Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy og hipthrust


slettet

Anbefalte innlegg

Knebøy:

Prøv å stå litt rettere med føttene, du står litt vel gakkgakk, da kollapser ikke anklene og det vil være enklere å skyve knæra ut.

Spenn opp før du løfter stanga av racket.

Du har en liten butt wink - kan hjelpe når du klarer å skyve knæra mer ut og spenner kroppen bedre.

Markløft:

Ser ut som du mangler spenn her og, spesielt i hamstring. Ellers som nevnt over

http://www.allthingsgym.com/deadlift-setup-mwod/

Jeg skal fortsatt ha føttene litt utover, eller helt rett frem liksom? Takk for svar (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting feil med å rotere føttene utover, tvert imot; dette er med på å "åpne" opp rommet foran kroppen din så det blir lettere å sette seg ned, men det de nok siktet til var den horisontale avstanden mellom føttene dine, som er litt stor. Du står ganske bredbeint, med andre ord. Står man for bredt blir det lettere at knærne faller innover, og det vil man helst unngå. At beina aldri skal peke rett frem er heller en sannhet med modifikasjoner, det kommer litt an på hvordan bøy man kjører og hvilke mål man har, etc.

Jeg tjener selv klart mest på en lavere mengde utoverrotasjon av føttene, pga kneproblemer som våkner opp om jeg står for bredt. Men det ser riktig så bra ut for din del, litt buttwink, men det er vanskelig å se siden vinkelen er tatt rett bakfra, prøv å filme litt mer fra siden neste gang? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jeg skrev at hun burde "stå RETTERE med føttene" ikke "stå rett frem med føttene"...
  • Jeg skrev at JEG ville stått 5-15 grader
  • Jeg skrev at hvis hun ville TESTE forskjellen på hoftestabilitet ift fotplassering, så kunne hun teste med føttene rett frem. Og det er eneste gangen jeg skrev "rett frem".

Jeg spør hvorfor det er et problem å stå med føttene rett frem, noe du ikke begrunnet. Selv har jeg ikke hørt noen ulemper med det tidligere

Hva i all verden er problemet egentlig? Jeg leste det du skrev litt feil ,pga du skrev så mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier ikke at beina skal peke 45 grader ut. Men heller det enn RETT frem. Anbefaler selv 15-20 grader ut. Ser du sier begge deler her, at hun både skal ha beina 5-15 grader ut, og rett frem. Er ikke alle som skjønner hva du mener når du skriver det sånn.

Bare lurer, hvorfor er det verre å ha beina pekende rett frem enn ut til siden? Du burde jo ha en forklaring på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved beina rett frem, er det vanskeligere å unngå at knærne knekker inn. Det belaster også mere på kneleddet. De som sliter med dette, har vanligvis svake setemuskler.

Om noe, så har jeg mer erfaring med at å stå for bredt er verre for knærne mtp at de langt lettere kollapser inn, enn om man står " for smalt"

Er slik bøy skal gjøres. Blir jo helt feil å ha beina pekende rett frem. Prøv å gjør begge deler, så merker du jo det.

Whut? Sier hvem? Bare fordi noe man ikke har prøvd før er uvant, betyr ikke at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe, så har jeg mer erfaring med at å stå for bredt er verre for knærne mtp at de langt lettere kollapser inn, enn om man står " for smalt"

Whut? Sier hvem? Bare fordi noe man ikke har prøvd før er uvant, betyr ikke at det er feil.

Jeg får knesmerter om jeg står for bredt og/eller har knærne pekende frem. Det er ikke feil å ha de rett frem, og det er heller ikke feil å ha de litt ut til siden. Vil si det er litt individuelt hva som funker best.

For meg er det litt smal beinstilling og tærne litt utover som funker best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hip Thrust:

Mye så bra ut, men du kan gjøre det som Ulrik nevnte. Jeg lurer bare på hvorfor han anbefalte å slippe stanga helt ned før du tar et nytt sett?

Det jeg la merke til at det gjerne så ut som du ikke la all vekta de på helen når du presset utover? Syns nemlig det så ut som du brukte tærne/fremre del av foten dine/din en del, men kan hende jeg så feil. Hvis jeg derimot observerte riktig vil jeg anbefale deg å fokusere på å presse igjennom bevegelsen med hælen. Da han ene kompisen min skulle gjøre hip thrust og jeg så tendenser til det, så ba jeg han prøve å ikke ha tærne i bakken ved å "vippe" foten sin oppover. Dette hjalp han betraktelig og nå har han hele foten sin i bakken, mens han kun fokuserer på bruke hælen sin aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik bøy skal gjøres. Blir jo helt feil å ha beina pekende rett frem. Prøv å gjør begge deler, så merker du jo det.

Tull. Har prøvd begge deler, og for meg funker en bitteliten vinkel ut, men hadde jeg hatt bedre mobilitetet i hofta (og ankler), så hadde rett frem vært bedre, og tryggere for knærne. Dessuten er argumentet "det er helt feil" utrolig svakt. Vil gjerne at du kommer med noe bedre grunnlag for den påstanden.

Tror du han her taper på å ha tærne pekende rett frem?

Etter min mening burde alle bøye med tærne så mye fram som mulig, så lenge teknikken fortsatt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Har prøvd begge deler, og for meg funker en bitteliten vinkel ut, men hadde jeg hatt bedre mobilitetet i hofta (og ankler), så hadde rett frem vært bedre, og tryggere for knærne. Dessuten er argumentet "det er helt feil" utrolig svakt. Vil gjerne at du kommer med noe bedre grunnlag for den påstanden.

Tror du han her taper på å ha tærne pekende rett frem?

Etter min mening burde alle bøye med tærne så mye fram som mulig, så lenge teknikken fortsatt ser bra ut.

HO. LEE. CARP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe, så har jeg mer erfaring med at å stå for bredt er verre for knærne mtp at de langt lettere kollapser inn, enn om man står " for smalt"

Whut? Sier hvem? Bare fordi noe man ikke har prøvd før er uvant, betyr ikke at det er feil.

Syns ikke for bredt er bra heller nei. Har bare fått knebøy-kurs av Carl Yngvar Christensen jeg. Han har vel ikke rett, får høre på dere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Har prøvd begge deler, og for meg funker en bitteliten vinkel ut, men hadde jeg hatt bedre mobilitetet i hofta (og ankler), så hadde rett frem vært bedre, og tryggere for knærne. Dessuten er argumentet "det er helt feil" utrolig svakt. Vil gjerne at du kommer med noe bedre grunnlag for den påstanden.

Tror du han her taper på å ha tærne pekende rett frem?

Etter min mening burde alle bøye med tærne så mye fram som mulig, så lenge teknikken fortsatt ser bra ut.

Carl Yngvar Christensen har nok mest peiling av alle på knebøy, fått kurs av han. Han sier det er fyfy å kjøre bøy med knærne rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip Thrust:

Mye så bra ut, men du kan gjøre det som Ulrik nevnte. Jeg lurer bare på hvorfor han anbefalte å slippe stanga helt ned før du tar et nytt sett?

Det jeg la merke til at det gjerne så ut som du ikke la all vekta de på helen når du presset utover? Syns nemlig det så ut som du brukte tærne/fremre del av foten dine/din en del, men kan hende jeg så feil. Hvis jeg derimot observerte riktig vil jeg anbefale deg å fokusere på å presse igjennom bevegelsen med hælen. Da han ene kompisen min skulle gjøre hip thrust og jeg så tendenser til det, så ba jeg han prøve å ikke ha tærne i bakken ved å "vippe" foten sin oppover. Dette hjalp han betraktelig og nå har han hele foten sin i bakken, mens han kun fokuserer på bruke hælen sin aktivt.

pleier å gjøre det, men glemmer det av og til hehe :oops: skal prøve det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye rart i denne tråden. Hvordan tærne står kan man gjøre som man selv synes fungerer best. De fleste er mest komfortable med at de peker litt ut. Det viktige er at knærne peker over de tre ytterste tærne uansett hvordan foten står. I praksis betyr det: Press knærne hardt utover. De som ikke greier det har som regel for svak gluteus medius, og svake hofterotatorer. Disse bør trenes isolert med støtteøvelser om man ikke greier å unngå kollaps innover. Noen ganger er det også ankeldysfunksjon pga plattfot e.l, og da er det ikke så mye å gjøre med saken annet enn å bygge opp med ortopedisk såle. Hvis man skal bøye med et sånt problem ville jeg spurt en terapeut på forhånd om klarsignal. Angående bredde er det forsåvidt fritt valg, men stramme aductorer (innoverførere til lår) vil begrense bredde om man vil unngå knekolaps innover. Disse bør da selvfølgelig tøyes. All bøy er bra, men det er greit å vite at bred bøy indirekte bygger en smalere bøy pga lik aktivering av quadriceps i begge stillinger, men større gluteaktivering bredt (gitt at dybde er identisk), mens en smalere bøy ikke bygger en bredere bøy. En smalere bøy er imidlertid inntil en grense lettere å få dyp, og det koster mindre å gå ut av racket hvis man ikke skal spre bena så mye. Grunnen til at noen styrkeløftere står så bredt er at de i noen forbund har monolift som gjør at man slipper å gå vekta ut. Dette fungerer normalt ikke så godt hvis man vil makse med et vanlig rack. Personlig varierer jeg fotstilling litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...