Gå til innhold

Trene hver dag.


Kjexx

Anbefalte innlegg

Er det helt idiotisk å trene knebøy, benk, markløft osv hver dag? (6 dager i uka)

Merker jeg har blitt mye sterkere av det. Men kanskje på tide å dele opp i program? Hva synes dere? Jeg trives med de øvelsene der, men har egentlig ikke kunnskap nok til å sette opp ett fullverdig treningsprogram basert på enkelte grupper fordelt på 6 dager.. :( Noen som kan hjelpe meg litt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne du hatt interesse av å kjøre et mengde-/frekvensprogram? Da har du mulighet til å trene de gitte øvelsene flere ganger i uken, men det vil da bli med en lavere belastning, for så i perioder å trene med tyngre vekter. Du kan ikke trene de samme øvelsene så tungt du klarer hver dag, det vil ikke fungere i lengden. Du kan også gå for en to-splitt, f.eks. over-/underkropp eller push/pull, som du kjører sammenhengende annenhver dag til du eventuelt føler du behøver en hviledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ca det jeg trener hver dag.. 65x5x3i benk, 80x10x3 i markløft, 50x5x3 i skrå benk, 70x10x3 i knebøy og 40x5x3.. Tar i tillegg mage, rygg og armer på forskjellige apparater og utstyr.

Jeg føler at det funker, og har gått ned 2 kg på 4 uker. 17% fett målt med accu - measure 3000. Jeg veier 97 kg og er 192 høy. Spiser sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ca det jeg trener hver dag.. 65x5x3i benk, 80x10x3 i markløft, 50x5x3 i skrå benk, 70x10x3 i knebøy og 40x5x3.. Tar i tillegg mage, rygg og armer på forskjellige apparater og utstyr.

Jeg føler at det funker, og har gått ned 2 kg på 4 uker. 17% fett målt med accu - measure 3000. Jeg veier 97 kg og er 192 høy. Spiser sunt.

Støtter opp om Kristin Charm.

Trener du med samme vektene hver eneste dag...? Uten å øke?

Du vil nok ha langt mer igjen for et skikkelig oppsatt treningsprogram :)

Er du bestemt på at du vil fortsette å trene hele 6 dager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nybegynner anbefaler jeg å trene hele kroppen hver gang,- og da intervall (én serie på 1 minutt på hver stasjon) Trener du så mange dager i uken som du sier, ville jeg også delt på styrke og kardio. 3 dager styrke og 2 dager kardio (kardio på eks.vis tredemølle, eclipsemaskin og sykkel)..husk også at maten du spiser også bør være riktig hvis du vil ha raske og riktige resultater. Jeg investerte i PT for ca.2 1/2 år siden og mener at den kunne jeg ikke vært foruten. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 40% 40% 20% ca jeg. Så tenkte jeg å trene slik frem til 1 nov før jeg tar ibruk splitprog. Cardio skulle jeg lett ha trent, men jeg har beinhinnebetennelse så kan ikke løpe. Synes spinning, sykling,))elipse osv er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å dele opp for å unngå belstningsskader og overtrening blir litt mye kanskje på den samme muskelgruppen om den skal bli trent tungt hver eneste dag, med mindre grunnlaget ditt er helt enormt :) personlig liker eg å vertfall ha en hel dag fri fra trening på en muskelgruppe før den muskelen skal trenest igjen, men dette kommer ann på grunnlag. Noen vil trenge mer og andre mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. Det er altså bedre en å trene 6 dager i uka? Jeg liker å trene. Synes 3 dager er lite..

Bruker du det selv?

Ikke akkurat det, men jeg trener 3 ganger i uken med 5x5 foreløbig, men det blir å bytte over til et mengdeprogram om 1 uke.

Mange her har fått fantastiske resultater av starting strength, derfor er det å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å trene. Har prøvd mye forskjellig opp gjennom, men høy frekvens gir meg hvertfall best fremgang. Pdd trener jeg push/pull annenhver dag og legger inn en og annen hviledag når jeg føler for det. Sørger for å ha en del lette/medium økter, slik at jeg kan ha 5-6 økter i uken.

3 økter i uken er greit det, men vil man trene mer er det ikke noe i veien for det. Som nybegynner bør du uansett gjøre deg en tjeneste å kjøre SS for å bare få noob gainsa fortest mulig, så kan du prøve noe annet når du ikke kan legge på 2,5kg hver økt på baseøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dager trening i uken går fint, men ikke på den måten du gjør det. Man må regulere volum og intensitet litt mer om man splitter opp. Det har lite for seg å løfte samme vekt dag i dag ut, ikke minst har det lite for seg å løfte de tunge hovedløftene med så mange repetisjoner nå i starten. Sjeldent jeg bruker mer enn 6 repetisjoner på de største øvelsene, da utmattelsen vil føre til ugunstig motorisk mønster og økt skaderisiko.

Jeg ville nok anbefalt noe enkelt som starting strength de første 3-6 mndene, før du eventuelt tok kontakt med en styrkeløftklubb i nærområdet for å få hjelp med et frekvensoppsett. Merk at en styrkeløftklubb ikke er nærmeste Elixia, men en skikkelig løfteklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...