Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy og hipthrust


slettet

Anbefalte innlegg

Den beste bredden for å gjøre et maksløft hvis vi ser bort fra evt. krafttap fra walk-out, er for øvrig den hvor stanga beveger seg mest mulig loddrett. Det betyr ikke at man alltid må trene der, men det kan være greit å sjekke hva slags bredde dette er for deg, for det varierer med individuelle biomekaniske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carl Yngvar Christensen har nok mest peiling av alle på knebøy, fått kurs av han. Han sier det er fyfy å kjøre bøy med knærne rett frem.

Det å ta CYC sin lære og tro at du kan implementere det i alle knebøy situasjoner i hele verden er latterlig dumt. Hvorfor skal tærne vinkles ut i denne situasjonen spesifikt? CYC lærer jo fra seg styrkeløft-spesifikk knebøy, ikke knebøy generelt. Du har enda ikke kommet med noe argument utenom at "Carl Yngvar sier dette, så det må være sant". Vis nå at du klarer å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta CYC sin lære og tro at du kan implementere det i alle knebøy situasjoner i hele verden er latterlig dumt. Hvorfor skal tærne vinkles ut i denne situasjonen spesifikt? CYC lærer jo fra seg styrkeløft-spesifikk knebøy, ikke knebøy generelt. Du har enda ikke kommet med noe argument utenom at "Carl Yngvar sier dette, så det må være sant". Vis nå at du klarer å tenke selv.

Haha! Så du mener at styrkeløft-knebøy er noe helt annet en en vanlig person på gymmet? Tåpelig. Er jo klart at jeg tar CYC sin lære. Men fra nå av skal jeg begynne å høre på deg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Så du mener at styrkeløft-knebøy er noe helt annet en en vanlig person på gymmet? Tåpelig. Er jo klart at jeg tar CYC sin lære. Men fra nå av skal jeg begynne å høre på deg.....

Riktig, jeg tror helt klart ikke at en styrkeløft-knebøy og en person på gymmet er det samme, vet ikke hva du snakker om engang. Sier ikke at CYC er en dårlig lærer, eller at han lærer feil ifra seg, men det går an å tenke selv. Du burde kanskje spurt "hvorfor?", istedenfor å bare anta at dette er riktig, for så å spy det utover alle andre, spesielt på et treningsforum, når du ikke engang vet HVORFOR man skal gjøre det. Det blir som nesten som at en telefonselger prøver å selge et produkt, og bruker argumentet "dette produktet er konge fordi sjefen min sier det. Sjefen min vet alt, han er den beste selgeren i hele verden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, jeg tror helt klart ikke at en styrkeløft-knebøy og en person på gymmet er det samme, vet ikke hva du snakker om engang. Sier ikke at CYC er en dårlig lærer, eller at han lærer feil ifra seg, men det går an å tenke selv. Du burde kanskje spurt "hvorfor?", istedenfor å bare anta at dette er riktig, for så å spy det utover alle andre, spesielt på et treningsforum, når du ikke engang vet HVORFOR man skal gjøre det. Det blir som nesten som at en telefonselger prøver å selge et produkt, og bruker argumentet "dette produktet er konge fordi sjefen min sier det. Sjefen min vet alt, han er den beste selgeren i hele verden".

Hehe, for en type du er. Virker som du kun er ute etter å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, jeg tror helt klart ikke at en styrkeløft-knebøy og en person på gymmet er det samme, vet ikke hva du snakker om engang. Sier ikke at CYC er en dårlig lærer, eller at han lærer feil ifra seg, men det går an å tenke selv. Du burde kanskje spurt "hvorfor?", istedenfor å bare anta at dette er riktig, for så å spy det utover alle andre, spesielt på et treningsforum, når du ikke engang vet HVORFOR man skal gjøre det. Det blir som nesten som at en telefonselger prøver å selge et produkt, og bruker argumentet "dette produktet er konge fordi sjefen min sier det. Sjefen min vet alt, han er den beste selgeren i hele verden".

Ser de filmene du har lagt ut, du slenger jo inn med knærne i bøy. Mener du at det er greit? Da syns jeg virkelig det er bedre å kjøre knærne mere ut for å unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, for en type du er. Virker som du kun er ute etter å kverulere.

Takk takk :) Vel, ja og nei. Er stort sett ikke det, men ser meg litt lei av at alle som ikke vet hva de snakker om skal gi spesifikke råd på forumet.

Mener ikke å henge deg ut, og jeg sier helt klart ikke at CYC lærer bort feil eller at jeg vet bedre (nå har jo CYC tilogmed en ganske tær frem bøy posisjon), men det er viktig at man ikke bare tar alt noen sier for god fisk uten å tenke over hvorfor de har rett. Ønsker bare at neste gang du gir råd til noen, at du tenker over hvorfor de skal følge rådene dine, og gjerne forklarer dem hvorfor dine råd er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :) Vel, ja og nei. Er stort sett ikke det, men ser meg litt lei av at alle som ikke vet hva de snakker om skal gi spesifikke råd på forumet.

Mener ikke å henge deg ut, og jeg sier helt klart ikke at CYC lærer bort feil eller at jeg vet bedre (nå har jo CYC tilogmed en ganske tær frem bøy posisjon), men det er viktig at man ikke bare tar alt noen sier for god fisk uten å tenke over hvorfor de har rett. Ønsker bare at neste gang du gir råd til noen, at du tenker over hvorfor de skal følge rådene dine, og gjerne forklarer dem hvorfor dine råd er riktige.

Skjønner deg der, har dessverre ikke nok kunnskap til å forklare absolutt hvorfor osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de filmene du har lagt ut, du slenger jo inn med knærne i bøy. Mener du at det er greit? Da syns jeg virkelig det er bedre å kjøre knærne mere ut for å unngå dette.

Hoho, det stemmer det, har svakheter som gjør at dette skjer. Det har blitt bedre nå, men det skjer fortsatt på maxvekt. Jeg mener ikke at dette er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at CYC driver med styrkeløfterbøy. I styrkeløft er det mest mulig vekt på en så effektiv måte som drakta tillater som gjelder. Ca. Om man driver med styrkeløfterbøy er det jo klart at det er denne bøytendensen(bred beinstilling, lowbar, etc) som man burde benytte.

Skal man derimot f.eks drive med oly-løfting, er det langt bedre å ha en bøystil med bedre overføringsverdi til rykk og støt, da dette vil gjøre det lettere å løfte mer i disse to øvelsene. Der vil ekstremt bred beinstilling nok være til mer plunder og heft enn PR og gainz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter for knær/tær utover:

  • Det minsker vektarmer med å gi mindre kne- og hoftevandring i forhold til midten av foten, dermed mer vekt løftet
  • Det gjør det lettere å nå god dybde
  • Mer muskelmasse blir involvert (innover og utoverførere til låret +++)
  • Det gir mer oppreist ryggvinkel
  • Det gir mindre knevandring
  • Det gir mer balansert belastning på fremside og bakside av lårene
  • Det hindrer knærne i å gå innover (til en viss grad)
  • De færreste klarer å nå dybde med knær og tær rett frem fordi magen treffer oversiden av låret og man kommer ikke dypere (det gjelder for meg også)
  • Omtrent alle som trener for å løfte mye i bøy har knærne og tærne utover mellom 15 og 45 grader

Argumenter for knær/tær rett frem

  • Det krever lite styrke i utoverførerene og innoverførerene
  • Det kan være mer overførbart til olympiske løft (men ikke nødvendigvis, de fleste oly-løftere har en 15-20 grader vinkel)
  • Det tillater i større grad å sprette på leggene i bunn
  • Det fører til mer arbeid på overside lår

EDIT:

Argument for knær ut og tær rett fremm (avansert teknikk)

  • Mer kraft i bunn ved hjelp av "hip-torque"

My 5 cents;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syntes TS har en liten bekkentilt som hu bør være oppmerksom på før hu slenger på noe særlig mer med vekter? Eller er jeg i overkant kritisk nå?:S

Jeg ville ikke tenkt noe særlig på det og tror det kan gå over med litt trening. Men det kan være lurt å kutte dybden med 5-10 cm siden tilten er bare helt i bunn og under godkjent dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull. Har prøvd begge deler, og for meg funker en bitteliten vinkel ut, men hadde jeg hatt bedre mobilitetet i hofta (og ankler), så hadde rett frem vært bedre, og tryggere for knærne.

Hvorfor det? Hva er det med å peke knær og tær utover som er mindre trygt enn å ha de rett frem? Vil ikke den økte knevandringen ved å ha de rett frem også føre med seg en viss risiko?

Tror du han her taper på å ha tærne pekende rett frem?

Ja, han taper nok litt på det, men han trener for å bli god i rykk og støt. Dermed kjører han bøy på en måte som ligner litt på de posisjonene han skal inn i under de løftene. Hadde han konkurrert i knebøy, så hadde han nok trent seg opp til å bli god i en litt breiere beinstilling og knær og tær mer utover for å løfte mer vekt.

Etter min mening burde alle bøye med tærne så mye fram som mulig, så lenge teknikken fortsatt ser bra ut.

Why? Har du noen grunn til å tro dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter for knær/tær utover:

  • Det minsker vektarmer med å gi mindre kne- og hoftevandring i forhold til midten av foten, dermed mer vekt løftet
  • Det gjør det lettere å nå god dybde
  • Mer muskelmasse blir involvert (innover og utoverførere til låret +++)
  • Det gir mer oppreist ryggvinkel
  • Det gir mindre knevandring
  • Det gir mer balansert belastning på fremside og bakside av lårene
  • Det hindrer knærne i å gå innover (til en viss grad)
  • De færreste klarer å nå dybde med knær og tær rett frem fordi magen treffer oversiden av låret og man kommer ikke dypere (det gjelder for meg også)
  • Omtrent alle som trener for å løfte mye i bøy har knærne og tærne utover mellom 15 og 45 grader

Argumenter for knær/tær rett frem

  • Det krever lite styrke i utoverførerene og innoverførerene
  • Det kan være mer overførbart til olympiske løft (men ikke nødvendigvis, de fleste oly-løftere har en 15-20 grader vinkel)
  • Det tillater i større grad å sprette på leggene i bunn
  • Det fører til mer arbeid på overside lår

My 5 cents;)

Hva med hip torque argumentet? Det gjelder forsåvidt for hele underkroppen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hip torque argumentet? Det gjelder forsåvidt for hele underkroppen:

Ja, det er argument for å ha tær rett frem og knær utover. Såvidt jeg tolket din posisjon på dette, så mener du at både knær og tær skal rett frem.

Den teknikken Starrett presenterer er uansett for folk som er litt over nybegynnernivå som vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hva er det med å peke knær og tær utover som er mindre trygt enn å ha de rett frem? Vil ikke den økte knevandringen ved å ha de rett frem også føre med seg en viss risiko?

Ja, han taper nok litt på det, men han trener for å bli god i rykk og støt. Dermed kjører han bøy på en måte som ligner litt på de posisjonene han skal inn i under de løftene. Hadde han konkurrert i knebøy, så hadde han nok trent seg opp til å bli god i en litt breiere beinstilling og knær og tær mer utover for å løfte mer vekt.

Why? Har du noen grunn til å tro dette?

Jeg mener det er mindre trygt fordi hvis knevandring innover oppstår, så er kneet i en mye mer utsatt posisjon enn hvis tærne hadde vært rett frem. Dette er selvfølgelig urelevant hvis man klarer å holde knærne like mye utover som tærne peker, men det er jo ikke alle som klarer det.

Når det gjelder knevandring framover som du påpeker, så er jo denne "risikoen" mye omdiskutert, og veldig usikkert om det egentlig er en risiko eller ikke. Her er det mange som argumenterer med at man styrker knærne og alt som er rundt med å kjøre full ROM (gjøre knevinkelen mindre). Jeg tror også at det har en sammenheng med hoftemobilitet og evnen til å lage dreiemoment, som kelly starret snakker om i filmen jeg linket til.

Edit: Jeg tror ikke Milko taper KG på måten han knebøyer på. Det forskjell på tær+knær fram og tær fram+knær ut. Nå har ikke Milko knærne veldig utover akkurat, men jeg tror han klarer å skape bra dreiemoment med måten han bøyer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er mindre trygt fordi hvis knevandring innover oppstår, så er kneet i en mye mer utsatt posisjon enn hvis tærne hadde vært rett frem. Dette er selvfølgelig urelevant hvis man klarer å holde knærne like mye utover som tærne peker, men det er jo ikke alle som klarer det.

Det er mye større risiko for å få knærne innover hvis de peker rett frem. Det er heller ikke sikkert at de er i en verre posisjon hvis knærne i utgangspunktet pekte utover. Fra min erfaring med en god del nybegynnere og viderekomne, så er det nesten utelukkende de som peker knærne fremover som sliter med at de går innover hele tiden. De å aktivt presse knærne utover, fører til at dette problemet nesten elimineres

Dette er dessuten en litt rar diskusjon, siden hvis knærne driver og vandrer innover hele tiden, så er vekten for tung til å opprettholde god nok teknikk, det er vi sikkert enige om begge to.

Når det gjelder knevandring framover som du påpeker, så er jo denne "risikoen" mye omdiskutert, og veldig usikkert om det egentlig er en risiko eller ikke. Her er det mange som argumenterer med at man styrker knærne og alt som er rundt med å kjøre full ROM (gjøre knevinkelen mindre). Jeg tror også at det har en sammenheng med hoftemobilitet og evnen til å lage dreiemoment, som kelly starret snakker om i filmen jeg linket til.

Det er du som påstår at å peke knærne mer utover er mer risikofylt, jeg vil gjerne høre hvor den idéen kommer fra. Hvis det er utelukkende at knærne er i en farligere posisjon hvis de begynner å vandre innover, så er det et litt tvilsomt og tynnt argument som du kanskje ikke har så stort grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...