Gå til innhold

Venstre vs høyre skulder


Therese

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner å bli noe frustrert ang alt som pressøvelser angår, og jeg klarer ikke sette fingeren på hva/hvor problemet sitter(jeg mistenker stram/kort biceps brachii eller trapezius - ?).

Først og fremst er jeg ikke sterk i det hele tatt i noen pressøvelser (lange armer bla), men når jeg ikke klarer å utføre flere sett sammenhengende uten problem..

Det skal ikke mange repetisjonene til på f eks skulderpress før venstre skulder eleverer(løfter seg), og det samme føler jeg på pressøvelser på bryst(føler at det bare drar seg sammen i halsen/nakken og fokuset på bryst bare forsvinner helt), ytterligere på incline "såklart".

Dette gjør at jeg ikke klarer å få trent verke skulder eller bryst skikkelig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tatt fullanalyse av meg selv og sjekket bevegelighet hit og dit men som sagt - klarer ikke helt å sette fingeren på det. Ei er jeg heller noen ekspert og jeg forstår at det kan være vanskelig å anslå noe uten å "se", men er det noen som har noe erfaring her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være - jeg kan også prøve å forklare det bedre :p

Når det blir for tungt/man blir sliten så har man lett for at skuldrene faller fremover og/eller smyger seg oppover(protraksjon, elevasjon), men i tillegg så kjennes det ut som det er noe som er voldsomt stramt mellom skulder og hals/nakke og det går til tider også ned i armen(biceps brachii fester jo i skulderleddet).

Dersom jeg tilter hodet til høyre side og i tillegg tøyer ut biceps skal det ikke mye tøying til før jge nesten mister følelsen i hele armen.

Har lenge trodd at det var pec minor men det har jeg utelukket ved behandling hos kiropraktor(for noe annet, slang det bare med da jeg var nysgjerrig og om han kunne se om pec minor var kort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være - jeg kan også prøve å forklare det bedre :p

Når det blir for tungt/man blir sliten så har man lett for at skuldrene faller fremover og/eller smyger seg oppover(protraksjon, elevasjon), men i tillegg så kjennes det ut som det er noe som er voldsomt stramt mellom skulder og hals/nakke og det går til tider også ned i armen(biceps brachii fester jo i skulderleddet).

Dersom jeg tilter hodet til høyre side og i tillegg tøyer ut biceps skal det ikke mye tøying til før jge nesten mister følelsen i hele armen.

Har lenge trodd at det var pec minor men det har jeg utelukket ved behandling hos kiropraktor(for noe annet, slang det bare med da jeg var nysgjerrig og om han kunne se om pec minor var kort)

Nå skjønner jeg! (takket være dine faglige begrep). Dette er utenfor min kunnskapsevne, har du forsøkt naprapat eller liknende? De skal ha god peiling på slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ;)

Ja det har jeg tenkt på, men jeg er for gjerrig til å betale meg gjennom mange før jeg finner en som har peiling. Det tok f eks 4år før jeg fant ut av hva som var "galt" med knærne mine = plattfot, overaktiv adduktormuskulatur og baker cyste i venstre kne :p

..det er visst noe galt med hele min venstre side! On top of har jeg (som mange andre) skjevt bekken/et ben er kortere enn det andre = skjev i overkropp (kortere m.quadratus lumborum på venstre). Dersom jeg f eks kjører militærpress så vil jeg til slutt stå skjevt å presse og helle samme mot venstre. I markløft kan jeg også finne på å dra skjevt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problem selv.

Pec minor og trapz/levator scapula er ofte problembarn her. Det kan også være at du mangler innrotasjon i skulderleddet, noe som fører til at skulderbladet vil tippe forover under oppspennet.

Det kan også være knuter eller svak trapezius og rhombodieus. Sjekk også lats.

Prøv å tøye baksiden av skulderen via sleeper stretch.

Tøy pec minor like før pressøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du rett og slett få ut fingeren og oppsøke en spesialist. Dette er ikke noe man klarer å finne ut av med egen kunnskap så lenge man ikke er en av disse spesialistene selv. Hjemmediagnoser fungerer sjeldent bra i slike tilfeller.

Du har nok helt rett.. ;)

Noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Her må du rett og slett få ut fingeren og oppsøke en spesialist. Dette er ikke noe man klarer å finne ut av med egen kunnskap så lenge man ikke er en av disse spesialistene selv. Hjemmediagnoser fungerer sjeldent bra i slike tilfeller.

Hva slags spesialist er det man burde oppsøke for slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg sliter med akkurat det samme, og er svakere i høyre arm/skulder en i venstre og også mye mindre bevegelighet i høyre side da den har blitt stiv som følge av å måtte være med på akkurat samme belastningen som venstre armen/skulderen?, kiropraktore min mente jeg hadde dårlig stabilisering i høyre skulderblad? og at jeg måtte trene/løse det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sliter med akkurat det samme, og er svakere i høyre arm/skulder en i venstre og også mye mindre bevegelighet i høyre side da den har blitt stiv som følge av å måtte være med på akkurat samme belastningen som venstre armen/skulderen?, kiropraktore min mente jeg hadde dårlig stabilisering i høyre skulderblad? og at jeg måtte trene/løse det opp?

Gjør som posten ovenfor deg anbefaler :) så får du mest sannsynlig løst problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja får prøve på det, sånn her kan det hvertfall ikke fortsette,

Det kan jeg skjønne, irriterende både fysisk og psykisk sett, begynne med en type fagpersonell, om de ikke finner åproblemet eller har en løsning som fungerer, gå til neste. Det er stor variasjon der ute, veldig stor. Akkurat likt PT'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg slet skikkelig med ene skulderen. Skulderpress gjorde for vondt til at jeg kunne trene det, og slet med brystøvelser som også aktiverer skuldrene. Benkpress var f.eks veldig smertefullt. Jeg gikk til en naprapat. To behandlinger til 2x500kr og skulderen var 100% kurrert:) Det var verdt den tusenlappen! Så jeg ville anbefalt å hvertfall snakke med en naprapat, for å finne ut om det er rett vei å gå for deg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...