Gå til innhold

Bokanbefalinger


wombat

Anbefalte innlegg

Jaaa, våger meg å spørre om det siden det finnes en for dokumentarer... Jeg trenger nye bøker, men aner ikke hva jeg skal kjøpe enda.

Liker forfattere som f. eks. Tom Kristensen, Dan Brown, Jo Nesbø, Gunnar Staalesen, Jørn Lier Horst, Chris Tvedt, Jussi Adler-Olsen, Jonas Theorin, Eriksson & Sundquist, Hjorth & Rosenfeldt, Jan Mehlum, Jorun Thørring, Arnaldur Indriason, Liza Marklund, Tom Egeland & Yrsa Sigurdardottir.

Altså liker jeg krim aller best. Helst brutal (ingen begrensning over hvor brutalt det kan bli for min del), men må være godt skrevet. Kan sikkert prøve noen romaner evt, så lenge det ikke er noe kjedelige greier. De i feit skrift er seff de som fenger mest.

Kan ikke gå i bokbutikker, for da vil jeg bare ha alle også får jeg panikk av hvor dyrt det blir........... Sååå vil gjerne ha tips sånn at jeg vet hva jeg skal gå etter. (y)

Har btw lest alle bøkene av de forfatterne jeg har nevnt.

Dersom du liker skandinavisk krim (noe det virker som du gjør) bør du absolutt sjekke ut Camilla Lackberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man liker litt uten om det vanlig, så må jeg bare anbefale Neil Gaiman.

Neverwhere er en bok som må leses. Etter dette vil man fort lese; American Gods, Anansi Boys, Good Omes(skrevet med Terry Pratcett), Stardust (laget film av)

Så har han også laget Coraline og The Graveyard Book, som er veldig bra Grøssere for barn/tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å lese historier om temaer du antageligvis aldri har pratet eller tenkt på engang. Les dostojevski. Begynte først å lese bøkene hans for å "leke smart", men så var det faktisk ganske interessant og tankevenkende. Anbefaler Idioten, ikke like tung å lese som mye av hans andre bøker.

PS: Ikke noe for deg hvis du bare vil bli underholdt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars kepler bøkene, digger de!

Tokyo og fuglemannen fra Mo Hayder

Jo Nesbø om harry hole bøkene selvfølgelig

Ved elven og det siste barnet av John Hart

Jussi Adler-Olsen ( bøkene om etterforsker Carl Mørck)

Camilla Lackberg sine bøker går og, men blir gjerne litt kjedelige sammenliknet med resten.

Shantaram og balansekunst må du og lese selv om det ikke er krim, men mer 'menneskebøker' som jeg kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lars kepler bøkene, digger de!

Tokyo og fuglemannen fra Mo Hayder

Jo Nesbø om harry hole bøkene selvfølgelig

Ved elven og det siste barnet av John Hart

Jussi Adler-Olsen ( bøkene om etterforsker Carl Mørck)

Camilla Lackberg sine bøker går og, men blir gjerne litt kjedelige sammenliknet med resten.

Shantaram og balansekunst må du og lese selv om det ikke er krim, men mer 'menneskebøker' som jeg kaller det.

Har begynt på en av Lars Kepler nå - elsker den allerede! :D

Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen har jeg lest alt av allerede. De får begynne å skrive bøker fortere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på en av Lars Kepler nå - elsker den allerede! :D

Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen har jeg lest alt av allerede. De får begynne å skrive bøker fortere!!

Skulle ønske jeg ikke hadde lest alle 4 Keplerbøkene allerede. Det er det beste jeg noensinne har lest, og alt annet blir bare nedtur nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Anbefaler alle å lese Yes Man av Danny Wallace. Drar den selv fram omtrent én gang i året, hver gang jeg trenger å vekke litt ekstra entusiasme, positivitet, ja-innstilling, og litt ekstra 'drive' :)

Hjelper selvfølgelig at den også er veldig morsom og britisk!

(Pssst, det er ikke noen selvhjelpsbok, bare en bra og morsom roman basert på hans personlige dagbok.)

510J2MG7E6L._SS500_.jpg

http://www.goodreads.com/book/show/87804.Yes_Man

“Probably some of the best things that have ever happened to you in life, happened because you said yes to something. Otherwise things just sort of stay the same.”

-----

“Take the stupidest thing you've ever done. At least it's done. It's over. It's gone. We can all learn from our mistakes and heal and move on. But it's harder to learn or heal or move on from something that hasn't happened; something we don't know and is therefore indefinable; something which could very easily have been the best thing in our lives, if only we'd taken the plunge, if only we'd held our breath and stood up and done it, if only we'd said yes.”

-----

“At first I assumed he was a Mexican, but slowly began to realise that a real Mexican probably wouldn't be wearing a sombrero in a London nightclub. And he'd probably have a real moustache, not a stick-on one. A Mexican with a stick-on moustache would be like a Super-Mexican, because he'd have two moustaches, and that'd be cool, because a Super-Mexican could probably use his poncho as a cape, and then I realised I was saying all this to the man's face.”

-----

“The only time you have no opportunities is when you decide to stop taking them.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom jeg kun leser faglitteratur har jeg nok ikke så mye å komme med. Men kan uansett anbefale " Den store dopingbløffen " for alle naive nordmenn som tror norsk idrett er fri for doping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Necroposting!

Akkurat lest meg igjennom Codex Alera av Jim Butcher, og så jobber jeg meg igjennom The Jungle av Upton Sinclair. Fy faen for en jævlig bok:/

etter det står Khaled Hosseini og drageløperen/tusen brennende soler for tur.

Hva med deg?

Lenge siden jeg har vært her.

Har akkurat lest alle Dan Brownbøkene på nytt igjen, så har jeg lest de nyeste til Jussi Adler-Olsen, Jo Nesbø og Jørn Lier Horst. Nå er jeg igang med noen Lars Kepler-bøker og deretter skal jeg sette igang med Val McDermid og de andre som er anbefalt her :) Gleder seggg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Coyote og Sacho Panda!

(jeg elsker forresten den Picassoen til høyre der... så genialt enkel)

Sancho Panza er en herlig karakter^^

Og ikke minst eselet hans Dapple.

“Destiny guides our fortunes more favorably than we could have expected. Look there, Sancho Panza, my friend, and see those thirty or so wild giants, with whom I intend to do battle and kill each and all of them, so with their stolen booty we can begin to enrich ourselves. This is nobel, righteous warfare, for it is wonderfully useful to God to have such an evil race wiped from the face of the earth."

"What giants?" Asked Sancho Panza.

"The ones you can see over there," answered his master, "with the huge arms, some of which are very nearly two leagues long."

"Now look, your grace," said Sancho, "what you see over there aren't giants, but windmills, and what seems to be arms are just their sails, that go around in the wind and turn the millstone."

"Obviously," replied Don Quijote, "you don't know much about adventures.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...