Gå til innhold

Matte R2 eksamen - HJELP


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Det er kanskje ikke det beste stedet å spørre om hjelp, men er det noen av dere som har gått opp til matte R2 eksamen?

Jeg har nå investert ganske så mange timer i det drittet her og har innstilt meg på å bli ferdig med det, og tenkte at siden jeg ikke skjønte så mye av det mens jeg gikk på VGS, så kunne det umulig være så vanskleig hvis jeg bare satt meg ned og fokuserte all min tid på dette. Sitter med eksamensoppgaver og løsningforslag pr i dag og skulle gjøre del 1, altså den delen hvor man ikke får noen hjelpemidler. Deriver funksjonene. Smal sak tenkte jeg, og løser i vei. Løser oppgavene og kikker i løsningsforslaget etterpå, HVOR JEG IKKE HAR FÅTT TIL EN ENESTE DRITT RIKTIG.

Her har man altå investert 150 timer i løpet av 3 mnd for å klare dette, løst absolutt alle oppgavene i boka + kategori 1 oppgaver i oppgaveboka + de andre oppgavene man følte man får til. OG SÅ FÅR MAN IKKE TIL EN J**** DRITT når alt kommer til alt.

Jeg har 6 dager igjen til eksamen, og jeg må si jeg har mistet alt av motivasjon, selvtillitt og det føles ut som at alt jeg har gjort de siste 3 mnd har vært totalt bortkastet. Trodde jeg kunne det. Virkelig. Har vært så sikker. Nå sitter jeg her og har mest lyst til å grine, uansett hvor lite det hjelper. 6 dager. Det er helt sykt lite. I tillegg har jeg enda ikke skjønt hva en diffrensiallikning er. Og eksamensoppgavene jeg har gått løs på ligner jo ikke på noen andre oppgaver jeg har hatt noen gang. Hvis jeg virkelig hadde forstått prinsippet og kunnet basicen så hadde ikke det her vært så sykt vanskelig.

Jeg vet at jeg bare burde DEAL WITH IT og gå videre og jobbe videre, men jeg kjenner den følelsen jeg har i kroppen nå. Det er helt jævlig.Har hatt den før. Hadde den til eksamen forrige gang også. Og dette er det eneste som står mellom meg og å bli det jeg vil.

I'M SO SCREWED.

PS. Takk til dere som faktisk gidder å ta dere tid til å svare. Saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

oh jesus F christ. Ok. Tror faktisk ikke jeg har tatt R2, men har vært bort i cos/sin/tan/cosin osv.

Min generelle oppfatning av matte (as in: algebra og geometri) er at alt handlet om mønstre, for min del. Til slutt så kunne jeg regne ting ut bare ved å vite hva det her handler om (løs denne andregradsligningen), dreit i hva de verdiene het, og bare delte ligninger opp i "lego klosser" i mitt hode, og flytte rundt på de for å matche det mønsteret jeg har lært om andregradsligninger.

Om jeg kan løse de idag? Fuck no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde ting under kontroll, da jeg egentlig bare har igjen å skulle gjøre litt mer integrasjon og prøve meg på diffrensiallikninger. Fikk vite at vi ikke trengte å fokusere så mye på det da jeg gikk på skolen for 5 år siden, men det stemmer tydeligvis ikke for dagens matte R2. Såå... jeg må gjøre masse av det i helga og masse eksamensoppgaver, som du sier Håvard Vika. Det er jo veldig merkelig at man får sånne type oppgaver på eksamen, og så er det ikke NOE sånt i hverken læreboka eller oppgaveboka. Jeesus.

Jeg kommer sikkert til å ha noen spm i løpet av helga, akkurat nå må jeg bare sette meg ned og se hva jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lær deg å bruke/ forstå formelsamlingen dersom dere får ha med det.. I mens du sitter med oppgaven og jobber med "det ubestemte integralet" el., så se over teori og hjelp i formelsamlingen; så har man noe å støtte seg til ved eksamen..

Jeg pleide alltid å legge opp en plan. 6 dager: Del opp pensumet i 5 og ta 1/5 par dag.. Så gjennomgang/ pugg/ review og tidligere kveld enn til midnatt den siste dagen ;-) Masse lykke til..

Ps.: Denne siden er fin

http://www.wolframalpha.com/examples/Math.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp eksamensett med løsningsforslag i bokhandelen og fokuser på de.

Når målet er å bare gjøre det bra på eksamen, så må du bare regne og regne. Se på fasiten. Kopier. Monkey see, monkey do.

Se hva som går igjen.

Du kommer ikke til å greie å lære alt på 6 dager, så du må fokusere på å mestre noen få ting slik at du kan stå eller få en 3-er.

Du vet vel at du får ha med hjelpemiddel i Del 2?

Derfor er det viktig at du kan Del 1 rimelig bra. Du får en del enkle poeng der. Det er særlig en differensiallikning som går igjen som er ganske enkel. Slet med differensiallikninger selv, men akkurat den lærte jeg meg. Så må du kunne å integrere.

På 6 dager kan du greie å lære ganske mye om du er fokusert og jobber døgnet rundt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, del 2 er jeg klar over at jeg kan ha med hjelpemidler. Er del 1 jeg tenkte at siden jeg skal kunne klare det uten hjelpemidler, at jeg tenkte at hvertfall DET må jeg jo gjøre. Integraler skal jeg ha temmelig god peil på, men kjører en ekstra runde på det, difflinkninger og eksamensoppgaver.

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...