Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt VG3 studiespesialiserende som privatist? Jeg har fullført VK1 og vg2, så jeg trenger bare noen fag, eventuelt et tilleggsfag for å oppnå generell studiekompetanse. Dette skal jeg ta nærmere opp med en rådgiver.

Men er det spesielt krevende å ta det som privatist? Noen som har gode/dårlige erfaringer som privatist i studiespesialiserende?

Skal nevne at jeg skal gå VG2 helsefagarbeider. Dette gjør jeg uansett for at jeg skal omskoleres. Og jeg vil inn i helsetjenesten.

På sikt er planen å studere sykepleie.

Thanks for answers peepz :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23531-studiespesialiserende-som-privatist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du må ha norsk, matte, engelsk naturfag og historie. Kan slippe engelsk om man har fagbrev/alder etc. For generell studiekomp (privatist). Skal man f eks studere noe som krever mer realfag må man ha en annen matte+fysikk/biologi

Alt er muntlig utenom matte. Norsk er skriftlig,muntlig + nynorsk

Tok påbyggning til studiekompetanse nå i år, og om det er dette du har tenkt å ta som privatist kan jeg meg en gang si det er ekstremt vanskelig, spesielt om du kun har gått yrkesfag 1 og 2året, disse linjene fokuserer veldig lite på norsk og matte etc, så når du kommer her og de teoretiske fagene står i fokus er det ofte folk som synes det er forferdelig. Tror 1/3 av de som startet påbygg sammen med meg falt av iløpet av året, fordi de ikke hadde god nok forberedelse fra de forrige linjene.. Norsken er verst, da det er 10 timer i uken (altså ekstremt stort pensum)

Men om du har strikt kontroll på deg selv om jobber godt meg fagene er det absolutt mulig å komme godt ut av det som privatist, man må bare ha ekstrem kustus på seg selv!

Tok påbyggning til studiekompetanse nå i år, og om det er dette du har tenkt å ta som privatist kan jeg meg en gang si det er ekstremt vanskelig, spesielt om du kun har gått yrkesfag 1 og 2året, disse linjene fokuserer veldig lite på norsk og matte etc, så når du kommer her og de teoretiske fagene står i fokus er det ofte folk som synes det er forferdelig. Tror 1/3 av de som startet påbygg sammen med meg falt av iløpet av året, fordi de ikke hadde god nok forberedelse fra de forrige linjene.. Norsken er verst, da det er 10 timer i uken (altså ekstremt stort pensum)

Men om du har strikt kontroll på deg selv om jobber godt meg fagene er det absolutt mulig å komme godt ut av det som privatist, man må bare ha ekstrem kustus på seg selv!

Så da er det bedre å ta påbygging på videregående istedet?

Matte har alltid vært et fag som jeg har slitt med.

Annonse

Jeg tok alle fagene som man trenger til generell studiekompetanse som privatist. Null stress om man har studievanene inne og ikke tar skippertak i alle fagene samtidig. Leste alle fagene på egenhånd bortsett fra norsken som jeg tok på Sonans. I ettertid ser jeg at jeg fint kunne tatt norsken hjemme på egen hånd også (eller som nettstudie for å få litt oversikt over pensumet).

Tok disse fagene over to år mens jeg var lærling. Mulig det blir litt verre om man tar det på kun ett år og man jobber 100 % i tillegg. Om man har mulighet, anbefaler jeg i hvert fall folk å ta fagene som privatist mens man tar lærlingtiden i stedet for et år på skolebenken. Men mye av pensumet er jo latterlig enkelt, så er i grunn null stress (litt avhengig om man bare vil stå eller om man skal ha toppkarakter).

Så da er det bedre å ta påbygging på videregående istedet?

Matte har alltid vært et fag som jeg har slitt med.

MYE lurere, da får du lærerne til hjelp. Det er så store pensum, som er veldig vanskelige når man er vant til chilling (som man veldig ofte gjør på yrkesfaglinjene) og det er så ekstremt mange påbyggningselever som stryker i fag fordi de ikke har godt nok grunnlag.. Da sier det seg selv at å gjøre det på egen hånd er enda verre da man ikke har samme hjelpen som man får på skolen, pluss at det ofte er lettere å få ting gjort når man er på skolen å gjør det!

Anbefaler det veldig, matte har jeg og alltid slitt med (fått typ 2 hele tiden, vært på hjelpegrupper osv) - men med hjelp av lærer osv gikk jeg ut med 5 i standpunkt fra påbyggningsåret! Matten der er ikke ille, men så må du jo ha en verre matte videre om du skal utdanne deg klinisk, samt fysikk/kjemi. Men uansett er norsk det verste faget fordi det er SÅ stort og det blir forventet så mye til eksamen!

Tok norsk som privatist. VG3 Påbygg. Var ikke flink til å sette meg ned å gjøre oppgaver gjennom NKI. Men jeg bestod med gode karakterer. Var dyrt og vanskelig, kommer aldri til å ta et fag som privatist igjen. I hvertfall ikke samtidig som jeg jobber.

For å kverulere: det er skrifteleg, munnleg + sidemål.

Helsing ho som er litt lei av at sidamål automatisk blir rekna som nynorsk:whistle:

Når det kun er 15% som har nynorsk som morsmål i Norge kunne de like godt lagt ned hele faget. Det vil alltid være sidemål;)

Annonse

Når det kun er 15% som har nynorsk som morsmål i Norge kunne de like godt lagt ned hele faget. Det vil alltid være sidemål;)

Legge ned faget? Er du spin hakkande galen mann??:wideyed::eek: Korleis i heite hulaste skulle folk då klare å forstå kva som blir sagt og skrevet av nynorskbrukarar(les: meg) då?

Det er NOK problemer med forståinga i dag:p Nei, burde heller auka nynorskundervisninga i enkelte delar av landet. Uten nynorksundervisning i bokmålsklassar, ville dialektsforståinga bli dårlegare enn i dag (og er det naudsynt å legge til at den er skremande dårleg pr dags dato?).

Ja, nynorsk er sidemål, men det er bokmål og!;)

Legge ned faget? Er du spin hakkande galen mann??:wideyed::eek: Korleis i heite hulaste skulle folk då klare å forstå kva som blir sagt og skrevet av nynorskbrukarar(les: meg) då?

Det er NOK problemer med forståinga i dag:p Nei, burde heller auka nynorskundervisninga i enkelte delar av landet. Uten nynorksundervisning i bokmålsklassar, ville dialektsforståinga bli dårlegare enn i dag (og er det naudsynt å legge til at den er skremande dårleg pr dags dato?).

Ja, nynorsk er sidemål, men det er bokmål og!;)

Viktigere at de 15% forstår de andre 85% enn omvendt :p

Og vi som skriver bokmål, forstår veldig fint nynorsk uten at vi trenger å ha det på skolen:)

Skulle bare vært ett skriftspråk i dette lille landet. 2 er tullete

Det krever en god del av deg å ta fagene som privatist. Jeg tar påbygging via NKI nå, og med to barn, familie, hundetrening og oppstart av eget firma ved siden av blir det en del sene timer for å komme gjennom oppgavene.

Men alt går så lenge man vil det nok :)

Viktigere at de 15% forstår de andre 85% enn omvendt :p

Og vi som skriver bokmål, forstår veldig fint nynorsk uten at vi trenger å ha det på skolen:)

Skulle bare vært ett skriftspråk i dette lille landet. 2 er tullete

bare for å blande meg, så ville det da kanskje vært mest riktig å beholde nynorsk, siden bokmål tross alt er "dansk" ;)

Etter å ha hatt så ekstremt mye norsk (bl. norsk historie) nå har jeg faktisk et helt nytt syn på nynorsk! Det er helnorsk og skiller oss fra det danske språket helt, noe som ville gjort oss til en tettere samlet nasjon om vi hadde lært! Det handler jo kun om tilvenning. Selv om nynorsk høres rart ut for de som ikke er vant til å bruke det, synes jeg faktisk ikke vi burde kutte det (Slik som jeg gjorde før)

Er det noen her som har tatt VG3 studiespesialiserende som privatist? Jeg har fullført VK1 og vg2, så jeg trenger bare noen fag, eventuelt et tilleggsfag for å oppnå generell studiekompetanse. Dette skal jeg ta nærmere opp med en rådgiver.

Men er det spesielt krevende å ta det som privatist? Noen som har gode/dårlige erfaringer som privatist i studiespesialiserende?

Skal nevne at jeg skal gå VG2 helsefagarbeider. Dette gjør jeg uansett for at jeg skal omskoleres. Og jeg vil inn i helsetjenesten.

På sikt er planen å studere sykepleie.

Thanks for answers peepz :)

Jeg tok ekstra fag da jeg gikk på VG3. Jeg tror det har veldig mye å si med hvilket fag du skal ta, for min erfaring med det er at det er tungt hvis du ikke får nøyaktig beskjed om hva du skal lese på, som da for eks i språk. Krevende? Ja, det kreves jo at du er strukturert, lager en leseplan etc etc, personlig var hjelpen jeg fikk av mitt privatistkontor DRITT, så jeg håper du er heldigere enn meg der. Men man klarer det man vil og setter man seg ned og virkelig prøver sitt ytterste, tror jeg det skal gå veldig bra for de aller fleste (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...