg kunne selv aldri ha bodd sør for nordland, da jeg ikke trives sørpå med tanke på kultur, natur og levemåte. Jeg og mange andre nordlendinger har en kjærlighet og tilhørighet til landsdelen vår som jeg tror svært få andre i Norge har, og det er en grunn til det.

Hvis du vil oppleve noe "annerledes" så kommer du til Tromsø. Vi har mørketid, midnattssol, utrolig vakker natur, bra uteliv, hyggelige mennesker fra hele landet og et flott universitet og studentmiljø. Mørketid er kanskje kjipt, men jeg skal love deg at midnattssola gjør det verdt det! Universitetet her er kanskje mindre og ferskere enn de store universitetene i Bergen og Oslo, men det kan være både positivt og negativt. Positivt i det at det er kort vei fra administrasjon og studenter, det er ikke høy terskel for å ta kontakt med undervisere og professorer for å si det sånn. Er også utrolig koselig og sosialt å være på campus - siden det er så lite så møter man på kjentfolk over alt! Nesten uansett hvem du møter så har dere noen felles bekjente.

Har nylig vært student for en kort periode ved UiB, og var veldig glad for å komme tilbake til UiT, hovedsakelig fordi jeg liker campus her mye bedre. Universitetet er jevnt over ganske nybygd og moderne, og alt ligger sentralt og samlet. Det er mindre mennesker her, tettere kontakt med lærere, kortere vei til alt og generelt bra universitetsfasiliteter.

Du ga meg lyst til å ta utdanning #2 der bare for å kunne være der i minst tre år.

Grunnen til at du har et annet inntrykk enn meg er fordi sammenligningsgrunnlaget ditt er mye mindre enn det jeg sitter på. De eneste som trives i Tromsø er de som er født og oppvokst i den landsdelen, kommer fra mindre steder og bygd, er outsidere, eller slik som deg, ikke har noe særlig å sammenligne med.

I'm gonna go out on a limb here, og si at du VIRKER litt for selvopptatt/selvgod og nedlatende, noe som kan være en direkte kræsj med "de mest åpne og hyggelige i den jevnt over kalde norske befolkning".

No offence. Jeg tar selvkritikk for at jeg oppfattet deg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm gonna go out on a limb here, og si at du VIRKER litt for selvopptatt/selvgod og nedlatende, noe som kan være en direkte kræsj med "de mest åpne og hyggelige i den jevnt over kalde norske befolkning".

No offence. Jeg tar selvkritikk for at jeg oppfattet deg feil.

Jeg setter ting på spissen, siden tråden mest sannsynlig hadde blitt fylt opp av folk som lovpriser Nord-Norge og pynter altfor mye på sannheten, det er helt bevisst fra min side å oppføre meg slik.

Så kan jeg nevne at det er ekstremt naivt å tro og generalisere at nordlendinger er de mest vennlige i landet, da dere bare totalt består av 9.5% av Norges befolkning. Utenom dere finnes det hele 4.7+ millioner nordmenn. 470 000 vs 4 700 000+. Mindre enn 1/10 av Norges befolkning.

UiT ligger heller ikke sentralt i det hele tatt. UiB utenom med.ont fakultetet ligger plantet midt i sentrum. Du vrir og vrenger på alt.

Landsdelen rangeres alltid nederst over steder folk vil bo, eller etablere bedrift, selv med gunstige kutt på studielån, garanterte barnehageplasser, og lavere arbeidsgiveravgift enn resten av landet. Truth hurts, ikke pynt for mye på sannheten. Det er en GOD grunn til at de fleste ikke vil bo der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende har kommet til Tromsø, som østlending/"søring" med en holdning om at alle som bor her er stereotype særinger som kun studerer ved UiT fordi det var det eneste universitetet med lavt nok snitt til at vi klarte å komme inn på studiet vårt... Ja da er det ikke så er det kanskje ikke så rart han opplevde seg som isolert. :)

Meninger om de ulike landsdeler vil selvsagt være meget subjektivt. I min verden er nordnorge et sted med personlighet og særpreg som du ikke får mange andre steder. Jeg anser meg selv for å være velsignet med å vokse opp i landsdelen min, der jeg knapt nok trenger å gå utfor døra for å oppleve storslagen natur, der folk er åpne, ærlige, morsomme og inkluderende, der jeg i liten grad trenger å bekymre meg for ran, voldtekt, bilkø og alt annet som følger med storbylivet. Hadde jeg måttet flytte til Oslo eller et annet sted på østlandet tror jeg at jeg hadde mistrivdes, rett og slett fordi det er så annerledes enn det jeg er vant til. Å ikke kunne gå rett ut døra og på fjelltur ville nok vært trist for meg :p

Så poenget er; er du interessert i å oppleve noe nytt så gjennomfører du det og flytter et år til Nord-Norge. Ønsker du å unngå eventuelle kultursjokk og forbli i en komfortsone så blir du i en storby. Nå ble det veldig mye nordnorgepropaganda her, men som dere kanskje skjønner så er jeg veldig glad i landsdelen min, selv om det helt klart har sine bakdeler med å bo her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende har kommet til Tromsø, som østlending/"søring" med en holdning om at alle som bor her er stereotype særinger som kun studerer ved UiT fordi det var det eneste universitetet med lavt nok snitt til at vi klarte å komme inn på studiet vårt... Ja da er det ikke så er det kanskje ikke så rart han opplevde seg som isolert. :)

Meninger om de ulike landsdeler vil selvsagt være meget subjektivt. I min verden er nordnorge et sted med personlighet og særpreg som du ikke får mange andre steder. Jeg anser meg selv for å være velsignet med å vokse opp i landsdelen min, der jeg knapt nok trenger å gå utfor døra for å oppleve storslagen natur, der folk er åpne, ærlige, morsomme og inkluderende, der jeg i liten grad trenger å bekymre meg for ran, voldtekt, bilkø og alt annet som følger med storbylivet. Hadde jeg måttet flytte til Oslo eller et annet sted på østlandet tror jeg at jeg hadde mistrivdes, rett og slett fordi det er så annerledes enn det jeg er vant til. Så poenget er; er du interessert i å oppleve noe nytt så gjennomfører du det og flytter et år til Nord-Norge. Ønsker du å unngå eventuelle kultursjokk og forbli i en komfortsone så blir du i en storby. Nå ble det veldig mye nordnorgepropaganda her, men som dere kanskje skjønner så er jeg veldig glad i landsdelen min, selv om det helt klart har sine bakdeler med å bo her!!

Typisk nordlending - selvgode, tror de er bedre enn resten av landet, og er ganske så trangsynt. Du fikk fram poenget mitt ganske så godt gjennom postene dine, takk, og jeg gir meg der, siden du gjorde alt komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...