selters Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg ser at mange inne her bryter ut i voldsomme advarsler hvis noen her inne sier de ligger på 1000-1500 kcal om dagen, og folk blir rådet til i hvert fall ikke å ha lavere inntak enn BMR. Hva er bakgrunnen for dette? Er det frykt for metabolic damage som ligger bak? At "forbrenningen stopper opp"? Er det frykt for mangel på mikronæringsstoffer? Frykt for muskeltap? Jeg kjøper ingen av disse argumentene. Metabolic damage har bare et tynt eller intet forskningsmessig grunnlag. En reduksjon utover 100-200 kcal av BMR i tillegg til det som er å forvente ut fra det kroppsvevet en mister, finnes det ingen dokumentasjon på. Det er dessuten fullt mulig å dekke mikronæringsstoffbehov med 1000 kcal om dagen er man selektiv med matvarene. Ja, man vil trolig miste mer muskler hvis man går ned 10kg på 8 uker på enn om man går ned 10kg på 16 uker, men man må huske på at man på slutten av varianten med rask nedgang har 8 uker å trene seg opp igjen på, som man ikke har hvis man går ned sakte. Dette er forskjeller som studien til Ina Garthe ikke tok hensyn til. Kroppen vil også ha kortere tid på å miste nevromuskulær effektivitet med 8 uker på diett enn 16 uker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg ser at mange inne her bryter ut i voldsomme advarsler hvis noen her inne sier de ligger på 1000-1500 kcal om dagen, og folk blir rådet til i hvert fall ikke å ha lavere inntak enn BMR. Hva er bakgrunnen for dette? Er det frykt for metabolic damage som ligger bak? At "forbrenningen stopper opp"? Er det frykt for mangel på mikronæringsstoffer? Frykt for muskeltap? Jeg kjøper ingen av disse argumentene. BMR er det kroppen bruker av energi når vi er i hvilende tilstand, og den varmemengde som frigjøres når den hviler. Selv om kroppen hviler må vi puste, hjertet må slå, og kroppstemperaturen skal holde seg rundt 37 grader til enhver tid. Det å ligge under dette er ikke anbefalt, da det vil tære på musklene og andre deler av kroppen for å kunne opprettholde de livsviktige funksjonene i kroppen og holde kroppstemperaturen på et normalt nivå. Derfor er det ikke anbefalt å ligge under BMR (Med mindre du er sykelig overvektig og må fort ned i vekt, eller har en sykdom som gjør at du er sengeliggende over 90% av tiden) da det kan skade mer enn det hjelper. Det kommer også helt an på konteksten. melis1988 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Å ligge under BMR over lengre tid har flere kjipe konsekvenser, og det er ingen grunn til at hvermannsen skal drive å spise så lite, hvertfall ikke fra et helseperspektiv. Sondre Aalbotsjord og lele 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shade Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg tror vi først må definere hva som ligger i begrepet Metabolic Damage. Hvis det er en permanent nedsatt forbrenning som følge av diett(BMR) så er svaret enn så lenge ja. Kroppen blir rett og slett mer effektiv etter en diett. Hvor stor forbedringen er varierer veldig, men vil for de aller aller fleste ligge på ca 0-5%. Nå tar jeg bare tallet fra minne, men jeg mener at den største registrerte nedgangen var målt under Minnesota Starvation Study og var på rett i overkant av 30%, men reduksjonen normaliserte seg etter en periode med normalt(vedlikehold) kosthold. Mekanismen som ligger bak forstås ikke helt ennå, men den har trolig med Leptin nivået å gjøre. Da det fungerer som en slags termostat. Det forskes for tiden på å lage kunstig Leptin som vil gjøre det lettere å beholde normalvekten etter en diett. Altså, å reversere Metabolic Damage i denne konteksten. Jeg faster rett som det er og har målt BMR ved flere anledninger, spesielt etter at jeg begynte med regelmessig faste for noen år siden. Det er ikke registrert noen reduksjon av min BMR. Jeg faster alt fra 16-82 timer avhengig av humør og hva jeg holder på med. En vanlig faste for meg er fra søndag kveld i 20 tida til lunsj eller middag på tirsdag. Nå spiser jeg forøvrig hva jeg ønsker, selv om jeg baserer alt på et protein og mineralrikt kosthold + "litt" sjokolade Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danisan Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 En reduksjon utover 100-200 kcal av BMR i tillegg til det som er å forvente ut fra det kroppsvevet en mister, finnes det ingen dokumentasjon på. Det finnes heller ikke nok dokumentasjon at matvarer med lav GI kan bidra til vekttap. Der er det Grad I/II usannsynlig årsak. Så da blir det store spørsmålet; Holder empirisk data rundt dette eller skal man sette i gang studier som viser at lav-GI matvarer kan bidra til økt metthet som igjen kan være en strategi for vektnedgang? Her er det jo forsket egentlig ganske så tynt, men allikevel blir dette regelmessig brukt som et strategi når formålet er å gå ned i vekt. Grønnsaker som en strategi mot å gå ned i vekt? Dokumentasjonen er ikke overbevisende, bare sannsynlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena Ludvigsen Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Etter et år med anoreksi og svært lite matinntak fikk jeg vite at at jeg for tiden har lavt stoffskifte, altså skjoldbruskkjertelen som regulerer forbrenningen til kroppen produserer ikke like mye som vanlig, dermed lavere forbrenning. Dette vil så klart øke med økt matinntak, men faktum er at metabolsimen ER påvirket av dårlig matinntak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raptorial Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Etter et år med anoreksi og svært lite matinntak fikk jeg vite at at jeg for tiden har lavt stoffskifte, altså skjoldbruskkjertelen som regulerer forbrenningen til kroppen produserer ikke like mye som vanlig, dermed lavere forbrenning. Dette vil så klart øke med økt matinntak, men faktum er at metabolsimen ER påvirket av dårlig matinntak Du har fått nedsatt produksjon av T3 og T4? Bare av nysgjerrighet, hva gjør du da? Regner jo med at du prøver å få normalisert det, men har du fått noen forklaring på hva som skal gjøres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena Ludvigsen Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Du har fått nedsatt produksjon av T3 og T4? Bare av nysgjerrighet, hva gjør du da? Regner jo med at du prøver å få normalisert det, men har du fått noen forklaring på hva som skal gjøres? Jepp, det stemmer. Mens jeg fikk behandling fikk jeg sprøyter i låret med det i noen dager, så tror jeg produksjonen skulle øke i takt med maten. Har ellers hørt man kan få tak i tabletter for det Raptorial 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHoel Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 For det første, det er ikke snakk om en skade bokstavelig talt. Det er snakk om metabolske tilpasninger som opptrer når kroppen har gått gjennom sult (altså stort kaloriunderskudd) over en lengre periode, gjerne kombinert med mye kardiotrening. Disse tilpasningene er en samling av flere faktorer. Layne Norton og Lyle McDonald er 2 personer som har snakket en del om dette temaet, og jeg har forøvrig skrevet en oppsummeringsartikkel om temaet. http://fitnessbloggen.no/metabolsk-skade-fakta-eller-fiksjon/ lele, selters, Espen Espelund og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.