Gå til innhold

Matte R2 eksamen - HJELP


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

La oss ta "snarveien"

2 ( sin((pi/3)x -pi/6)) = 2 (sin(x*pi/3)cos(pi/6) -sin(pi/6)cos(x*pi/3))= 2 (sin(x*pi/3)sqrt(3)/2 -0,5cos(x*pi/3)) = sqrt(3)sin(pi*x/3) - cos(x*pi/3)

Den fikser du å integrere for meg? (i mangel på rottegn så ble sqrt(X) = roten av X) Er vi heldige så får du det samme ubestemte integralet som (etter litt triksing):

2 sin ((pi/3)x - pi/6)dx

2sin(u) dx

u=(pi/3)x -pi/6

du/dx = pi/3

dx = 3 du/pi

får da integralet

2 sin(u) * 3/pi du

Integrerer dette over u og får (stemmer det?)

f(u) = -6/pi cos u som igjen tilsvarer f(x) = -6/pi * cos ((pi/3)x -pi/6)

http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=30541 var en fin link jeg googlet opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Har flere, forresten:

integralet av sin x gange e opphøyd i cos x, dx.

Ender da opp med e opphøyd i cos x.

x er Pi og x er 0. Setter inn og får e opphøyd i cos Pi minus e opphøyd i cos 0.

Svaret skal være e minus 1\e. Dont get it.

Sorry, blir knotete det her ass.

Se etter sammenhengene. Ligner ikke cos litt på den deiverte av sin og litt vica verca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta "snarveien"

2 ( sin((pi/3)x -pi/6)) = 2 (sin(x*pi/3)cos(pi/6) -sin(pi/6)cos(x*pi/3))= 2 (sin(x*pi/3)sqrt(3)/2 -0,5cos(x*pi/3)) = sqrt(3)sin(pi*x/3) - cos(x*pi/3)

Den fikser du å integrere for meg? (i mangel på rottegn så ble sqrt(X) = roten av X) Er vi heldige så får du det samme ubestemte integralet som (etter litt triksing):

2 sin ((pi/3)x - pi/6)dx

2sin(u) dx

u=(pi/3)x -pi/6

du/dx = pi/3

dx = 3 du/pi

får da integralet

2 sin(u) * 3/pi du

Integrerer dette over u og får (stemmer det?)

f(u) = -6/pi cos u som igjen tilsvarer f(x) = -6/pi * cos ((pi/3)x -pi/6)

http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=30541 var en fin link jeg googlet opp

Svaret her skal liksom bli 3 roten til 3 over Pi? Det er bare helt rør for min del ass :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

b er en konstant. Sjekk formelsamlingen om det står der. Men dette skal ikke ha noe å si for svarets kvalitet.

er mer showoff

e opphøyd i cos Pi minus e opphøyd i cos 0. => e(-1) - e(1) = 1/e -e. Du har muligens byttet om på grensene?

sin(x)*e ^ cos(x) dx

sin(x)e^u dx

u=cos(x)

du/dx=- sin(x)

dx = - du/sin(x)

- e^u du

integrerer og får

-e^u

u ved pi = -1 u ved 0 er +1

blir da

-e^(⁻1) - (- e¹) som igjen blir e - e^(-1)

som igjen gir

e - 1/e

(Btw rotgreiene(?!) der oppe burde bli riktig etter litt integrering og triksing ja, men poenget var mer å vise at det finnes flere veier til rom. Ofte kan man være på riktig spor selv om det ikke ligner på fasiten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper det å gjøre eksamensoppgaver. Det er ALT du trenger å gjøre, og absoultt det viktigste!

6 dager på ingeniørhøyskole er det jeg trenger for å pløye gjennom mye stoff, så du har ikke 'dårlig' tid sånn sett.

Hovedtipset mitt vil da å være å forstå alle oppgavene du gjør. Om du gjør en oppgave uten å forstå den så er det omtrent det samme som å ikke gjøre den overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bumper det å gjøre eksamensoppgaver. Det er ALT du trenger å gjøre, og absoultt det viktigste!

6 dager på ingeniørhøyskole er det jeg trenger for å pløye gjennom mye stoff, så du har ikke 'dårlig' tid sånn sett.

Hovedtipset mitt vil da å være å forstå alle oppgavene du gjør. Om du gjør en oppgave uten å forstå den så er det omtrent det samme som å ikke gjøre den overhode.

Ja, har etter hvert skjønt det her :p Har printet ut endel eksamensoppgaver og ser gjennom de og gjør de som best jeg kan. Ble litt sjokkert over hvor mye man kan få på del 1 og må ta ut av eget hode. Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b er en konstant. Sjekk formelsamlingen om det står der. Men dette skal ikke ha noe å si for svarets kvalitet.

er mer showoff

e opphøyd i cos Pi minus e opphøyd i cos 0. => e(-1) - e(1) = 1/e -e. Du har muligens byttet om på grensene?

sin(x)*e ^ cos(x) dx

sin(x)e^u dx

u=cos(x)

du/dx=- sin(x)

dx = - du/sin(x)

- e^u du

integrerer og får

-e^u

u ved pi = -1 u ved 0 er +1

blir da

-e^(⁻1) - (- e¹) som igjen blir e - e^(-1)

som igjen gir

e - 1/e

(Btw rotgreiene(?!) der oppe burde bli riktig etter litt integrering og triksing ja, men poenget var mer å vise at det finnes flere veier til rom. Ofte kan man være på riktig spor selv om det ikke ligner på fasiten.)

Takk, kan jeg låne hjernen din på fredag? Ser ut som at den kunne duge til dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...