Gå til innhold

Trekke visdomstann


wombat

Anbefalte innlegg

Regn med å se ut som en ball på den siden du har operert i en uke. Du kommer mest sannsynligvis til å sikle veldig mye når du sover også, så det er bare å skaffe seg flere putevar hvis du ikke allerede har en del.

Jeg kunne begynne å spise ordentlig mykt brød igjen etter 5 dager, men det verste med hele operasjonen var vel å spise tomatsuppe 5 dager i strekk (er generelt ikke glad i supper, tomatsuppe var det som jeg syntes smakte best). Så er det noe du skal grue deg til så er det suppen du må spise i flere dager, ikke selve operasjonen.

Tannlegene hadde komplikasjoner med å fjerne min, så de måtte fjerne tanna bit for bit, istedenfor å trekke den ut. Jeg følte derimot absolutt ingenting, så det er ikke noe å engste deg for. Så, spis suppe idag, og du har allerede vært igjennom den verste delen av operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opererte bort begge nede for noen år tilbake, delte de i fire og tok de ut. Tannlegen var kjempeflink, og selve prosessen tok 20 min fra jeg kom inn til jeg gikk ut igjen. Ingen smerter under selve prosessen med første tannen, og 2 sekunder med smerte da jeg tok ut andre på samme måte.

  1. 5 dager første tann og 3 andre gangen - men mye gøy flytende mat en kan spise også. Slurpet også pasta med saus uten store problemer :p dette er antallet dager før jeg spiste helt normalt igjen, brød uten skorpe og sånn gikk fortere.
  2. Måtte sy begge gangene, stingene kom ut som ingenting. Han klipte opp knuta og dro ut tråden, tok i underkant av 1 sekund og var bare litt rart, ikke vondt i det hele tatt.
  3. Husker ikke hva jeg fikk, fikk med 3 som jeg skulle ta en av da jeg kom hjem, en på dagen og en på kvelden før jeg eventuelt bare skulle fortsette med vanlige smertestillende. Ingen bivirkninger
  4. Var litt småvondt - på en skala fra 1 til 10 så var det 4 den første dagen, etter det litt ømt første gangen. Andre tanna gjorde mindre vondt i ettertid og hevelsen gikk også ned fortere, så ganske individuelt.
    Jeg har trukket en jeksel og selve trekkingen der var vondere mens det foregikk (bedøvelsen fungerte dårlig), men var mindre ømt i ettertid. Forskjellen med visdomstennene var at det ble ømt i kjeven i motsetning til jekselen som ikke påvirket kjeven i stor grad.

Matforslag: grøt, spaghetti, potetmos, supper, youghurt

Drikk mye kald drikke, og eventuell sug på isbiter. Dette lindrer om det gjør vondt, og hjelper også på hevelsen.

Du kan også få bollekinn og lespe noen dager - så ikke gjør det om du planlegger noe viktig de neste dagene. Jeg fikk også en stor fin blåveis i ansiktet.

Er lite å grue seg for, og du har nok mest sannsynlig opplevd verre smerte, de fleste på internett liker å skremme over hvor vondt det er å ta visdomstann. Finn en flink tannlege så er nok neppe dette noe problem og går nok relativt smertefritt. Ta det når du har noen ager fri i ettertid, ikke kjør etterpå og bare hopp i det. Greit å få det gjort før det blir komplikasjoner/vondt.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ut mine visdomsjeksler. Glad jeg er kvitt dem, glad jeg slipper å gjenta. Dårlig plass til jekslene kombinert med en tannlegekirurg med ELENDIGE people skills og FRYKT OG BEVEN fra min side gjorde at det ble en dårligere opplevelse enn det kunne ha vært.

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

Spiste normal fra første stund, spiste og grein. Unngikk selvsagt knekkebrød o.l. Om man ikke blir sydd skyller man ut kraterne etter hvert måltid.

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

Jeg sydde bare ett av hullene, det var det der den ene roten på tannen gikk opp i en bihule (ja, det er mulig) - og da var det bare nedi krateret de sydde selvoppløsende sting. De lukket aldri noen av kraterne

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

Fikk paracet og ibux, siste omgang burde jeg ha fått noe sterkere pga hull oppi bihule. Klarte meg, men gråt litt første dag/kveld pga smerter. Første omgang var det helt greit med paracet/ibux-kombo.

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå?

Første gang - nei. Ømt, det dunker og du blør litt (om de ikke har lukket + kompress nedi) og du kan faktisk få fantomsmerter der tannen har vært (har det fortsatt av og til, 3 år etter). Andre gang - ja. Men da var det en sjelden-ish komplikasjon med den der bihulen.

Så lenge du responderer greit på narkosen din og får smertestillende nok å ta i ettertid så tror jeg du skal ha det helt greit. Selvsagt er alle forskjellige og har ulike smerteterskler, men prøv med vanlig smertestillende først og sørg for å ha en avtale med tannlegen om at du kan få noe sterkere om det må til.

Takk for svar. Har en del sterke saker hjemme fra før pga migrene, nyrestein, senebetennelser etc, så smertestillende har jeg et mangfold av heldigvis. :p Pleier å kaste opp av paracet og ibux da, så vet ikke helt hvordan det funker. :p

Har fantomsmerter i den jeg trakk jeg også (y)

Noen ganger våkner jeg og har drømt at den er der enda også. :p

Min rot går nok ikke i bihulen, for jeg har tatt røntgen av trynet og der så man jo hele tannen, og de sa roten så ok ut den gangen hvertfall. Regner med at siden tannen ligger likt gjør sikkert roten det også. :p Mamma og pappa hadde visst skjedd nøyaktig det samme med, og siden jeg sikkert har arvet det fra de håper jeg det går greit siden begge deres var piece of cake å få ut. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn med å se ut som en ball på den siden du har operert i en uke. Du kommer mest sannsynligvis til å sikle veldig mye når du sover også, så det er bare å skaffe seg flere putevar hvis du ikke allerede har en del.

Jeg kunne begynne å spise ordentlig mykt brød igjen etter 5 dager, men det verste med hele operasjonen var vel å spise tomatsuppe 5 dager i strekk (er generelt ikke glad i supper, tomatsuppe var det som jeg syntes smakte best). Så er det noe du skal grue deg til så er det suppen du må spise i flere dager, ikke selve operasjonen.

Tannlegene hadde komplikasjoner med å fjerne min, så de måtte fjerne tanna bit for bit, istedenfor å trekke den ut. Jeg følte derimot absolutt ingenting, så det er ikke noe å engste deg for. Så, spis suppe idag, og du har allerede vært igjennom den verste delen av operasjonen.

Hehhe, sikler fra før. Og siklet sykt forrige gang jeg trakk også. :p Men hovnet ikke da. Ikke noen andre jeg kjenner heller som har gjort det. Men det får vi se :p Finner vel fort nok ut av det.

Hehe, jeg driter i hva jeg spiser egentlig. Forrige gang spiste jeg skviste poteter med bearnaise i en uke.. Greit nok, har ikke spist det i ettertid, men det var greit der og da. Hadde egentlig ikke så lyst på mat uansett, var helt ute av smertestillende (er sånn sykt ømfintlig og er på syretripp av paralgin forte liksom... Blir faktisk brisen av paracet til og med) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte bort begge nede for noen år tilbake, delte de i fire og tok de ut. Tannlegen var kjempeflink, og selve prosessen tok 20 min fra jeg kom inn til jeg gikk ut igjen. Ingen smerter under selve prosessen med første tannen, og 2 sekunder med smerte da jeg tok ut andre på samme måte.

  1. 5 dager første tann og 3 andre gangen - men mye gøy flytende mat en kan spise også. Slurpet også pasta med saus uten store problemer :p dette er antallet dager før jeg spiste helt normalt igjen, brød uten skorpe og sånn gikk fortere.
  2. Måtte sy begge gangene, stingene kom ut som ingenting. Han klipte opp knuta og dro ut tråden, tok i underkant av 1 sekund og var bare litt rart, ikke vondt i det hele tatt.
  3. Husker ikke hva jeg fikk, fikk med 3 som jeg skulle ta en av da jeg kom hjem, en på dagen og en på kvelden før jeg eventuelt bare skulle fortsette med vanlige smertestillende. Ingen bivirkninger
  4. Var litt småvondt - på en skala fra 1 til 10 så var det 4 den første dagen, etter det litt ømt første gangen. Andre tanna gjorde mindre vondt i ettertid og hevelsen gikk også ned fortere, så ganske individuelt.
    Jeg har trukket en jeksel og selve trekkingen der var vondere mens det foregikk (bedøvelsen fungerte dårlig), men var mindre ømt i ettertid. Forskjellen med visdomstennene var at det ble ømt i kjeven i motsetning til jekselen som ikke påvirket kjeven i stor grad.

Matforslag: grøt, spaghetti, potetmos, supper, youghurt

Drikk mye kald drikke, og eventuell sug på isbiter. Dette lindrer om det gjør vondt, og hjelper også på hevelsen.

Du kan også få bollekinn og lespe noen dager - så ikke gjør det om du planlegger noe viktig de neste dagene. Jeg fikk også en stor fin blåveis i ansiktet.

Er lite å grue seg for, og du har nok mest sannsynlig opplevd verre smerte, de fleste på internett liker å skremme over hvor vondt det er å ta visdomstann. Finn en flink tannlege så er nok neppe dette noe problem og går nok relativt smertefritt. Ta det når du har noen ager fri i ettertid, ikke kjør etterpå og bare hopp i det. Greit å få det gjort før det blir komplikasjoner/vondt.

Lykke til! :)

Skal selvfølgelig ikke avtale mye greier rundt den tiden, forrige gang clearet jeg ut kalenderen 1 mnd fremover (er rimelig nevrotisk av meg :p). Jobber ikke for tiden pga sykdom, så fri har jeg fra før. :p Men tannlegen sa jo jeg skulle sjekke igjen om 4 mnd, så tror ikke det er noen hast med den heller. Og om jeg tør det, så tror jeg at det jeg bare får det overstått etter sydenturen vår neste måned. :p Så slipper jeg å engste meg så lenge.

Bollekinn og lesping skal jeg sikkert overleve. :p Blåveiser har jeg hatt før så det tåler jeg (y)

Takk for tips sånn ellers :)

Der jeg trakk jeksel var det vondt i kjevebeinet (eller det som jeg kaller kinnbein) mest, ikke i selve kjeften, det var bare veldig kilent der. Ømt i begynnelsen såklart. :p Men var ikke noe smertefullt. Jeg har jo hatt nyrestein, og migrene, og for tiden har jeg to brukne ribbein og trener likevel, så tror jeg tåler litt ihvertfall :p Det varer jo heldigvis ikke så lenge. Fordelen er jo at munnen gror fortere enn andre ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tydeligvis en visdomstann som ligger nesten vannrett, så må trekke den hvis den flytter på seg (har ikke gjort det på over 1 år, tannlegen sa det kunne være den hadde stoppet der), men lurer egentlig på å trekke den uansett.. Tenkte kanskje noen her inne hadde gjort det, for jeg har noen spørsmål:

1. Hvor lang tid tok det før du spiste normalt igjen?

2. Måtte du sy? Var det vondt å fjerne stingene? (Kan man evt få bedøvelse når man gjør det? xD)

3. Hvilke smertestillende fikk du og var det noen bivirkninger?

4. Gjorde det sånn helt sinnsvakt vondt etterpå? (Har trukket en vanlig jeksel oppe, den jeg evt. skal trekke er visdomstann nede, hvis det funker for noen å sammenligne xD) Har tenkt å gjøre det i narkose, siden jeg blir ikke bedøvet i nedsiden av munnen uansett hvor mange sprøyter jeg får liksom, men tenker liksom hvor vondt det er fra samme kvelden til uken etter f.eks.

Jeg trakk faktisk en visdomstann i går som ikke hadde kommet helt til overflaten. Jeg gruet meg veldig og trodde det skulle gjøre kjempevondt, men for det første kjenner du ingenting under selve operasjonen og hvis du tar smertestillende hver 6. time så går det bra. Men jeg har også inntrykket av at dette kan være veldig individuelt. Snakket med noen som måtte leve på smoothie i to uker, mens andre, som meg, kunne spise vanlig etter 3 timer. Anbefales å ise ned i 15 min, pause i 15 min og så på`n igjen i fire timer etter operasjonen, det er med på å dempe hevelsen. I tillegg bør du gjøre det hos en spesialist, det går fortest!

1. 3 timer

2. Ja, stingene forsvinner av seg selv hvis du ikke får beskjed om noe annet.

3. Ibux 600mg og/eller Paralgin forte 400 mg.

4. se ovenfor :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde selv en som satt nesten vannrett og stanget i en annen tann. Tannlegen sa i flere år at jeg burde fjerne den, men at det ikke hastet og at når jeg skulle gjøre det så måtte jeg operere den ut. Men så et år fant han ut at han bare ville ta den selv likevel, var ute på 3 minutt og ingen problemer etterpå bortsett fra hullet som det lett kom litt matrester oppi, så måtte gurgle kjeften ekstra godt. Og jeg som hadde gått i årevis og gruet meg...

Så kan ihvertfall være veldig forskjellig hvor mye/lite komplikasjoner det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andyman90: ILOVEYOU<3 Haha. Høres bra ut!! Sånt hjelper :)

Oddis: ILOVEYOUTOO<3 Matrester ja... Hehe, fikk en sånn nudelgulrot (sånn som er i de der mr lee) i det hullet etter den andre jeg trakk, tror jeg brukte 3 timer på å få den ut og hadde totalt anfall og trodde jeg skulle få aids i hjernen og dø (avslappet og calm - that's me liksom). Men ja, I see your point :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet alle mine visdomstenner, ene var komplisert og måtte opereres ut. Synes fortsatt det er mye verre å borre enn å trekke tenner. Fikk en betennelse etter operasjonen, som gjorde vondt, men det fikset tannlegen kjapt.. Jeg er ikke spesielt glad i tannleger kan også legges til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyfaen dere er heldige!o_O

Jeg har trukket EN visdomstann. Det tok 3 timer første(!!) dagen og 2 timer siste. Så han slet "litt" med å få den ut. Jeg ble bedøvd x antall ganger, han så ut som han hadde slaktet et lite dyr og jeg fikk beskjed om å vaske meg i ansiktet før jeg gikk ut. Jeg så nemlig ut som en vampyr. Det var vondt!

Jeg har aldri vært redd for tannleger, men dette er min siste opplevelse med disse og jeg TØR ikke gå tilbake!

Men hovenhet og smerter etterpå ble jo ingenting i forhold da... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

Opererte to visdomstenner for noen år side. Bedøvelsessprøyte var ekkel, men etter det kjente jeg ikke noe.

Var ikke vondt etterpå, bare irriterende. Jeg spiste vanlig med en gang, og gikk på fylla andre dagen. Klippa opp stingene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Da kan jeg oppdatere med at visdomstennene er borte. Deilig å få det unnagjort, men vondt gjør det. Ikke at det gjør så mye akkurat nå siden paralgin forte gir ganske gøy følelse innvendig og spesielt når man har nikotinkick samtidig. Haha. 9 timer uten snus var egentlig det verste. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux er d beste for tannsmerte synes jeg:)

Det har jeg hørt mange ganger før, men dessverre så kaster jeg opp som en gal om jeg prøver å ta det.. :p

Syns voltaren egentlig hjalp bedre en paralgin forte, men tok bare tablett den første dagen så var alt ok (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest =xXx=

Spørs om tanna skal fjernes fra overmunnen. Da er det en viss fare for at det åpner seg mellom bihule og sår etter tann da må du sy dugelig og ikke nyse eller snute deg på 14 dager. Skjedde meg:( første snytet etterpå bar himmelsk. Alle dere som skal fjerne visdomstenner: ha minst 2 is-poser klar etterpå, nruk i flere timer, så slipper dere å se ut som om en hest har sparka dere i fleisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...