Gå til innhold

Frokostdilemma! havregryn eller kesam med nøtter?


Frøken Antonsen

Anbefalte innlegg

Frokost er utrolig viktig for meg, for har et blodsukker som lever sitt eget liv..:meh: men til dilemmaet.. jeg har i laaang tid spist ca 40-50 gram økologisk havregryn med soyamelk/ lettmelk. noen ganger har jeg også puttet oppi blåbær. MEN så har jeg lest så mye om at kroppen har bedre av å få fett tidligere på dagen, og karbo litt mer mot kvelden..så byttet ut havregrynen, med mager kesam, med litt av en hjemmelaget nøtte og frø blanding..(+ et halvt eple).

men hva er best? helt sikkert tusen svar her, men hva synes dere? noen erfaringer?:) jeg liker begge deler, men blitt veldig glad i kesamen med nøttene mine..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser etter periodisk faste så det blir 2-3måltider om dagen - det første(som regel etter trening mellom kl 14-17 avhengig av når jeg står opp) består av egg/laks/hvit fisk/kylling/karbonadedeig/ost og masse grønnsaker ;) Om du er ute etter alternativer til små, hyppige måltider er jeg et dårlig eksempel :p

Jeg har spist slik siden sommeren og har ikke noe negativt å si ihvertfall, men det finnes mange veier til Rom (så lenge du følger en av gangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter periodisk faste så det blir 2-3måltider om dagen - det første(som regel etter trening mellom kl 14-17 avhengig av når jeg står opp) består av egg/laks/hvit fisk/kylling/karbonadedeig/ost og masse grønnsaker ;) Om du er ute etter alternativer til små, hyppige måltider er jeg et dårlig eksempel :p

Jeg har spist slik siden sommeren og har ikke noe negativt å si ihvertfall, men det finnes mange veier til Rom (så lenge du følger en av gangen)

ja, da blir det jo litt annerledes..:) har lest en del på det også.. og har litt lyst til å prøve det også.. er jo så mange som skryter av det. men som du sier, en ting av ganagen...^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 1 hekto kesam, med noen nøtter, eksempelvis 50 gram valnøtter, så har du en veldig god fettprosent, over 70 % av energi fra fett, så da ligger du jo godt an :) Havregryn er etter min mening mat for hester. Den tiden jeg åt havregrøt hver morgen (skiløpere MÅTTE jo ha det, hadde jeg hørt) hadde jeg et blodsukker fra hell. skikkelig rollercoaster. 90 minutter etter en kjempeporsjon vrengte magen seg i sult, mens blodsukkeret stupte - ingen problem med insulinresponsen her i gården. Nei, havre, eller korn generelt - over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å lage meg lavkarbopannekaker av egg, cottage cheese, en spiseskje havregryn, litt kanel og noen dråper vaniljeessens. Dette går ganske raskt:) det smaker også litt mer typisk "karbo-frokost"/søtt, men er allikevel nesten karbofritt (sløyf evt. havregrynene) og fullt av sunt fett og protein. Har akkurat som du hatt et vilt blodsukker tidligere, men har ingen problemer med dette nå som jeg spiser mye fett og lite karbohydrater:)

Bruk ca 100 g cottage cheese pr 3 egg. Mye kanel!:thumbsup: Rør sammen og stek i panna i små lapper/pannekaker.

Ta på sukrin eller usøtet syltetøy når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 1 hekto kesam, med noen nøtter, eksempelvis 50 gram valnøtter, så har du en veldig god fettprosent, over 70 % av energi fra fett, så da ligger du jo godt an :) Havregryn er etter min mening mat for hester. Den tiden jeg åt havregrøt hver morgen (skiløpere MÅTTE jo ha det, hadde jeg hørt) hadde jeg et blodsukker fra hell. skikkelig rollercoaster. 90 minutter etter en kjempeporsjon vrengte magen seg i sult, mens blodsukkeret stupte - ingen problem med insulinresponsen her i gården. Nei, havre, eller korn generelt - over og ut.

ja, for har merket at det går ikke lange tiden før jeg blir sulten igjen, når jeg spiser hvaregryn. begynte igrunn med det, fordi det stod det i kostholdsplanen til RYP. men jeg liker ikke den planen så godt, for det er mye brød og karbo til hvert måltid.

men var bare usikker på hvordan jeg lå ann kalori messig når jeg velger nøtter. Den er laget av mandler, valnøtter, solsikkekjerner, gresskarkjerner og noen få tranebær.. inn i ovnen i ti min. kjempe godt, men vet ikke hvordan jeg skal regne ut kalori innholdet på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage meg lavkarbopannekaker av egg, cottage cheese, en spiseskje havregryn, litt kanel og noen dråper vaniljeessens. Dette går ganske raskt:) det smaker også litt mer typisk "karbo-frokost"/søtt, men er allikevel nesten karbofritt (sløyf evt. havregrynene) og fullt av sunt fett og protein. Har akkurat som du hatt et vilt blodsukker tidligere, men har ingen problemer med dette nå som jeg spiser mye fett og lite karbohydrater:)

Bruk ca 100 g cottage cheese pr 3 egg. Mye kanel!:thumbsup: Rør sammen og stek i panna i små lapper/pannekaker.

Ta på sukrin eller usøtet syltetøy når de er ferdige.

høres godt ut :) jeg trives med å spise litt alla lavkarbo på noen ting, men usikker på hvordan jeg ligger ann kalori messig, siden jeg også spiser litt karbo. går mest i fullkornsris, poteter og litt fullkornspasta. vet liksom ikke hvor bra det er å spise mye fett på dagen, og fortsatt spise litt karbo utover kvelden.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres godt ut :) jeg trives med å spise litt alla lavkarbo på noen ting, men usikker på hvordan jeg ligger ann kalori messig, siden jeg også spiser litt karbo. går mest i fullkornsris, poteter og litt fullkornspasta. vet liksom ikke hvor bra det er å spise mye fett på dagen, og fortsatt spise litt karbo utover kvelden.. :/

Hva er det du er usikker på om er bra eller ikke? Det er ingen fordeling av fett/karbo som er "farlig", det som teller er hva slags matvarer du spiser og at du har et greit energiinntak i forhold til målsetning og kroppsvekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flisespikkeri? Ville gått for kesam+nøtter selv. Havregryn er også veldig kcaltett og mye karb, spiser det selv hovedsakelig etter trening.

ja, jeg føler liksom jeg ikke har helt kontroll på hva jeg får i meg i det store å det hele...:mellow: for er ikke noe flink til å regne ut det. og føler jeg står litt stille nå.. ( trener bra, men ser ikke noe endring på fettprosenten)

men ganske sikker på at jeg kommer til å fortsette med kesamen og nøttene nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du er usikker på om er bra eller ikke? Det er ingen fordeling av fett/karbo som er "farlig", det som teller er hva slags matvarer du spiser og at du har et greit energiinntak i forhold til målsetning og kroppsvekt:)

jeg blir litt redd for å spise fett når jeg også spiser karbo. men man trenger jo begge deler:) bare man holder seg til de sunne fettkjildene..? men det jeg føler er vanskerlig, er å regne ut hva det er i det jeg spiser... har prøvd litt, med noen sånne program på nette.. men er så mye knot, så blir liksom ikke noe av.. spiser veldig sundt, ren mat, og lager det meste fra bunne av. spiser ofte og moderate posjoner, men vet som skat ikke hvor jeg ligger på inntaket av en dag..:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg blir litt redd for å spise fett når jeg også spiser karbo. men man trenger jo begge deler:) bare man holder seg til de sunne fettkjildene..? men det jeg føler er vanskerlig, er å regne ut hva det er i det jeg spiser... har prøvd litt, med noen sånne program på nette.. men er så mye knot, så blir liksom ikke noe av.. spiser veldig sundt, ren mat, og lager det meste fra bunne av. spiser ofte og moderate posjoner, men vet som skat ikke hvor jeg ligger på inntaket av en dag..:unsure:

Det er ikke sånn at du må spise bare det ene eller det andre, det som teller for om du legger på deg er samlet kaloriinntak, ikke kombinasjonen av fett/karbo. Bruk diett.no, jeg synes den er veldig enkel å bruke, vei opp det du spiser først:) de aller fleste dagligvarer ligger inne der, så du finner akkurat rett type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du må spise bare det ene eller det andre, det som teller for om du legger på deg er samlet kaloriinntak, ikke kombinasjonen av fett/karbo. Bruk diett.no, jeg synes den er veldig enkel å bruke, vei opp det du spiser først:) de aller fleste dagligvarer ligger inne der, så du finner akkurat rett type.

har prøvd litt, men synes det er mye greier..^^ men er vel ingen utvei da. er vel bare å veie alt:p men hvordan regner jeg ut innholdet i nøtte/frøblandingen? Er jo litt forskjellig der..overslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslag er sikkert en god idé, lett å telle for lite. Fitday.com eller diett.no er muligheter for å loggføre og legge sammen. Spis en del faste måltider. Eks: Havregryn 150 g med 5 dl melk til etter trening, så vet du akkurat hvor mange kcal det er hver gang du spiser akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslag er sikkert en god idé, lett å telle for lite. Fitday.com eller diett.no er muligheter for å loggføre og legge sammen. Spis en del faste måltider. Eks: Havregryn 150 g med 5 dl melk til etter trening, så vet du akkurat hvor mange kcal det er hver gang du spiser akkurat det.

ja... må lage noen faste mål tenker jeg:) . men når det er en blanding av mandler, valnøtter og andre frø, må jeg vel ikke veie hver enkelt ting i blandingen..? finne ut hva det er i mandler for eks, og regne utifra det. eller fra det som er høyest på innhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flisespikkeri? Ville gått for kesam+nøtter selv. Havregryn er også veldig kcaltett og mye karb, spiser det selv hovedsakelig etter trening.

"Veldig kcaltett"? Du får en rimelig solid porsjon for lite kcals. Ca 350 kcal pr 100 gram høres kanskje mye ut, men husk at havregryn veier lite. NØTTER er kaloritett. Nesten dobbelt så mye som havregryn pr 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, nøtter er enda mer kcaltett. Det kommer helt an på hva en sammenligner med. Fant nylig ut at pommes frittes bare har 33% av kcal ift havregryn per 100g, og poteter da selvfølgelig enda mindre. Er vant med måltider med 200-250 gram havregryn + melk, og da er plutselig en grei andel av dagens kcalbudsjett brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...