Gå til innhold

Trekke visdomstann


wombat

Anbefalte innlegg

Har tydeligvis en visdomstann som ligger nesten vannrett, så må trekke den hvis den flytter på seg (har ikke gjort det på over 1 år, tannlegen sa det kunne være den hadde stoppet der), men lurer egentlig på å trekke den uansett.. Tenkte kanskje noen her inne hadde gjort det, for jeg har noen spørsmål:

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå? (Har trukket en vanlig jeksel oppe, den jeg evt. skal trekke er visdomstann nede, hvis det funker for noen å sammenligne xD) Har tenkt å gjøre det i narkose, siden jeg blir ikke bedøvet i nedsiden av munnen uansett hvor mange sprøyter jeg får liksom, men tenker liksom hvor vondt det er fra samme kvelden til uken etter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tydeligvis en visdomstann som ligger nesten vannrett, så må trekke den hvis den flytter på seg (har ikke gjort det på over 1 år, tannlegen sa det kunne være den hadde stoppet der), men lurer egentlig på å trekke den uansett.. Tenkte kanskje noen her inne hadde gjort det, for jeg har noen spørsmål:

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå? (Har trukket en vanlig jeksel oppe, den jeg evt. skal trekke er visdomstann nede, hvis det funker for noen å sammenligne xD) Har tenkt å gjøre det i narkose, siden jeg blir ikke bedøvet i nedsiden av munnen uansett hvor mange sprøyter jeg får liksom, men tenker liksom hvor vondt det er fra samme kvelden til uken etter f.eks.

1. De måtte knekke opp litt av kjeven min da den satt dypere enn de trodde, så det tok 1 måned for meg, mens andre som jeg kjenner har det tatt i fra 3 dager til noen uker.

2. Ja, men nei det gjorde ikke vondt og fjerne stinga.

3 og 4. Fikk ingen smertestillende da jeg ikke hadde noen smerter etterpå. Jeg fikk lokalbedøvende sprøyte da den skulle trekke, og det holdt for min del med 1 sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De måtte knekke opp litt av kjeven min da den satt dypere enn de trodde, så det tok 1 måned for meg, mens andre som jeg kjenner har det tatt i fra 3 dager til noen uker.

2. Ja, men nei det gjorde ikke vondt og fjerne stinga.

3 og 4. Fikk ingen smertestillende da jeg ikke hadde noen smerter etterpå. Jeg fikk lokalbedøvende sprøyte da den skulle trekke, og det holdt for min del med 1 sprøyte.

KNEKKE KJEVEN?!??!?!? OMG. Tar heller selvmord :(

Var med en venninne, og på henne borret de litt i kjevebenet - det var nasty nok for meg :p

Tusen takk for svar. Hørtes jo herlig ut at det ikke var vondt etterpå. Jeg hadde ubehag sist gang, men det var ikke sånn kjempeille. Litt samme følelse som når bedøvelsen går ut etter borring og tannlegen har bommet og borret i tannkjøttet bare :p Tok smertestillende riktignok da. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tydeligvis en visdomstann som ligger nesten vannrett, så må trekke den hvis den flytter på seg (har ikke gjort det på over 1 år, tannlegen sa det kunne være den hadde stoppet der), men lurer egentlig på å trekke den uansett.. Tenkte kanskje noen her inne hadde gjort det, for jeg har noen spørsmål:

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå? (Har trukket en vanlig jeksel oppe, den jeg evt. skal trekke er visdomstann nede, hvis det funker for noen å sammenligne xD) Har tenkt å gjøre det i narkose, siden jeg blir ikke bedøvet i nedsiden av munnen uansett hvor mange sprøyter jeg får liksom, men tenker liksom hvor vondt det er fra samme kvelden til uken etter f.eks.

1. Ca en ukes tid, første dagene gikk det supper og myk mat.

2. Ja, har måttet sy når jeg trakk de nedre tennene som måtte opereres ut. Det var vondt den første gangen fordi bedøvelsen ikke fungerte skikkelig. Ble omtrent ned dopet når jeg tok den siste nedre bare 2 uker etter at jeg tok den første nede. Smooth sailing, ikke meningen at du skal kjenne noe. Stingene tok jeg ut selv, det er bare å finne en tannpirker hvor du kan få hektet tråden på så kan du trekke ut stingene på egenhånd.

3. 500mg paracet + 500 mg ibux. Ingen bivirkninger av de. Kun sløvhet og ømhet i timene etter operasjonen.

4. Jeg glemte å ta smertestillende etter operasjonen første gang, det anbefales ikke, maken til smerte skal du lete lenge etter.

Bare du tar smertestillende er det ikke noe vondt.

Du trenger ikke narkose, du kan få andre "lette" dop-preparat som gjør deg søvning og døsig i stolen uten at det er narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine visdomstenner i overkjeven lå også vannrett og "stanget" mot de andre tennene, med andre ord kom de ikke helt opp og måtte opereres ut. Vet ikke om det er dette du skal eller om det blir en vanlig tanntrekking siden du sier tannen ligger vannrett. Man får selvfølgelig bedøvelse og det blir sydd igjen om det ikke er en vanlig tannuttrekning. Ikke belag deg på å kjøre eller gjøre noe fornuftig den samme dagen, og ha enkel mat i huset. Jeg fikk resept på en type paralgin og vanlig ibux (mener jeg og huske) og etter en uke var det ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har operert ut begge visdomstennene mine ned. Den første gikk forholdvis greit.. Men den andre derimot var det værre med. Begge gangene så jeg ut som jeg hadde vært i sikkelig slagsmål hvor jeg var hoven og blå fra kjeven og ned halsen.

1. Etter siste operasjon klarte jeg ikke å spise på nesten 3 uker med unntak av flytende føde.

2. Måtte sy (det tror jeg man alltid må gjøre), ingenting vondt å ta stingene

3. Begynte med 1000mg paracet + 600g ibux, det hjalp ikke. Fikk tilslutt morfintabletter. Smerten er det værste jeg ha opplevd, måtte faktisk være sykemeldt fra jobb i 14 dager.

4. Smerten varierer fra hvordan tannen ligger og hvor vanskelig den er å få ut. Min siste tann lå sånn til at de først prøvde å ta den ut enkelt, men det viste seg å ikke gå. I tillegg hadde tannen skadet kjevebeinet slik at de måtte blukke biter ut først. Ja, begge gangene hadde jeg vondt, men siste gang gav meg noen smerter som var helt sinnsyke.. Glad jeg er kvitt alle mine visdomstenner som må ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brutti: Hva jeg trenger og ikke trenger er kanskje ikke helt opp til deg. Fikk da narkose forrige gang jeg trakk og tannlegen sa jo idag at han syns jeg skulle få det siden jeg har kommet over resten av tannlegeskrekken og da er det unødvendig å utsette meg for noe negativt igjen. Ellers så funker som sagt ikke bedøvelse på meg... Har prøvd med valium, vival og stesolid (også i relativt store doser), men det har ikke gått veien. Skal huske å ta overlappenede smertestillende, det lærte jeg forrige gang jeg trakk anyways (y)

ZuZu: Ja, det er sånn som du hadde jeg har tror jeg. Tannlegen sa jeg bare trengte å trekke vanlig for den lå greit til, men vet ikke jeg. :p Skal uansett gjøre det i narkose så akkurat det merker vel ikke jeg. :p Vet det med å ikke ha planer og det der greiene siden jeg har trukket før (gikk riktignok greit å gå på butikken, ha besøk og passe 3 hunder da), men takk for tips. :p

Marte S: Jo takk, dette var et fantastisk innlegg for meg som har ekstrem tannlegeskrekk å lese merker jeg. :p Herregud!!! :(

Har paralgin forte (fra forrige gang jeg trakk) og voltaren (vet ikke hvorfor, men syns det hjelper bedre på tannsmerter :p) fra før som jeg sikkert kan ta om det blir krise + noen morfintabletter for nyrestein, så tror jeg skal være greit utrustet mot smerter ihvertfall da :p NOIAAA LIKEVEL :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt visdomstenner selv, men har slått ut fortenna før og transplantert tenner fra underkjeven til overkjeven... og trukket en rundt 10 tenner.

Å fjerne sting i munnen er i utgangspunktet helt smertefritt, da selve snøret virker helt friksjonsfritt og du legger ikke merke til at du trekker det ut...

Men, dersom personen som klipper opp stingene er urutinert så KAN det hende at man bommer på klippinga.

DET er smertefullt.

Var iallefall det som skjedde med meg etter operasjonen, der munnen min var så absurd at de fleste tannlegene ikke skjønta hva som var hva. Men det var altså en tannlegestudent som fjernet de første stingene. Neste gang var det kirurgen som gjorde det, og da la jeg ikke merke til noe før hu viste meg stingene

(men, hey. Hollywoodsmil nå ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakk en visdomstann for noen uker siden og det var ikke på nær så voldsomt som jeg forestilte meg.

1. 3 timer, kunne spise normalt etter bedøvelsen gikk bort, bare passe på at ingen rester satt igjen i hullet.

2. Nei

3. Ingen smertestillende

4. Nei, Kjente at jeg hadde trukket en tann den kvelden, men kjente ingenting dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptorial: Jaha :p Kjenner en som har gjort noe lignende faktisk. Har blitt borret, klippet, hatt tannpirkere, ståltråd etc etc nedi tannkjøttet før, så vet at det ikke er så digg med sånt noe :p Har det faktisk nå, pga tannlegen satt fast den der pirkegreien NEDI tannkjøttet mitt idag og revnet alt på veien ut. HELVETE :( Men jaaa, ok, satser på det ikke føles sånn som når man fjerner sting i huden. xD

T-bone: Jeg elsker deg. :love::love::love: Kommer til å få sove i natt likevel!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brutti: Hva jeg trenger og ikke trenger er kanskje ikke helt opp til deg. Fikk da narkose forrige gang jeg trakk og tannlegen sa jo idag at han syns jeg skulle få det siden jeg har kommet over resten av tannlegeskrekken og da er det unødvendig å utsette meg for noe negativt igjen. Ellers så funker som sagt ikke bedøvelse på meg... Har prøvd med valium, vival og stesolid (også i relativt store doser), men det har ikke gått veien. Skal huske å ta overlappenede smertestillende, det lærte jeg forrige gang jeg trakk anyways (y)

ZuZu: Ja, det er sånn som du hadde jeg har tror jeg. Tannlegen sa jeg bare trengte å trekke vanlig for den lå greit til, men vet ikke jeg. :p Skal uansett gjøre det i narkose så akkurat det merker vel ikke jeg. :p Vet det med å ikke ha planer og det der greiene siden jeg har trukket før (gikk riktignok greit å gå på butikken, ha besøk og passe 3 hunder da), men takk for tips. :p

Marte S: Jo takk, dette var et fantastisk innlegg for meg som har ekstrem tannlegeskrekk å lese merker jeg. :p Herregud!!! :(

Har paralgin forte (fra forrige gang jeg trakk) og voltaren (vet ikke hvorfor, men syns det hjelper bedre på tannsmerter :p) fra før som jeg sikkert kan ta om det blir krise + noen morfintabletter for nyrestein, så tror jeg skal være greit utrustet mot smerter ihvertfall da :p NOIAAA LIKEVEL :(

Du har litt erfaring med andre ord ;) kan vel legge til at det var to totalt ulike opplevelser på de to tenne jeg trakk, så tiden viser vel hvordan det blir for deg. Godt man kan få narkose når man har tannlegeskrekk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer ikke, jeg. Verner deg litt, haha ;)

Men husk at alle de som forteller skrekkhistorier forteller de nettopp fordi de er skrekkhistorier. Har det ikke vært noe stress, så er det jo ikke så mye å snakke om heller. :) Kommer til å gå så bra, så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brutti: Hva jeg trenger og ikke trenger er kanskje ikke helt opp til deg. Fikk da narkose forrige gang jeg trakk og tannlegen sa jo idag at han syns jeg skulle få det siden jeg har kommet over resten av tannlegeskrekken og da er det unødvendig å utsette meg for noe negativt igjen. Ellers så funker som sagt ikke bedøvelse på meg... Har prøvd med valium, vival og stesolid (også i relativt store doser), men det har ikke gått veien. Skal huske å ta overlappenede smertestillende, det lærte jeg forrige gang jeg trakk anyways (y)

Jeg mente det jo ikke sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer ikke, jeg. Verner deg litt, haha ;)

Men husk at alle de som forteller skrekkhistorier forteller de nettopp fordi de er skrekkhistorier. Har det ikke vært noe stress, så er det jo ikke så mye å snakke om heller. :) Kommer til å gå så bra, så!

Nei, det skjønner jeg jo :p

Jeg gidder jo aldri fortelle om min fullstendig smertefrie rotfylling til folk, men forteller selvfølgelig om når jeg har hatt kompliserte hull hvor bedøvelsen ikke har virket og det har vært x antall instrumenter i kjeften og blod som spruter og diverse :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange har brukte en kombo av paracet og ibux uten at jeg helt vet hvorfor da det som anbefales mot tannsmerter er ibux som har vist seg å være bedre klinsk mot nettopp tannsmerter. Mekanismen bak dette er ukjent.

"Knakk kjeven". De borret ned til kjeven og knakk bort noen biter :) Igjen var det ikke smertefullt, det som var pain var den forbanna suppe i en forbanna måned. Har nettopp kommet over hele greien med å hate supper(trakk ut visdomstennene i 2007 :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt erfaring med andre ord ;) kan vel legge til at det var to totalt ulike opplevelser på de to tenne jeg trakk, så tiden viser vel hvordan det blir for deg. Godt man kan få narkose når man har tannlegeskrekk da.

Jadam... Har gjort sinnsykt mye rart hos tannlegen, så har jo litt erfaring :p

Jeg tenker jo at noe av det også går på smerteterskel, og jeg syns ikke det var så vondt forrige gang, mest ekkelt med hull i kjeften :p Ja, narkose er geniale greier, jeg gikk jo ikke til tannlegen på..... eh.... 6 år? Pga tannlegeskrekk, og med sykdom i munnen på toppen av det hele var det greit å få den muligheten. Bare synd at det var så lang ventetid at tannen måtte trekkes istedenfor borres når jeg først kom dit. Og alle fyllingene han la i narkosen måtte jeg gjøre om igjen pga elendig work, men akkurat trekking er ikke så vanskelig å få til :p Altså ja, ikke sånn, men man kan liksom ikke slurve - enten så kommer tannen ellers så gjør den ikke! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange har brukte en kombo av paracet og ibux uten at jeg helt vet hvorfor da det som anbefales mot tannsmerter er ibux som har vist seg å være bedre klinsk mot nettopp tannsmerter. Mekanismen bak dette er ukjent.

"Knakk kjeven". De borret ned til kjeven og knakk bort noen biter :) Igjen var det ikke smertefullt, det som var pain var den forbanna suppe i en forbanna måned. Har nettopp kommet over hele greien med å hate supper(trakk ut visdomstennene i 2007 :p).

Huff da :p Ja, det hørtes jo ut som det de gjorde med venninnen min. Jeg bare "åååå nå kommer tannen din i det røret som suger blodet ditt" og tannlegen bare "det er kjevebeinet hennes" :p Nedtur.

Hun spiste dog fiskepudding og poteter samme dag da og taco dagen etter, og tok ingen smertestillende. :p

Forrige gang jeg trakk spiste jeg sånn skviste poteter med bearnaise på..... Har faen ikke spist poteter en eneste gang etter det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ut mine visdomsjeksler. Glad jeg er kvitt dem, glad jeg slipper å gjenta. Dårlig plass til jekslene kombinert med en tannlegekirurg med ELENDIGE people skills og FRYKT OG BEVEN fra min side gjorde at det ble en dårligere opplevelse enn det kunne ha vært.

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

Spiste normal fra første stund, spiste og grein. Unngikk selvsagt knekkebrød o.l. Om man ikke blir sydd skyller man ut kraterne etter hvert måltid.

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

Jeg sydde bare ett av hullene, det var det der den ene roten på tannen gikk opp i en bihule (ja, det er mulig) - og da var det bare nedi krateret de sydde selvoppløsende sting. De lukket aldri noen av kraterne

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

Fikk paracet og ibux, siste omgang burde jeg ha fått noe sterkere pga hull oppi bihule. Klarte meg, men gråt litt første dag/kveld pga smerter. Første omgang var det helt greit med paracet/ibux-kombo.

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå?

Første gang - nei. Ømt, det dunker og du blør litt (om de ikke har lukket + kompress nedi) og du kan faktisk få fantomsmerter der tannen har vært (har det fortsatt av og til, 3 år etter). Andre gang - ja. Men da var det en sjelden-ish komplikasjon med den der bihulen.

Så lenge du responderer greit på narkosen din og får smertestillende nok å ta i ettertid så tror jeg du skal ha det helt greit. Selvsagt er alle forskjellige og har ulike smerteterskler, men prøv med vanlig smertestillende først og sørg for å ha en avtale med tannlegen om at du kan få noe sterkere om det må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...