Gå til innhold

Pollen og andre sommer allergier!


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Mange her som sliter med dette?

Jeg har ikke fått dette sjekka så har ikke fått noe medisin,men i fjor sommer fikk jeg symptomer på det og det var som å være småforkjøla hele sommern omtrendt..men det gikk bra...ofte utsetter jeg ting en del og tenker...det går over..:p

Denne sommern gikk det like gale...har merket minimelt hittil fordi det nesten bare har regnet her i bergen omegn:p Men siste uka...fyyy...jeg er snørrete,øyne,svelg og nese klør og øynene renner noe voldsomt og jeg ser jo nesten konstant rødsprengt ut i øynene.og ja for ikke å nevne hodepinen og trettheten da...:(

Noe jeg synes er kjedelig med dette er jo at jeg nesten ikke kan gå ut nå som det enderlig er blitt litt finvær her på Vestlandet...:(

Noen som har noe tips til meg angående dette? Og kanskje det er flere som plages der ute som kan få nytte av en slik tråd:)

Har måttet kjøpe reseptfritt på apotek hittil ,men jammen er det dyrt i lengden...og jeg skyller alle hull med saltvann,hehe...hva annet å gjøre ?:D Ja dra til lege ,men jeg skal dit nå om 3 uker..så tenker jeg venter hvis jeg klarer..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ting å gjøre. dra til legen ;)

Er ikke stort annet å gjøre egentlig. pollenene og alt du reagerer på kommer seg frem til deg uansett.

En tankevekker på prisen på allergimedisiner er at reseptfritt koster 30 stk 200 kr ell noe sånn. med resept koster 100 stk 50 kroner :)

men, trur forøvrig ikke at du trenger å skylle ALLE hull med saltvann :) nesa pleier å holde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting å gjøre. dra til legen ;)

Er ikke stort annet å gjøre egentlig. pollenene og alt du reagerer på kommer seg frem til deg uansett.

En tankevekker på prisen på allergimedisiner er at reseptfritt koster 30 stk 200 kr ell noe sånn. med resept koster 100 stk 50 kroner :)

men, trur forøvrig ikke at du trenger å skylle ALLE hull med saltvann :) nesa pleier å holde ;)

Hehe,ja jeg vet,men det er ikke alltid bare bare for noen:P

Menneh,joda det er jeg klar over,så det suger å kjøpe reseptfritt selvsagt.

Må skylle øynene og gurgle og jeg:P Og vaske håret hver kveld ellers ligger jeg der da men sprengte klø øyne og nyser hele natta..:p

Må til legen men jeg kommer ikke dit før 15 august så fint med tips underveis inntil da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å ringe legen igjen å si det hasta litt jeg :)
Ja jeg har gjort det,og da kommer jeg til en vikar,noe jeg ikke vil,så da må jeg vel bare plages en liten stund til..Men er det nå noe annet enn medisin man får? jeg får jo ikke noe annet enn type zyrtec uansett gjør jeg vel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det hjelper å gå til legen! man får mye sterkere og bedre medisiner enn hva man kan kjøpe reseptfritt..jeg prøvde uendelig mange før jeg fant noen som funket, å så sterke jeg har nå får man ikke uten resept..bruker både tabeletter, nesespray og øyedråper..fra bergen jeg og forresten :p ikke merket så mye før siste tiden jeg heller, det suuger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo, det hjelper å gå til legen! man får mye sterkere og bedre medisiner enn hva man kan kjøpe reseptfritt..jeg prøvde uendelig mange før jeg fant noen som funket, å så sterke jeg har nå får man ikke uten resept..bruker både tabeletter, nesespray og øyedråper..fra bergen jeg og forresten :p ikke merket så mye før siste tiden jeg heller, det suuger :p
Ja jeg vet,men jeg fikk ikke time før neste uke,men det får gå:) Er fint med finvær,men nesten så jeg ønsker regnet tilbake altså,det var mye mer behagelig enn dette:P Men hos meg hjelper det med certirizin eller hva det heter,billigere versjon av zyrtec. men blir nok billigere med resept ja:P Hjlper å bruke øyendråper av saltvann hos meg,men det tar jo ikke klen helt vekk..så ja,skulle vel hatt det meste jeg og...huff...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette plager deg så mye som det later til å gjøre, så ville jeg gitt blaffen i om du får time hos vikar og tatt den første timen du kan få. Det er ikke akkurat noe kirurgisk inngrep det er snakk om. Muligens kan du få utskrevet resept på allergimedisin uten å i det hele tatt ta blodprøve engang, og om du må ta blodprøve så er det noe en hvilken som helst vikar kan gjøre i blinde. Dette er hands down den beste løsningen, så ikke lag flere problemer for deg selv enn du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette plager deg så mye som det later til å gjøre, så ville jeg gitt blaffen i om du får time hos vikar og tatt den første timen du kan få. Det er ikke akkurat noe kirurgisk inngrep det er snakk om. Muligens kan du få utskrevet resept på allergimedisin uten å i det hele tatt ta blodprøve engang, og om du må ta blodprøve så er det noe en hvilken som helst vikar kan gjøre i blinde. Dette er hands down den beste løsningen, så ikke lag flere problemer for deg selv enn du trenger.
Ja jeg fikk time neste uke hos en vikar;) Tydeligvis er det mange som vil til legen nå for tiden,så ikke hugg hue av meg da vær så snill:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere ulike allergimedisiner på markedet nå, hvor Kenacort-T, Citirizin, Zyrtec osv. kan nevnes. Noen har like virkningsstoffer som Zyrtec og Citirizin,mens Kenacort-T inneholder steroider og er en injeksjon du tar en gang for perioden. Derimot er det viktig at du lar legen finne ut hvilken medisin du bør ha :)

Som tips for å dempe ubehaget ditt:

Dusj og skyll håret ditt før du legger deg for å vaske bort pollen på kroppen

Skift putetrekk jevnlig. Du kan bruke en tshirt, bruk den på hver side før du vrenger den. (Blir mindre vask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stikk til legen og be om sprøyte... 30 spenn.. varer leeeeeeeenge.. hele sesongen for min del.. dog jeg tok den for seint i år så den har funket dårlig i år....men ellers tar jeg sprøyte 1mnd ca før sesong og merker ingenting sommerperioden.
Dette visste jeg ikke...er det kanskje for sent nå da? Høres ivertfall utrolig mye bedre ut enn å gå rundt å sniffe nesespray og ta piller hele sommeren ..:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med glimt i øyet er visst ikke så lett å kommunisere over internett. Min feil.
Nei, det er det ikke,men det hjelper jo når du sier det.

For all del,kanskje det er for deg dumt å spørre om dette når det eneste å gjøre er å gå til legen,men jeg tenker imellomtida...da er det kjekt med råd..;)

Jeg fikk et par gode litt lengre oppe her forresten...var litt i de baner jeg tenkte med denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg ikke...er det kanskje for sent nå da? Høres ivertfall utrolig mye bedre ut enn å gå rundt å sniffe nesespray og ta piller hele sommeren ..:p

Dette er en kortisonsprøyte som i egenskap av å være et kortikosteroid potensielt kan ha alvorlige bivirkninger, og brukes derfor kun til svært plagede pasienter som ikke oppnår bedring med tradisjonell behandling. Ville først og fremst bedt om allergitabletter, nesespray med kortison (f. eks avamys), eventuelt øyedråper også, også kjørt på med det fremfor et systemisk kortikosteroid. I tillegg har du hypotyreose, noe som vil gjøre kortisonbehandling til et enda dårligere valg.

Edit: forøvrig er ikke vikarlege noe problem, det blir uansett bare tatt blodprøver. Vær litt lei deg og si at zyrtec er dyrt osv, så får du sannsynligvis cetirizin på resept med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme, og siste dagene nå har det vært helt drøyt (i Bergen). Bruker aerius og astmaspray selv. Men hjelper også å ikke bruke mascara (pollenet setter seg ofte på øyenvippene da), bruke solbriller og ha håret opp når du er ute (hvis du har langt hår), ta av ytterklær når du kommer inn, evt bytte klær, og skylle håret før du legger deg :) Mye det samme som står på NAAF sine sider, men alt dette er ganske ekle ting som hjelper mye. Fremdeles irriterende da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...