Gå til innhold

Legge om til vegetar kost


GreenTea

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å legge om til vegetar kost, både med tanke på dyrene og helsen. Men jeg vil være helt sikker på hva jeg begir meg ut på før jeg bestemmer meg, det hadde vært veldig flaut å bli vegetarianer for bare et parr uker liksom. :p

Kjøtt gir deg jo alle de essensielle aminosyrene, så jeg lurer bare på hvor jeg kan få tak i dem ellers? Har planer om å drikke melk og spise egg, får jeg alt der? Og burde jeg vurdere å begynne med proteinpulver?

Også lurer jeg på om det er noen andre næringsstoffer jeg burde passe på å få i meg? Om det er noen vegetarianere her så hadde det vært fint om dere kunne dele deres erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som vegetarianer er egentlig den eneste du bør passe på at du ikke bare kutter ut kjøttet, men bytter det ut med en annen proteinkilde :) Gode vegetabilske proteinkilder er soya (tofu, seitan, soyabønner, soyamelk osv osv), linser, bønner, fullkorn generelt, erter ect. :)

Synes det er flott at du vil bli vegetarianer :D er veganer selv, og det er 0 problem ift både helse og kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke moralisere og røre så alt for mye. Om du ønsker å bli vegetarianer skal du for all del få bli det, men siden du sier "for helsa" frykter jeg at du har gått på en smell og kjøpt vegetarianer-"propaganda" om at det er noe magisk med plantekost som gjør det sunnere.

http://www.proteinpower.com/drmike/lipid-hypothesis/the-vegetarian-myth/

http://www.proteinpower.com/drmike/peta-cspi-and-other-menaces/are-we-meat-eaters-or-vegetarians-part-i/

http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-library/are-we-meat-eaters-or-vegetarians-part-ii/

http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-diets/are-we-meat-eaters-or-vegetarians-part-iii/

Bloggen er (så langt jeg kan se) skrevet av en kompetent og erfaren lege, med gode referanser til studier og bøker. Han tar for seg mange interessante aspekter ved kosthold, f.eks. kosthold, strengt kontrollere studier med sultedietter (hvorav en av deltagerene endte med å bite av seg et par fingre), og boka The China Study som omtrent alle hardbarka "veggiser" drar frem som om den på noen måte beviste at vegetarkost er suverent for helsa. Absolutt verdt å sjekke ut før du begir deg ut på en såpass omfattende livsstilsendring!

Long story short: Du blir på ingen måte sunnere av å være vegetarianer enn du blir av å være en noenkunde kostbevisst alteter, og enhver som påstår at planteføde på alle måter er overlegent er en blind fanatiker. Ønsker du alikevel å gjøre en ekstra innsats med kostholdet ditt for å spare.. tja.. 2-3 svin og storfé og noen kyllinger over de neste 10 årene, så for all del. Det er holdninger det går ann å respektere.

Er det dyrenes velferd som motiverer disse tankene vil jeg heller oppfordre til å gjøre noe som faktisk har litt effekt. At du kutter kjøtt påvirker nemlig hverken butikker eller bønder på noen måte. Det du derimot kan gjøre er å bruke noen ekstra kroner på å sørge for at maten du kjøper kommer fra dyr som har det godt (noe de fleste har i Norge, i allefall sammenlignet med andre steder). Med andre ord: Stem med lommeboka! Å stemme blankt (bli veggis) gjør hverken deg eller dyrene noen tjenester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært uten kjøtt i ca 7 år nå selv, (spist melk og egg), i og med at jeg ikke spiser kjøtt pga smak og konsistens, lukt osv. Jeg synes helt klart det går an å kutte ut kjøttet til fordel for andre proteinkilder, men det KAN være problematisk dersom du ikke tenker over at du skal få i deg alle proteinene som du trenger daglig, eller er lite kreativ i matlagingen. Vær obs på dette, og prøv å finn nye, spennende altarnativer til protein. Vær også OBS på at mange andre kan ha det vanskelig med å vite hva de skal servere etc. ved spesielle anledninger som for eks. jul/besøk, grillaften osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil være helt sikker på hva jeg begir meg ut på før jeg bestemmer meg, det hadde vært veldig flaut å bli vegetarianer for bare et parr uker liksom. :p

Hvorfor det? Skal du fronte saken og hause det opp til noe stort så alle rundt deg vet at du endrer kosthold?

Jeg har selv prøvd å spise vegetarsk, men fant ut etter en måned at jeg liker kjøtt alt for godt til å kutte det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier som PlastBox her.

Hvis du vil bli vegetarianer, for all del go for it.

Men helsegevinsten er ikke der, så ikke bruk det som et argument.

Når det kommer til dyr så ser jeg at det er et poeng, da det ikke finnes noen moralsk god grunn til å drepe et annet dyr...

Men igjen, som PlastBox sier... Hvis du vil bidra til økt velferd for dyr, gjør litt research på "værstingene" og gå for de som faktisk har dyrevelferd som en prioriteringssak.

Dyrene har da høy levestandard, kvaliteten på maten blir høyere og du bidrar til å sende et signal til de som "masseproduserer" om at vi er et kvalitetsbevisst folk som heller velger produsenter som setter dyrevelferd høyt.

Det er faktisk ikke så voldsomt mye dyrere heller... Dyrere enn kjøttdeig, men ikke mye dyrere for ordentlige stykker kjøtt enn for å kjøpe tilsvarende i kjøledisken på Ica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...