Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kom over en studie der deltagere er delt inn i 2 grupper. Gruppe A spiser ca 2g proteiner per kg kroppsvekt hver dag, og gruppe B spiser ca 1g proteiner per kg. Deltagerne trener et satt program i hele perioden.

Studien finner ingen signifikant forskjell i muskelvekst mellom de med høyt og de med lavt proteininntak.

Dette stemmer forøvrig bra med min egen erfaring. Har i løpet av de årene jeg holdt på, hatt perioder med superfokus på proteininntak (og sunt kosthold generelt), og perioder der jeg har vært dritt lei matfokuset og spist det jeg har lyst på (les: karbs og fett i mengder). Treningsfokus har vært noenlunde konstant hele veien.

Jeg merker ingen særlig forskjell på fremgangen på disse periodene, hverken i styrke eller kroppsmål.

Det som er alfa og omega for meg er RETT MENGDE MAT, ikke proteininntaket.

Hva er deres erfaring?

Studien kan leses her for de som er interessert

Fortsetter under...

Jeg finner ingen toppatleter som driver med bygging/fitness som slurver med proteininntak. Så jeg ser ingen grunn til å svettlese studier som kan bevise at man kan ofre proteininntaket. Om det er bulk eller deff, så ligger jeg på 2-3g protein pr kg kroppsvekt konsekvent.

Før passet jeg veldig på proteininntaket, i senere tid (2mnd) har jeg ikke brydd meg stort om det annet enn at jeg får i meg et stort kjøttmåltid hver dag. Har fortsatt ok fremgang, mulig den hadde vært noen hakk bedre med superstrict matprogram, men orker ikke stresse så fælt med det:)

Annonse

1g/kg kan godt være nok, forsåvidt. Et nøyaktig proteinbehov regnes ut etter fettfri masse, altså muskelmassen din. Om du har moderat muskelmasse og masse fett, og dermed høy vekt, kan 1g/kg være nok. Har du derimot mye muskler og lite fett, vil 1g/kg være for lavt. Derfor er det relativt greit å gå for 1.5-1.8g/kg, bare sånn for å være på den sikre siden. De færreste har stålkontroll på den fettfrie massen sin.

Tror egentlig ikke det har så mye å si for muskelvekst med proteiner, men for kroppsbyggere som vil ha minst mulig fettprosent og mest mulig muskelmasse er det nok viktig rett å slett på grunn av hvordan det påvirker f.eks metthetsfølelsen. Man blir mer mett av protein og fett enn av karbohydrater, samtidig som man ikke bør overspise på fettkilder. Proteiner er nok den ''safeste'' kilden til å komme kalorimessig godt ut av dagen

Jeg finner ingen toppatleter som driver med bygging/fitness som slurver med proteininntak. Så jeg ser ingen grunn til å svettlese studier som kan bevise at man kan ofre proteininntaket. Om det er bulk eller deff, så ligger jeg på 2-3g protein pr kg kroppsvekt konsekvent.

Forståvidt helt enig. Jeg ligger nå på 170-180g på rett over 80kg, og det får jeg i meg ganske enkelt på 2-3 måltider om dagen uten noe kosttilskudd. Protein har jo mange andre fordeler også :) Muskelsparende, metthetsfølelse, forbrenning, osv..

Men noe særlig over 2g pr kg ser jeg ikke poenget med. Ser mange av de store byggerene begynner å roe proteininntaket også nå, pga den måten de har holdt på tidligere kjører leveren så sinnsykt mye. (Kai greene som har drevet med 400-500g osv)

Proteiner og metthetsfølelse kan jeg signere på. Det er definitivt lettere å ligge i kaloriunderskudd på kylling og brokkoli, enn på grandiosa hvis målet er å slippe sultfølelse.

Spiser jeg det jeg har lyst på så lander jeg på 90-110g proteiner om dagen, og i perioder med fokus på kosthold ligger jeg på ca 200g om dagen. Kroppsvekt varierer fra 82kg til 87kg (sommer/vinter).

Poenget var bare at jeg merker liten forskjell på det, og lurte på om andre enn meg hadde lignende erfaringer på tross av den rimelige godt etablerte "sannheten" at 1g per kg om dagen er alt for lite.

Annonse

*internettdask*

Du trenger byggeklosser (aminosyrer) til byggingen (proteinsyntesen) slik at du ender opp med et slott (muskelvev).

Så klart gjør man det, men det er som regel en viss del proteiner i det meste av mat - så om man ikke fokuserer på inntaket vil man fortsatt innta en del, om man da ikke setter seg og spiser rent sukker eller fett

Det ble jo vist for 100 år siden (bokstavelig talt) at hypertrofi kan oppstå ved 1g / per kg men IOC har jevnlige revurderinger og sist gang om jeg husker var nå i vinter og der ble det fortsatt ikke funnet grunnlag for å endre anbefalingene rettet mot idrettsutøvere. Ved vektreduksjon er det muligens noen holdepunkter for å ha helt opp mot 2,5 g / per kg i en begrenset periode men disse må repliseres på gode trente individer.

Skrev min bacheloppgave om mekanismene for den muskulære proteinsyntese og den antatte stimuliene fra mekanisk strekk og fant heller intet grunnlag for at dagens anbefalinger skal enn så lenge endres. Men det trengs mer forskning på andre subgrupper, da mange av disse vil nok sannsynlig ha et noe høyere og lavere behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...