Gå til innhold

Wtf, har stoppet å øke i benk i en måned, mens jeg øker i andre brystøvelser?

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det er vanskelig å se i det hele tatt. Albuene er 90 grader ut fra kroppen og stangen treffer mot øvre del av brystmuskelen. Ideelt sett skal albuene være ca 45 grader ut fra kroppen og stangen skal treffe rett under brystvortene (mot tærne, altså). Diskusjonen om hvordan man skal spenne opp skal jeg la være å ta her, men man må uansett ha bena solid plantet i bakken for å støtte opp slik at man kan konsentrere om å presse med brystet.

Fortsetter under...

Han kan gjerne trene med stopp, men det er ikke fravær av stopp som holder ham igjen.

Trener man med stopp, får man utrolig mye mere fremgang. Teknikken blir også mye bedre.

For meg ser det ut som at du stopper halvveis oppe, du fullfører altså ikke repsene helt? Kanskje det er jeg som ser feil? Prøv å tren mye mere eksplosivt, tenk at du skal kaste stanga på vei oppover.

Gjest GuJunPyo
Skulle hatt en vinkel skrått ovenfra. så får jeg se hvor du fører stangen på brystet, + det er vanskelig å se mtp lyset bak.

+ en ny video, se på linken johannes postet.

Jeg filmet faktisk en filmet fra skrå forrige uke med 6 reps på 60 kg, laster den opp tidlig imorgen :)

Det skjedde det samme med meg - altså jeg økte med manualer, men klarte ikke øke ellers. Fikk noen teknikktips fra han der... ehm, her inne som har vunnet NM i benk ellernoesånn? Også i tillegg begynte jeg med benkpress med 2 sek stopp i bunnen en gang i uken. Plutselig var den bare der igjen. :)

Annonse

Ikke rart du ikke øker i benk. Teknikken din er elendig.

1. Lær deg og press opp og BAK, ikke slipp stanga nærmere nakken enn brystet.

2. Ett godt oppspenn er viktig, korsryggen skal ikke ha noe spessiell kontakt med benken. (Hodet, øvre rygg, beina skal være nedi såklart)

3. Grepet ditt kommer nok til å gjøre at du får håndleddskader etterhvert.

4. Tenk deg at du skal brekke stanga når du løfter nedover, det hjelper.

5. Klem stanga så hardt du kan og brekk stanga.

6. Prøv å få albuene litt mer inntil kroppen.

Lykke til, ikke så lenge siden jeg har fått tekniken inn selv, men alt dette her hjalp meg utrolig mye på veien.

Anbefaler deg å se denne videoen av Eirik Sandvik:

Så hvis jeg forstår deg riktig bør jeg på Torsdag ta et arbeidsett hvor jeg begynner på 57,5 kg og jobber meg oppover hvert sett for å finne ut hvor mye jeg klarer riktig teknikk på benk?

Dette fortalte jeg deg for 6 måneder siden.

Er det noen der du trener som har peiling og kan vise deg skikkelig teknikk i baseøvelsene? :) Jeg så såvidt på videoene i loggen din også, og selvom du filmer fra de rareste vinkler ser det ut til at du har mye å hente på teknikk i både bøy, benk og mark. Det kan være vanskelig å omsette det man leser til praksis, og ettersom det virker som du suger til deg alle tips som kastes i din retning tror jeg du ville fått mer utbytte av konkret hjelp i en faktisk situasjon. Hvis ikke det finnes en sånn person på senteret (noe det strengt talt burde); velg deg ut noen gode artikler og filmer (feks Benkpress på 123 som ble linket til deg tidligere i tråden), velg deg ut noen ting du skal fokusere på hver økt (feks oppspenn og å presse bakover, eller å få albuene inn og å treffe lenger ned på brystet), få noen til å filme deg fra samme avstand og vinkel som det du ser på en del andre filmer (ikke fra gulvet/under en stol/bak en vegg), se på dine egne filmer og vurder etterpå hvordand et ser - og ikke minst kjennes - ut. Legg også gjerne ut filmene her når du føler du har noe nytt å komme med :)

Annonse

Gjest GuJunPyo

Men dette er min teknikk på bøy for tre måneder siden 95 kg 4 reps som er feil http://www.youtube.com/watch?v=eTzFxs4Hw_c, Og dette er min teknikk nå 4 reps 100 kg som jeg mener er forbedret http://www.youtube.com/watch?v=DbORhMBmzLY

Jeg løfter aldri store vekter, eller øker om det fører til at jeg får dårlig teknikk. Det burde du også tenke på.

Hør på Steffen, tren mer eksplosivt. Legg til benk med stopp, det har ihvertfall hjulpet meg med teknikken.

En dag med vanlig benk, og en med stopp? :)

Gjest GuJunPyo
Jeg løfter aldri store vekter, eller øker om det fører til at jeg får dårlig teknikk. Det burde du også tenke på.

Hør på Steffen, tren mer eksplosivt. Legg til benk med stopp, det har ihvertfall hjulpet meg med teknikken.

En dag med vanlig benk, og en med stopp? :)

Ja,ja, selvfølgelig. Jeg bare legger til at jeg har forbedret teknikken i mark og bøy, og at jeg mener at jeg har bra teknikk bøy, Det med benk mener jeg selvfølgelig på. Bare ble usikker på hva synnan mente, med feil teknikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...