Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på en ting! Har spist lite sukker og annen ´´usunn mat´´ de siste årene, og nå merker jeg at kroppen samler EKSTREMT mye vann/ blir oppblåst og jeg blir raskt kvalm og uggen av det hver gang jeg spiser det, selv små mengder. Føler meg fysisk slapp/treg og som dritt flere dager i etterkant, i tillegg til at det ser ut som om jeg er gravid. :confused: Blir også ekstremt varm, og svetter som en gris hele natten etter å ha spist det, kan våkne klissvåt.

Vannet i kroppen(som regel 3 kg !! per kveld med sukker) slipper som regel, men ikke før etter kanskje litt over en uke. Alt vannet slipper heller ikke, ca 0,5 kg blir værende på kroppen som fett. Jeg skulle gjerne spist sukker/usunn mat hver helg eller oftere, men jeg tør rett og slett ikke pga disse bivirkningene.

Hva er grunnen til dette, og opplever noen det lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24346-kroppen-reagerer-p%C3%A5-mat-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ingenting om ernæring, men jeg har aldri hørt om at vann kan omgjøres til fett.

Hva slags usunne ting spiser du? Brus, sjokolade, hveteboller? Kan jo hende kroppen er lite glad i gluten og blåser seg litt opp pga det, det er andre her på forumet som blåser opp ved gluten, f.eks.

Men jeg vet som sagt ingenting om ernæring eller helse. Vil anbefale deg å rådføre deg med fagfolk.

Vann lagres ikke som fett, og fettlagring skjer med overskudd. Derfor er ikke usunn mat = fett. Men det du kaller usunn mat er som regel kaloritette ting uten så mye næringstoffer. Dermed lett overskrider dagsbehovet, uten spesiell metthetsfølelse. Men, det blir ikke automatisk til fett, og vann blir ikke fett. Dette høres ut som noe du går og bekymrer deg om uten rot i virkeligheten.

Jeg blir skikkelig uvel av usunn mat... Husker papsen kom med vafler for en stund siden og jeg spiste det sånn 9 dager på rad for jeg nektet å tro at man kunne bli så dårlig av en ussel vaffel, men joda... Ble like dårlig hver gang. Merkelige greier :p

Om du blir dårlig av vafler er det ikke for at de er "usunn" men for at man ikke tåler noen av ingrediensene. Skjer ikke noe magisk når mel, egg, melk og sukker blandes. Enten en av delene, men ingen reagerer på vaffler men tåler alle ingrediensene.

Annonse

Om du blir dårlig av vafler er det ikke for at de er "usunn" men for at man ikke tåler noen av ingrediensene. Skjer ikke noe magisk når mel, egg, melk og sukker blandes. Enten en av delene, men ingen reagerer på vaffler men tåler alle ingrediensene.

Jeg tåler alt som er i vafler, tror det bare er som med mye annen usunn mat at neon blir kvalm av det :p

Det er da nok av mennesker i verden som blir kvalm av f. eks. mcdonaldsmat. Om det er psykosomatisk eller ikke, vet jeg ikke noe om, men jeg blir ihvertfall fysisk uvel av den frityrstanken, så :p

Jeg bruker også å bli uvel/kvalm av noe ganske usunt. Iallefall hvetemel, som f.eks boller. Etter en bolle får jeg et slags ubehag i magen og føler meg litt uggen. Tåler gluten og alt, så er ikke det akkurat. Vafler/pannekaker av hvetemel, sukker, egg og melk blir jeg også så rar av, sånn uggen og sånn. Det er jo ikke spesielt mye næringsstoffer der, og raske karbohydrater er det jo mye av, så er vel derfor tenker jeg.

Jeg bruker også å bli uvel/kvalm av noe ganske usunt. Iallefall hvetemel, som f.eks boller. Etter en bolle får jeg et slags ubehag i magen og føler meg litt uggen. Tåler gluten og alt, så er ikke det akkurat. Vafler/pannekaker av hvetemel, sukker, egg og melk blir jeg også så rar av, sånn uggen og sånn. Det er jo ikke spesielt mye næringsstoffer der, og raske karbohydrater er det jo mye av, så er vel derfor tenker jeg.

Jeg tror ikke kroppen din føler på seg at "Hoi,frøkna har vært på shell og kjøpt boller! PROTEST!"

Det er nå næring i både melk og egg,så totalt næringstomt er det nå ikke.

Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Hvetemel er ikke usunt,med mindre du lider av cøliaki eller andre relaterte lidelser,såvidt jeg vet.

Jeg tror ikke kroppen din føler på seg at "Hoi,frøkna har vært på shell og kjøpt boller! PROTEST!"

Det er nå næring i både melk og egg,så totalt næringstomt er det nå ikke.

Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Hvetemel er ikke usunt,med mindre du lider av cøliaki eller andre relaterte lidelser,såvidt jeg vet.

Haha neida, ikke vet jeg hvorfor jeg føler meg rar/uggen etter jeg har spist hveteboller.. var bare en tanke :p

Jeg kan ingenting om ernæring, men jeg har aldri hørt om at vann kan omgjøres til fett.

Jeg tror nok heller ikke at vannet omgjøres til fett, men noe fett legger jeg hvertfall på meg. De siste FIRE ukene har jeg spist vedlikehold/MINIunderskudd på hverdager, og hatt EN KVELD der jeg unnet meg noe jeg hadde skikkelig lyst på. Vekta står stille i ukedagene, men på de fire kveldene har jeg gått opp ca 3 kg per kveld, hvor mesteparten er vann og har forsvunnet. Men jeg må også ha lagt på meg fett, for selv på hverdagene har jeg gått opp 5 (!!!) kg på de fire kveldene på fire uker. HOW?

Før disse ukene hadde jeg brukt et par måneder på å gå ned i vekt, nå ønsket jeg å stabilisere. I stedet går jeg opp. Begynner å få mistanke om lavt stoffskifte eller noe sånt.

(så jeg tror ikke vannet omgjøres til fett, jeg tror jeg legger på meg begge deler, hvorav vannet forsvinner, men ikke fettet)

Annonse

Jeg tror nok heller ikke at vannet omgjøres til fett, men noe fett legger jeg hvertfall på meg. De siste FIRE ukene har jeg spist vedlikehold/MINIunderskudd på hverdager, og hatt EN KVELD der jeg unnet meg noe jeg hadde skikkelig lyst på. Vekta står stille i ukedagene, men på de fire kveldene har jeg gått opp ca 3 kg per kveld, hvor mesteparten er vann og har forsvunnet. Men jeg må også ha lagt på meg fett, for selv på hverdagene har jeg gått opp 5 (!!!) kg på de fire kveldene på fire uker. HOW?

Før disse ukene hadde jeg brukt et par måneder på å gå ned i vekt, nå ønsket jeg å stabilisere. I stedet går jeg opp. Begynner å få mistanke om lavt stoffskifte eller noe sånt.

(så jeg tror ikke vannet omgjøres til fett, jeg tror jeg legger på meg begge deler, hvorav vannet forsvinner, men ikke fettet)

Enten spiser du mer en du tror disse kveldene, eller så spiser du mer en du tror alle de andre dagene. Når det gjelder vannvekt så må folk stikke fingeren i jorden litt, svingninger foregår gjennom døgn, uker og måneder etc. Så mitt tips er å slutte å veie seg når man er helt dehydrert for så å få panikk når man spiser og drikker utover dagen, da får du starte å veie deg på kvelden og heller se på det som ned 3 kg i stedet for opp 3kg.

Kroppen reagerer ikke på "usunn" mat, for kroppen vet ikke hva "usunt" er, det er en definisjon som er mildt sagt subjektiv ut i fra hvem man spør og hva målene er. Så om du ikke faktisk er intolerant mot noe så er det ikke matvaren som er problemet, men mengden.

Ta også høyde for skiftninger i vekt grunnet "den tiden i måneden".

Jeg har diagnosen IBS, så jeg reagerer lett på ting. Men ikke ALT selvfølgelig. Først og fremst hvete og melk, men sukker i for store mengder gjør at jeg blir liggende med magekramper ut av en annen verden. Jeg unngår derfor dette så mye som mulig, men spiser det likevel en gang i blant, da jeg vet at jeg ikke dør av det.

Nå glemte jeg litt hva jeg egnetlig hadde tenkt til å skrive.. haha.. Jaja, anyway: DRIT I VEKTA! Slutt å veie deg. Det er ikke noe vits. Se på deg selv i speilet. Det har jo ingenting å si hva den viser. Er du ny innen styrketrening? Da vil du mest sannsynlig gå opp i vekt. Du er en kropp, som består av milliarder av celler, og du utvikler deg hele tiden. Du er ikke en dukke. Du spiser, du går på do, du drikker, du hviler og du trener. Alt vil gjøre utslag på vekta. Det er normalt. At den viser mer til tider betyr ikke at du har lagt på deg fett. Så enkelt er det rett og slett ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...