Gå til innhold

Matte R2 eksamen - HJELP


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har faktisk selv eksamen i R2 på fredag (samt R1 på torsdag), så jeg føler litt med deg her jeg sitter. Å ta opp R2 på egenhånd er ingen enkel utfordring, kan jeg tenke meg, i og med at veldig mye gir lite mening om man kun leser om det i boken. Om du har Aschoug sin mattebok, så er det en god del som er veldig overkomplisert, spesielt Induksjonsbevis. Er også andre ting de har skrevet typ 20 sider om, som de fint kunne brukt 2 på.

I R2 kreves det som regel mer enn å bare kunne formlene, i og med at det ofte er veldig lite åpenbart hvilke formler man skal bruke. Det gjelder vel egentlig i hovedsak integrasjon og difflikninger. Det er ofte det som kan være vrient for meg. Ikke hvordan den løses, men hvilken formel o.l. jeg skal bruke.

Eksamensett er veldig annerledes i forhold til oppgavene som er i boken, så jeg vil anbefale å nesten bare løse eksamensett, i og med at det er sånn det kommer til å formuleres/ se ut på eksamen neste uke. Er vel såvidt jeg vet 10-12 sett som ligger ute på nett og det er nok alt jeg har tenkt til å gjøre, samt pugge formler, frem til eksamen. Har man løst alle settene er det egentlig nesten bare å begynne på nytt og gjøre de igjen, haha.

Du får holde motet oppe, så skal du nok se at det går bra! Bare å spørre om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vil dere ha integrert denne?

Likningen er: 2 sin parentes Pi\3x - Pi\6 parentes dx.

Ja, tastaturet mitt funker ikke på alle knappene så må skrive parentes :p og sånt. Håper noen skjønte det hvertfall.

Jeg prøvde meg på:

- 2 cos parentes Pi\3x - Pi\6 parentes dx, men lurer på om det ikke er feil med den -2 foran der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 sin ((pi/3)x - pi/6)dx her kan du f.eks. bruke substitisjon?

2sin(u) du

u=(pi/3)x

evt kan du gjøre om integralet ved å bruke (husk at pi/6 er en konstant/ett tall som du kan regne ut)

sin(x-y) = sinxcosy - sinycosx

Begge deler burde gi en lik løsning, noe som er en fin kontrollsjekk.

Antar du fikser resten med litt blaing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sin ((pi/3)x - pi/6)dx her kan du f.eks. bruke substitisjon?

2sin(u) du

u=(pi/3)x - pi/6

evt kan du gjøre om integralet ved å bruke (husk at pi/6 er en konstant/ett tall som du kan regne ut)

sin(x-y) = sinxcosy - sinycosx

Begge deler burde gi en lik løsning, noe som er en fin kontrollsjekk.

Antar du fikser resten med litt blaing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...