Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er noen varer hver av oss altid må ha tilgjengelig for å gjøre matlagingen både letter å mer smakfull.

Jeg oppretted denne tråden fordi jeg blir fort matlei og ønsker en ny lsite med varer osom jeg kan kjøpe inn for å lage nye og interesange matretter (eller smaksette de jeg allerede lager).

Skriv ned det dere altid har tilgjengelig (om ingen har skrevet det før) å hva dere helst bruker det til.

Fortsetter under...

Salat har jeg alltids tilgjengelig - og samtidig det jeg bruker til å spice den opp. Da mener jeg grønnsaker og div som;

• Paprika
  • Agurk
  • Rødløk / Hvitløk
  • Oliven
  • Mager Skinke
  • Ost
  • Mais
  • Tunfisk

I tillegg har jeg alltids fullkorn pasta tilgjengelig.

Annet pålegg jeg fant som utgjorde en forskjell for meg etter å ha lest her inne var;

Sukkerfri syltetøy med smak av eple og pære, og peanuttsmør! Men dette har du nok allerede ;)

Godt måltid! :)

God tråd, kanskje jeg kan få noen ideer også. Er blitt litt smålei av stekte kyllingfileter med ris og (grøss) posesaus.

Skal ikke påstå jeg ALLTID har det i hus, men...

• Ris
  • Paprika
  • Melk
  • Egg
  • Grovkalibret spaghetti
  • Fullsirkel grovbrød (den målegreia de har på brød nå)
  • Diverse krydder: rosmarin, grillkrydder, saltbørse, pepper, oregano++
  • I det siste har jeg også som godt som alltid hatt enten kyllingfilet, kyllingkjøttdeig eller kjøttdeig liggende i kjøleskapet
  • Hvetemel - har en stor svakhet for pannekaker. Spiste ti (!!) stk igår, med blåbærsylte og bacon.. SYKT godt :o
  • Havrefras. Digger dette, men det må spises før alt blir en bløt grøt. Flott med bananer på.

Strengt tatt var ikke dette allverden, men med stram økonomi kan jeg ikke kjøpe inn 1000 ingredienser og kaste halvparten.

Burde vel også føre opp en Grandiosa der, men det er fordi jeg kjøpte den for noen uker tilbake, og siden har den ligget i frysen. Blir liggende en GOD stund tror jeg... :D

• kesam - bruker det som dressing (med litt sukrin,litt sukkerfri hvitløk f.eks) eller som dessert (med sukrin gold og bær)
  • sukrin
  • sukrin gold
  • hermetiske tomater (bruker det som basis for veldig mange sauser, blir alltid godt med krydder ,grønnsaker og lang koketid :D)
  • hvitløk
  • chili
  • kokosmelk
  • div krydder: hot curry,karri,cumin,kanel,paprikakrydder,kardemomme,oregano,div pepper.
  • egg
  • speltlomper (brukes både som dessert->med kanel og sukrin og litt kardemomme,etter trening-> med litt proteinpulver blandet og rørt i noen dråper vann og smurt på som lunch-> med kjøtt og grønnsaker som pizza->med kjøtt,grønnsaker og ost-men pass på at ikke det som legges på er for tykt lag og vått.
  • soyasaus/sushisaus er noe jeg også vanligvis har. Synes det er veldig godt å blande i middagsrisen for å smakssette den litt. bruker også av og til å blande litt kokosmelk inn i middagsrisen etter kokingevt koke inn litt i siste del av koketiden.

Krydder

Salt, fin

Salt, maldon

Hel sort pepper, til kvern

Sitron

Smør, usaltet

Smør, saltet

Smør, Røros eller Kvitseid

Sauser

Eddik, sherry

Eddik, hvitvin

Soyasaus

Ketjap Manis

Honning

Hvitvin

Worchestershiresaus

<3 Sriacha<3

Tørrvarer

Pasta, både lasagneplater og spaghetti/tagliatelle

Mel

Sukker, hvitt

Sukker , brunt

Ris

Hermetikk

Tomat på boks

Mais på boks

Tomatbønner på boks

Bønner på boks

Meierivarer

H-Melk

Creme Fraiche

Smør.

Grønnsaker

Løk, kepa

Gulrot

Pastinakk

Persillerot

Jordskokk

Annet

Egg

Isbergsalat, paprika, agurk og mais, champignon på boks, gul løk

frossen brokkoliblanding, blomkål og gulrøtter

Gastromat,sitronpepper, curry, guerkemeje, persille,hvitløk, salt&pepper (needless to say), sitronsaft, grillkrydder/piffi/pommesfriteskrydder for de litt junky-mealene.

sukrin, steviadråper i forskjellige varianter, sukkerfri ketchup (et must!!)

Buljonger (grønnsak, lys kjøtt og kjøtt)

kesam, cottage cheese, melk.

Annonse

Kjøleskap:

Mager Kesam

Kylling/kalkunpålegg

mager leverpostei

skummet melk

ketchup uten sukker

hvit eddik

frukt

grønnsaker(BROKKOLI!)

Zeroh

Tørrvarer:

Couscous

Fullkornspasta

Puffet havre

Puffet hvete(den som fant opp puffing burde hatt en nobelspris)

Havregryn

Speltlomper

Fryseren:

Bær

Kyllingfilet

Seifilet

Oppskjært brød av typen hjemmelagd/grovt(tas ut om morgenen og vips; ferskt brød til lunsj)

Djiiiz... Når jeg ser på hva jeg skriver så lurer jeg nesten på om jeg lider av ortoreksi!

Dette er en minimumsliste for ethvert kjøkkenskap. Listen dekker de fleste essensielle basisvarer.

Kjøleskapet fyller seg fort opp med masse annet, i alle fall så lenge du har penger. Når de tar slutt, får du leve på basisvarene igjen.

• Buljong - i alle fall grønnaksbuljong og fiskebuljong.
  • Sukker - Helt nødvending.
  • Ris - femkilossekker er ufattelig billig på f.eks innvandrersjapper.
  • Hvetemel - En kilo bør vare leenge.
  • Sammalt hvetemel - Bruk sammalt når du kan, finmalt når du må.
  • Havregryn - rimelig, sunt, godt og utrolig anvendelig.
  • Tørkede bønner, linser og erter - billig, sunt og mettende.
  • Pasta - Kjøp mye og billig, helst fullkorn. Uendelig holdbart.
  • Salt - En klype salt i kokevannet er helt essensielt.
  • Pepper - Pepper er et så selvfølgelig krydder i ethvert kjøkken at det er lett å ta det for gitt.
  • Nøytral olje - til steking. Solsikke-, soya- og rapsolje er anvendelig til dette.
  • Olivenolje - Extra virgin olivenolje, brukes til dressinger, sauser og salater.
  • Eddik - Kan brukes syre for salatdressinger f.eks
  • Ketchup - Helt ok all round-dressing for de late dager. Kjøp de uten konserveringsmidler.
  • Sennep - Finnes i mange varianter, kjøp den du liker best.
  • Oliven - Et glass oliven bør du ha i kjøleskapet. Svært anvendelig i mat eller bare som snacks.
  • Hermetisk tomat - Sørg for å ha et lager av tomatbokser. Styr unna de som er tilsatt krydder.
  • Hermetisk tunfisk - Kan brukes som pålegg, salat osv. Kjøp tunfisk i vann helst.
  • Honning - En sunnere og mer aromatisk søtningskilde enn sukker.
  • Rosiner - Rimelig og sunt smågodt. Kjekt å ha.
  • Mandler - Billig og god fettkilde. Sunt og godt å ha på havregrøten f.eks.
  • Hvitløk - Gå aldri tom for hvitløk. Hever smaken på mange retter og holder vampyrer unna.
  • Sitron - Mange retter trenger litt syre for å balansere smaken.
  • Smør - Kun smør er smør, margarin er ikke engang dyremat.
  • Fløte - Alt blir bedre med kremfløte. Er du redd for kalorier bruk en lettere variant.

Er sikkert uendelig mye mer man kan liste opp. Men dette er basis varer som de fleste bør ha liggende i kjøkkenskapene sine. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...