Gå til innhold

Knebøy!


numlock

Anbefalte innlegg

Når jeg trener frontbøy/knebøy i sokkelesten eller med vanlige nike free sko så begynner ryggen å krumme seg når jeg kommer like før lårene er vanrette med gulvet. Dersom jeg bruker vektløftingsko kommer jeg i korrekt dybde. Jeg kommer også merkelig nok i rett dybde hvis jeg legger 5 vektskiver oppå hverandre som en boks (sikkert fordi jeg tør å sette meg ned).

Hvilke av de 3 burde jeg gjøre? Knebøy uten vektløftingsko så langt jeg kommer (ikke godkjent bøy), vektløftingsko, eller boksbøy? Og når man kjører til boks - skal man pause eller bounce?

Prøver å få gjort noe med mobiliteten min utenom selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det er fullt mulig å ta knebøy til god dybde med nærmest vertikale legger.

Dersom man ikke klarer å ta knebøy uten opphøyd hæl betyr det ikke nødvendigvis at man er stiv noen plass, men det kan også bety at man rett og slett gjør øvelsen feil, eller mangel på kroppskontroll

Opphøyd hæl burde ikke brukes til å skjule en svakhet, som i mange tilfeller er mangel på kroppskontroll.

Teknikken vil som regel være litt annerledes med og uten opphøyd hæl, men det skal allikevel være mulig å ta knebøy uten opphøyd hæl.

post-26147-14440953930456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ta knebøy til god dybde med nærmest vertikale legger.

[ATTACH=full]117286[/ATTACH]

Men man trenger ikke å ha vertikale legger når man tar bøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener frontbøy/knebøy i sokkelesten eller med vanlige nike free sko så begynner ryggen å krumme seg når jeg kommer like før lårene er vanrette med gulvet. Dersom jeg bruker vektløftingsko kommer jeg i korrekt dybde. Jeg kommer også merkelig nok i rett dybde hvis jeg legger 5 vektskiver oppå hverandre som en boks (sikkert fordi jeg tør å sette meg ned).

Hvilke av de 3 burde jeg gjøre? Knebøy uten vektløftingsko så langt jeg kommer (ikke godkjent bøy), vektløftingsko, eller boksbøy? Og når man kjører til boks - skal man pause eller bounce?

Prøver å få gjort noe med mobiliteten min utenom selvsagt.

Fokusér på teknikk hele veien - oppvarming og arbeidssett. Jeg syns det er helt kurant å kjøre med vektløftersko, men jobb samtidig med å optimalisere teknikken og bevegeligheten. Til boks kan du kjøre en kontrollert touch (ikke bounce), eller en pause. Sjekk for øvrig ut dette klippet med Eric Cressey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ta knebøy til god dybde med nærmest vertikale legger.

Dersom man ikke klarer å ta knebøy uten opphøyd hæl betyr det ikke nødvendigvis at man er stiv noen plass, men det kan også bety at man rett og slett gjør øvelsen feil, eller mangel på kroppskontroll

Opphøyd hæl burde ikke brukes til å skjule en svakhet, som i mange tilfeller er mangel på kroppskontroll.

Teknikken vil som regel være litt annerledes med og uten opphøyd hæl, men det skal allikevel være mulig å ta knebøy uten opphøyd hæl.

[ATTACH=full]117286[/ATTACH]

Flott, du kan bøye deg helt ned ved å kompensere med armene. Det kaller jeg mangel på kroppskontroll ;) Eller er jeg enig: om du ikke klarer å trene bøy uten vektløftersko, så mangler du fleksibilitet mest sannsynlig i ankelen. Det er greit å trene knebøy med vektløftersko midlertidig, men det burde ikke være løsningen på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, du kan bøye deg helt ned ved å kompensere med armene. Det kaller jeg mangel på kroppskontroll ;)

Wow. Hva har dette med kroppskontroll å gjøre? Er det ikke normalt å ta kroppsvekt-knebøy med å holde armene fremfor seg på ett-eller-annet vis? :)

Med kroppskontroll mente jeg selvfølgelig at man er i stand til å holde ryggen nøytral selv uten bruk av opphøyd hæl, enten vekten er fremme eller bakpå ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å kjøre bøy uten sko da? Er ingen styrkeløftere osv som gjør det? Hva skal være bra med det?

Det er vel ikke noe feil i å kjøre uten sko hvis man greier å gjøre det med god teknikk? :)

Jeg bruker sko fordi jeg liker det, og synes det er best, men det fjerner jo ikke effekten av bøy om jeg kjører det uten.

Og det er heller ikke alle som vil konkurrere i styrkeløft, og liker å kjøre uten sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe feil i å kjøre uten sko hvis man greier å gjøre det med god teknikk? :)

Jeg bruker sko fordi jeg liker det, og synes det er best, men det fjerner jo ikke effekten av bøy om jeg kjører det uten.

Og det er heller ikke alle som vil konkurrere i styrkeløft, og liker å kjøre uten sko.

For all del, de som absolutt vil kjøre bøy uten sko får bare gjøre det. Er jo ikke snakk om å konkurrere i styrkeløft, men det er veldig få som ikke bruker sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, de som absolutt vil kjøre bøy uten sko får bare gjøre det. Er jo ikke snakk om å konkurrere i styrkeløft, men det er veldig få som ikke bruker sko.

Det er fordi sko, med opphøyd hæl, fører til et lettere løft. Samme som belte, drakt, knebind og annet utstyr. Selvsagt er det mest imponerende med folk som trener helt uten utstyr og har opparbeidet seg skikkelig mobilitet selv. Jeg trener ikke med sko og har bedre teknikk enn de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...