Gå til innhold

Bokanbefalinger


wombat

Anbefalte innlegg

Hvis vi ser bortifra krim er det jo mye annet spennende, som nevnt Ringenes Herre og Hobbiten, og Gjøkeredet (som den Nicholson filmen er basert på), Orwell's 1984 og Animal Farm er jo også klassikere. Om fantasy er greia er jo Tidshjulet-serien ganske grei, da har du lesestoff ut året, det er 14 bøker på ganske mange sider hver, haha. Om du liker noveller har Roald Dahl en fantastisk samling av ymse noveller for voksne, noen av dem ganske så creepy egentlig, han er kongen av twist-in-the-tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har lest Mengele Zoo av Gert Nygårdsahaug, så har du noe å glede deg til. Dagbladets lesere kåret for øvrig denne boken til den beste boken neonsinne skrevet av en norsk forfatter. Jeg vil si at den til tider er en relativt makaber thriller, mye drøye skildringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi ser bortifra krim er det jo mye annet spennende, som nevnt Ringenes Herre og Hobbiten, og Gjøkeredet (som den Nicholson filmen er basert på), Orwell's 1984 og Animal Farm er jo også klassikere. Om fantasy er greia er jo Tidshjulet-serien ganske grei, da har du lesestoff ut året, det er 14 bøker på ganske mange sider hver, haha. Om du liker noveller har Roald Dahl en fantastisk samling av ymse noveller for voksne, noen av dem ganske så creepy egentlig, han er kongen av twist-in-the-tale.

Lesestoff ut året? Du har visst ikke sett meg lese xD

Leser i gjennomsnitt 600-1000 sider pr dag. :p

Meeen ja, kan sikkert google litt og se om fantasy eller det der kunne vært noe å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har lest Mengele Zoo av Gert Nygårdsahaug, så har du noe å glede deg til. Dagbladets lesere kåret for øvrig denne boken til den beste boken neonsinne skrevet av en norsk forfatter. Jeg vil si at den til tider er en relativt makaber thriller, mye drøye skildringer.

Okei, kan prøve den. Ble ikke veldig imponert over Cassandras finger fra samme forfatter, men er jo godt mulig han har gjort det bedre i en annen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer krim; Lars Kepler, 'nuff said. Egentlig to krimforfattere bak samme navn, veldig bra serie, hørte pappa hadde skaffa nyeste boka nå så skal kasta meg over den når hjemme igjen. Igjen, ganske så creepy egentlig, men bra skrevet. Begynn med 'Hypnotisøren'. Liker du Nesbø, kommer du til å digge disse!

Ellers har du jo de klassiske Martin Beck-bøkene, som de svenske krimseriene er sånn delvis basert på. Skrevet av Sjöwall og Wahlöö, 10 bøker, ganske korte, skrevet på 70-tallet men forbausende relevante (bortsett fra når folk røyker på flyet, hah!). Det var vel de første filmene, med Rolf Lassgård og ikke Mikael Persbrandt som Gunvald Larsson, som var tro mot bøkene i manus, mens karakterene ble bygget videre på i de nyeste filmene.

Aha.... er en stor-konsument selv av bøker, leser så mye faglitteratur i arbeidet at jeg må koble av med masse, masse og gjerne litt til av helt andre ting. Tidshjulet er greit, de første og siste 4 bøkene er best, men om du først kommer inn i det er det bare å pløye gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah. Det glemte jeg, så det blei nevnt tidligere.

Roald Dahl er faenmeg nifs.

Les "Ett hode kortere". Det er en samling av noen av voksennovellene hans.

(den er garantert bedre på engelsk... men jeg husker jeg leste den i 3. klasse siden jeg likte barnehistoriene hans :p)

Brant meg på det samme selv da jeg var liten, haha! Har kjøpt en paperback med hele samlinga hans av noveller, det er så winwin det, skikkelig alright å bare lese en eller to før lampa slukkes på kvelden. Selv om jeg har lest de før og dermed går glipp av twistene på slutten (he is the boss), så skriver han så bra at det bare er kos allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt av HarukiMurakami. Start med «Kafka på stranden» for å komme inn i universet hans. Når du først er fanget, er det umulig å ikke kjøpe neste bok.

Murakami skriver noen utrollig morsomme bøker som tar opp filosofiske spørsmål på en lettfattelig måte. Den kritikerroste japaneren skriver om drømmeuniverser, jazz og whisky. Nesten alle bøkene hans tar for seg samme japanske fyr, som løst er basert på forfatteren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 29 bøker av Roald Dahl inne på nettbrett. Skal sjekke de ut på jobb, takk for tips:) Hvilken er den drøyeste?

Det kommer jo selvfølgelig ann på hva man anser som grovt.

Ingen av dem er eksplisitte, det er litt Hemingwaysk over det... hvor det er de tingene han ikke sier som gjør inntrykk.

Lamb to the slaughter er jo en kort novelle som mange har lest på u.skolen... Den er en klassiker.

Ellers så var det en kort novelle om en vinsmaker/vinsmaking som gjorde voldsomt inntrykk for mange år siden. Husker ikke hva den het

EDIT: "Taste" het historien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig ann på hva man anser som grovt.

Ingen av dem er eksplisitte, det er litt Hemingwaysk over det... hvor det er de tingene han ikke sier som gjør inntrykk.

Lamb to the slaughter er jo en kort novelle som mange har lest på u.skolen... Den er en klassiker.

Ellers så var det en kort novelle om en vinsmaker/vinsmaking som gjorde voldsomt inntrykk for mange år siden. Husker ikke hva den het

EDIT: "Taste" het historien

Akkurat. Men det passer egentlig ganske bra siden ejg er midt i Hernest Hemingway's collected stories:)

Liker imidlertid litt eksplisitte historier. Jens Bjørnoeboes Uten En Tråd er for eksempel helt fantastisk. Ikke bare fordi den er realtivt "grov" men fordi den er så jævlig forut sin tid. Den er egentlig en 1:1 gjengivelse av norske jenter på utenlandsstudier i dag.

Snart ferdig med Outliers av Ben Goldacre så da får jeg sjekke ut litt Dahl. Har forresten en bok som heter Self Made Man i queuen også. En lesbisk feminist i USA som bestemmer seg for å leve ett år som mann og skildrer dette året i boken. Tror den kan være verdt en anbefaling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...