Gå til innhold

Raskest mulig bedring av kondisjon


Ephexita

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror også to intervalløkter og en langtur er et fint oppsett. Fokus på å holde riktig pulssone under intervallene og fokus på kilometer under langøkta. Tempo har lite å si på langøktene.

Hva ER egentlig riktig pulssone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg en langkjøring på ellipse (2 mil på ei time) så ikke noe man sliter seg ut på, så kjører jeg en 1km x4-6 ettersom formen, en geriljaintervall og en langkjøring på sykkel/ romaskin/ mølla med 1-2 mil på ei time :) Så har jeg 1-2 dager med fullkroppsstyrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg en langkjøring på ellipse (2 mil på ei time) så ikke noe man sliter seg ut på, så kjører jeg en 1km x4-6 ettersom formen, en geriljaintervall og en langkjøring på sykkel/ romaskin/ mølla med 1-2 mil på ei time :) Så har jeg 1-2 dager med fullkroppsstyrke :)

Langkjøring: sone 1-2

4-6x1000m Sone 4

geriljaintervall: pulssone har ingen betydning, du skal uansett føle at du dør, og ikke ha noe igjen når du er ferdig.

Anbefaler deg å kjøre så mye som mulig løping, så enten bytte ut noe av langkjøringen med løping. For å bli god til å løpe, så må man løpe. Og kondisjon på sykkel/romaskin/ellipse er ikke så enkelt å overføre til løping.

Du trenger riktig nok ikke løpe to mil, det er overkill nå i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langkjøring: sone 1-2

4-6x1000m Sone 4

geriljaintervall: pulssone har ingen betydning, du skal uansett føle at du dør, og ikke ha noe igjen når du er ferdig.

Anbefaler deg å kjøre så mye som mulig løping, så enten bytte ut noe av langkjøringen med løping. For å bli god til å løpe, så må man løpe. Og kondisjon på sykkel/romaskin/ellipse er ikke så enkelt å overføre til løping.

Du trenger riktig nok ikke løpe to mil, det er overkill nå i starten.

Har uansett ikke kjangs til å løp 2 mil, hehe. Klarer 4 km :p

Dette med langkjøring på noe annet enn mølla er vel bare for å få gjøre noe annet enn å løpe- for ikke å bli lei :)

Men skal få satt eg opp et skikkelig program nå, så blir det vel bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uansett ikke kjangs til å løp 2 mil, hehe. Klarer 4 km :p

Dette med langkjøring på noe annet enn mølla er vel bare for å få gjøre noe annet enn å løpe- for ikke å bli lei :)

Men skal få satt eg opp et skikkelig program nå, så blir det vel bra :)

Vel, hva med å løpe ute i skog og mark?

Skjønner godt at en blir lei av å stå og trampe på mølla over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva med å løpe ute i skog og mark?

Skjønner godt at en blir lei av å stå og trampe på mølla over lengre tid.

Vel, på denne tiden av året er det ikke akkurat optimalt :p

Blir å løpe ute så fort det har tørket opp til våren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke løpe hele tiden. Du kan gå også, spesielt i oppoverbakkene.

Ellers enig i at man må trene på det man skal bli god til. Og skal du løpe må du trene på å løpe, du må også få nok km i bena på det underlaget du skal løpe på i maratonet.

For å få opp VO2-maks kan du godt ta noen intervalløkter med alternativ trening, slik som skigåing og spinning. Men mesteparten av treningen bør være løperelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...