Gå til innhold

Melkesyre ved kreatin - Markløft og knebøy


tjostis

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå startet opp med kreatin igjen etter en lengre pause. Etter allerede uke 2-3 har jeg i markløft og knebøy begynt å veldig med melkesyre nederst i ryggen. Dette har jeg ikke fått tidligere uten kreatin. Skal ikke kreatin gjøre det motsatte?

Det samme gjelder vel egentlig andre øvelser også, jeg blir fortere sliten i 8-12 reps og får melkesyre, mens i tunge løft blir jeg sterkere. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjapt innpå.. blander du melkesyre med pump? Kreatin gjøre at musklene holder mer vann og da er det vel naturlig at en kan kjenne mer "trykk" i musklene, kanskje så mye at det føles ubehagelig?

Forøvrig rart om du føler du blir sterkere av kreatinen, men mindre utholdende. Kreatin skal gjøre deg mer utholdende på relativt raskt arbeid med relativt høy intensitet (typisk vektløfting). Den økte styrken kommer at at man klarer å skvise ut en repetisjon eller tre ekstra hver trening, som selvsagt betyr økt fremgang.:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mye mer pump ja, men vil kalle det mer melkesyre, siden jeg får så "pump" at det gjør vondt å stå rolig, og må sette meg ned i riktig stilling for å få ryggen tli å slappe av. Etterpå er jeg for stiv og vond til å legge meg i benken å få opp godt spenn, og skal jeg ta stående roing etterpå, er jeg altfor sår nederst i ryggen til å i heletatt stå foroverbøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen du beskriver minner om når jeg går berserk i beinpressen en gang i blandt for å få litt variasjon fra knebøy. 3x8 + 1x20 med så mye vekt det lar seg gjøre, og beina er så oppblåste og inn i gamperæva vonde at det ikke engang går ann å sette seg eller gå på do (langt mindre sette seg på do). Aner dog ikke om det er det samme, så..

Tenker vi tagger inn en ekspert her jeg. Ole-Mats Moskvil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at kreatin skal gi deg mer melkesyre, snarere tvert imot. Samtidig synes jeg ikke det du beskriver høres ut som melkesyre heller. Når det blir såpass vondt at du etterpå sliter med å legge deg på en benk eller lene deg fremover velger jeg å tro at det er noe helt annet enn melkesyre som er problemet, det skulle du fort hentet deg inn fra uansett. For meg høres det ut, som nevnt over her, at det trolig er noe galt med teknikken som gjør at du får vondt i ryggen. At det kommer samtidig som har har begynt med kreatintilskudd kan være tilfeldig, eller at løfter tyngre vekter nå.

Det at du føler du får mer melkesyre i andre øvelser tilskriver jeg enten den ekstra pumpen man ofte føler med kreatin, eventuelt kan det være du ikke er god nok på væskeinntaket, det kan øke ganske betydelig ved kreatinsupplement.

Vet Vegard L eller Danisan noe om kreatin og melkesyre som burde nevnes, disse kan kosttilskudd betydelig bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melkesyre oppstår når energiforbrenningen foregår uten oksygen. Kreatinfosfat er hovedsaklig lager for ATP (cellenes energimolekyl) og i tillegg vil den ene fosfatgruppen i kreatinfosfatet nydanne ATP (adenosintrifosfatnår) når molekylet er "brukt" og blitt difosfat. Videre kan ikke kreatin påvirke hvorvidt cellene dine får oksygen eller ikke, da de ikke binder seg til oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fort påpeke noen ting først : Alactacid utholdenhet er anaerob omsetning av energi, og slik ordet lyder så redanner du ATP uten dannelse av laktat ved hjelp av kreatinP. Vi har en liten mengde ATP lagret lokalt i muskulaturen og ved tunge anaerobe aktiviteter vil lageret fort bli brukt opp men disse vil også fylles raskt igjen, som for eksempel i løpet av seriepausene i styrketreningen. Disse mekanismene for å hurtig regenerere ATP er da hensiktmessig og tilskudd kan øke dette fra ingenting til "signifikant". Poenget er uansett at du potensielt kan løfte litt mer, mest sannsynlig i de første tunge baseøvelsene.

Lactacid anaerob er da nydannelse av ATP ved hjelp av glykolysen, i og med at denne er anaerob vil det dannes biprodukter i form av melkesyre. Begge disse to har det til felles er at de er av begrenset varighet (energi over en liten periode) og kan føre til "stiv muskulatur". Men styrketrening i utgangspunktet krever mindre av anaerob kapasitet sammenlignet med andre utholdenhetsporter (produksjon --> eliminasjonen) av melkesyre.

Nå skriver trådstarter litt tvetydig, men som akkurat nevnt så vil et klassisk styrketrening-program ofte starte med tunge baseøvelser. Kanskje dette er en forklaring sett i lys at du akkurat har startet med tilskudd igjen og i en iver etter å få en effekt - så har muligens ikke teknikken holdt følge. Så er nok slik Ole-Mats Moskvil sier: Vi har buffere for å hurtig redanne ATP og det du(trådstarter) opplever er muligens en-ikke-optimalt teknikk. Kanskje du er såpass ivrig etter å ha startet med tilskudd at du har økt vektene som igjen har gått ut over teknikken? :)

Det er også verdt å nevne at om man responderer på kreatin-tilskudd så kan også glykogenlagrene øke som innebærer at mange undervurderer inntaket av væske. Hvorvidt stor denne eventuelt er av betydning er noe mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst det faktum at Ribose ved peroralt tilførsel tross alt ligger i en form av pentose. Mon tro hvordan leveren velger å metabolisere dette? :)

Jeg vet ikke hvordan ribose er for leveren over tid. Da hadde det vel isåfall vært allmen kjent om det hadde gjort mye skade. Når det er ett helt vanlig kostilskudd å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan ribose er for leveren over tid. Da hadde det vel isåfall vært allmen kjent om det hadde gjort mye skade. Når det er ett helt vanlig kostilskudd å bruke. :)

Tenkte ikke på om det er skadelig eller ikke da det tross alt bare er en sukkerart med fem karbonatomer, ei heller spørsmåltegn på hvor hvor mye som når dit det skal (biologisk aktivt)når det er observert at mye blir metabolisert til heksose. (glukose). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Melkesyre er kanskje feil ord, men jeg får så pump nederst i ryggen at det kjennes ut som det er en planke som holder meg igjen hvis jeg prøver å lene meg bakover.

Teknikken min har vært den samme, og har ikke økt nevneverdi i perioden siden jeg startet på kreatinen. Det skjer jo også i knebøy hvis jeg trener 8-12 reps.

Det er ikke vondt som om jeg hadde hatt vondt i korsryggen eller noe, men muskelen blir så sliten at jeg må sette meg i en "slappe av" posisjon som gjør at jeg ikke bruker nedre ryggen. Det er en slags sviende følelse. Venter jeg 15-20 min så er det nesten borte, men jeg kan jo ikke regne inn 20 min med sitte å slappe av etter runde med knebøy/mark.

Har heller tro på at jeg får i meg for lite væske. Kan dette føre til noe som det jeg beskriver? Jeg drikker veldig lite vann, men får jo i meg mye melk og saft.

Skjønte ikke så mye av det andre, var d-ribose å anbefale? Kan det hjelpe mot noe som dette?

Takk igjen for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Melkesyre er kanskje feil ord, men jeg får så pump nederst i ryggen at det kjennes ut som det er en planke som holder meg igjen hvis jeg prøver å lene meg bakover.

Teknikken min har vært den samme, og har ikke økt nevneverdi i perioden siden jeg startet på kreatinen. Det skjer jo også i knebøy hvis jeg trener 8-12 reps.

Det er ikke vondt som om jeg hadde hatt vondt i korsryggen eller noe, men muskelen blir så sliten at jeg må sette meg i en "slappe av" posisjon som gjør at jeg ikke bruker nedre ryggen. Det er en slags sviende følelse. Venter jeg 15-20 min så er det nesten borte, men jeg kan jo ikke regne inn 20 min med sitte å slappe av etter runde med knebøy/mark.

Har heller tro på at jeg får i meg for lite væske. Kan dette føre til noe som det jeg beskriver? Jeg drikker veldig lite vann, men får jo i meg mye melk og saft.

Skjønte ikke så mye av det andre, var d-ribose å anbefale? Kan det hjelpe mot noe som dette?

Takk igjen for svar :)

Jeg forstår frustrasjonen, kan jeg spørre hvordan treningen og kanskje til og med dagen din ser ut? Har den eksempelvis endret seg de siste ukene på noen som helst liten måte?

Det har trolig en sammenheng med utmattelse i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

Store medisinke leksikon:

"I et DNA-molekyl inngår det fire forskjellige nukleotider. Et nukleotid består av en fosforsyre og ett bestemt karbohydrat (deoksyribose)"

Siden du ikke vet dette kan jeg fortelle deg at DNA og RNA består av nukleotider ;)

Ribose og deoksyribose er ikke det samme, gud bedre... Jeg vet om nukleotider, og det er ikke de fire samme i DNA og RNA. 3/4, but still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...