Gå til innhold

Hvor mye mat trenger jeg?


Grether

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er så usikker på hvor mye mat jeg bør ha i meg. ja, jeg har sett fitnesskalkulatoren, men gjør et forsøk her også, for å se om noen kan gi meg tips og råd!

Jeg går årsstudium i idrett, så jeg har idrett på skolen mandag-torsdag, gjerne 4 skoletimer etter hverandre, i tillegg trener jeg styrke/kondisjon på egen hånd 6 dager i uken(fra 1t-1.5t)

Jeg spiser så jeg blir mett, men likevel vet jeg ikke om det er NOK mat.

Jeg er 167, 56-59 kg, 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

jeg er så usikker på hvor mye mat jeg bør ha i meg. ja, jeg har sett fitnesskalkulatoren, men gjør et forsøk her også, for å se om noen kan gi meg tips og råd!

Jeg går årsstudium i idrett, så jeg har idrett på skolen mandag-torsdag, gjerne 4 skoletimer etter hverandre, i tillegg trener jeg styrke/kondisjon på egen hånd 6 dager i uken(fra 1t-1.5t)

Jeg spiser så jeg blir mett, men likevel vet jeg ikke om det er NOK mat.

Jeg er 167, 56-59 kg, 20 år

Hei! Du, det kommer egentlig helt an på hva du mener med nok mat. Vil du bygge muskler og bli større? Vil du holde deg der du er? Vil du ned i vekt? Si litt om hva målene dine er, så blir det nok lettere å gi deg et godt svar (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du, det kommer egentlig helt an på hva du mener med nok mat. Vil du bygge muskler og bli større? Vil du holde deg der du er? Vil du ned i vekt? Si litt om hva målene dine er, så blir det nok lettere å gi deg et godt svar (y)

Jeg har lyst å holde meg der jeg er, evt gå ned litt i fettprosent/vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil holde deg der du er så fortsetter du bare å spise som du gjør da(?) Eller har du akkurat startet med ny livsstil?

nei, trent og spist sunt lenge, men føler jeg faktisk har lagt på meg(!!!) i det siste, men er MER aktiv før, og spiser det samme..om ikke litt mindre faktisk, for før bygde jeg muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tatt målene dine? Husk at vekta kan gå opp pga muskler mens målene kan gå ned pga lavere fettprosent.

Ja, jeg har gått opp endel i vekt etter jeg startet med styrke, men str er mindre, men det er nå etter jeg startet på skolen med MYE trening at jeg føler meg større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har gått opp endel i vekt etter jeg startet med styrke, men str er mindre, men det er nå etter jeg startet på skolen med MYE trening at jeg føler meg større!

Kan dette være stressrelatert og knyttet til vannansamling i kroppen? Spør som runforit om du faktisk vet at du har økt i kroppsmål, eller om det bare er en følelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være stressrelatert og knyttet til vannansamling i kroppen? Spør som runforit om du faktisk vet at du har økt i kroppsmål, eller om det bare er en følelse?

Det er bare en følelse, og den er at jeg føler meg mer dvassen i kroppen, kan godt være en kombinasjon av stress..er vel lite sannsynlig at jeg har lagt på meg med MER aktivitet, og mindre mat? (pga liten tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en følelse, og den er at jeg føler meg mer dvassen i kroppen, kan godt være en kombinasjon av stress..er vel lite sannsynlig at jeg har lagt på meg med MER aktivitet, og mindre mat? (pga liten tid)

Du har ikke lagt på deg fett, nei. Det kan godt hende du ikke har gått opp i vannvekt heller, og at det bare, som du sier, er en følelse. Dersom du føler deg dårligere nå enn før sier det derimot noe om hvordan måten du trener på nå kanskje ikke er så gunstig. På tide å trappe ned på treningen og opp på matinntaket, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lagt på deg fett, nei. Det kan godt hende du ikke har gått opp i vannvekt heller, og at det bare, som du sier, er en følelse. Dersom du føler deg dårligere nå enn før sier det derimot noe om hvordan måten du trener på nå kanskje ikke er så gunstig. På tide å trappe ned på treningen og opp på matinntaket, kanskje? :)

Har på følelsen at jeg ikke spiser nok, men likevel føler jeg det er nok, for jeg blir mett! I dag f.eks har jeg hatt svømming i 90 min, dans i 90 min + 50 min egen løping + styrke mage

Har spist:

Frokost: 2 knekkebrød m/pålegg, 1 skål yoghurt naturell, kesam, cc med neve havregryn, banan og neve nøtter/rosiner

Lunsj: 1 skyr, 2 never rosiner/nøtter, 1 pære

FT: 1 yoplait, 1 banan, 1 eple + en neve nøtter

ET: 3 speltlomper med pålegg, 1 egg + grønnsaker

Kvelds: 1 skål naturell yoghurt og cottage cheese med neve havregryn, nøtter, rosiner

Senere i kveld blir det nok litt frukt.

Problemet er om dette er NOK mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, men det ser ut som du spiser veldig lite mtp treningsmengde!! Blir du mett etter måltidene, eller går du mye sulten? Jeg ville økt matinntaket betraktelig hvertfall...

Jeg blir mett, spiser ca hver 3. time :) vet ikke hvor mye/hva jeg bør evt øke heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å si hvorvidt du blir mett. Sult og metthet er i stor grad en vanesak. Enkelte sverger på at de omkommer før lunch om de ikke spiser frokost mens andre kan gå et døgn eller to uten å tenke nevneverdig på mat. Folk med 100kg ekstra "reserveenergi" på kroppen kan være konstant sultne, mens under- og normalvektige kan ha en så godt som ikke-eksisterende sultfølelse.

Når jeg leste hva du spiste registrerte den indre monologen min:

Frokost: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite protein, lite fett.

Lunsj: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite matnyttig.

FT: Herregud, enda mer tullemat?? Spiser du ingen verdens ting, jente?

ET: Omsider, et egg og litt grønnsaker. Fortsatt matmengde på sulteforingsnivå.

Kvelds: Helt all right kveldsmat.

I tillegg pleier middagen din å være en kyllingfilet/laksebit og salat? Hvorfor sulter du deg..? Hvorfor spiser du seks måltider om dagen? Du har fått med deg at antall måltider ikke har noen verdens ting å si for hverken forbrenning, kroppskomposisjon, vekt, eller noe annet, right? Om det er mer praktisk med 2-3 solide måltider om dagen er det det du bør legge opp til. Det er totalen på slutten av måneden som teller uansett.

Edit: Mulig noen som kan mer enn meg kommer til å arrestere meg litt på denne, men..

Med tanke på å holde fettprosenten lav ødelegger du muligens litt for deg selv ved å dytte i deg rosiner og bananer med noen få timers mellomrom. Så lenge du tilfører kroppen sukker vil insulinnivåene være høyere enn fastende, som hemmer frigjøring av energi fra kroppens depoer.

Mine kjapt oppsummerte tips, for å gjøre næringa bedre og hverdagen mindre matfokusert:

Spar rosinene til snacks-bollen på lørdag, mer egg (kan brukes til så mangt, er godt og billig), færre måltid, 2-3 ganger større middag, mer grønnsaker* samt god saus til middagen.

* (rotgrønnsaker, løk, brokkoli, blomkål, rosenkål, søtpotet, gulrøtter.. Smørdampet, bakt, kjørt til puré med stavmikser med litt ost.. yum!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...