Gå til innhold

Dårlig av lavkarbodietter


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde høyt inntak av fett, slik man skal, sett bort fra en liten periode hvor jeg testet PSMF.

Jeg hadde hørt at man måtte la det gå en måned eller to før kroppen ble vant til lavkarbokost, og jeg hadde veldig stabil energi etterhvert sånn ellers, men all anstrengelse førte til blytunge bein og stjerner foran øynene. Jeg prøvde mange råd for å kunne fortsette, men ingenting hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose passer ikke for alle. Det er ingen ting galt med ketose (strengt tatt er man i ketose så lenge man går ned i vekt), men det er ingen ting magisk ved det (til tross for hva folk som selger deg noe vil ha deg til å tro).

Dersom du er en av dem som ikke responderer bra på LCHF, så få i deg mer karbohydrater. Vi er alle forskjellige!

Hva skjer dersom du tar kaloriene du skal ha, trekker fra kaloriene fra protein og fordeler resten likt mellom karbo og fett, da? Du vil da ende opp med ca dobbelt så mye karbo som fett (i gram) og bør i det minste få nok til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Herregud, Marte, nå ble jeg enda mer forvirret enn jeg har vært før! Karbohydrater til kvelds nå plutselig? Ernæringsjungel, ass!

Husk på at om du spiser karbo tidlig, sent, mitt på dagen etc handler om spisemønster som passer deg, det er ingenting magisk ifbm vektnedgang NÅR du spiser de forskjellige tingene, men HVOR MYE av det du spiser.

Noen liker biortyme, andre periodisk faste, noen liker lavkarbo, andre høykarbo, det handler om hvordan de føler det passer deres hverdag, hvordan de føler seg energimessig og hva som til syvende og sist er mulig å følge i lengden. Men ingen av disse påvirker direkte vekt nedgang eller oppgang, det er det mengden kalorier som avgjør. Du kan fint på bli feit på lavkarbo om du ligger i overskudd.

Så ikke heng det for mye opp i "timingen", det er ofte unødvendig kompliserende, og høyst individuelt iforhold til hvilket liv og mål man har med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Marte, nå ble jeg enda mer forvirret enn jeg har vært før! Karbohydrater til kvelds nå plutselig? Ernæringsjungel, ass!

Biorytmedietten var hvertfall det som gjorde at jeg "fant nøkkelen" for meg når det gjelder kosthold. Masse overskudd, sover supergodt på natta og presterer bra på trening. I tillegg får jeg ingen carvings når jeg spiser slik jeg skal og ikke hopper over måltid.

Selv er jeg totalt ubrukelig uten karbohydrater, i dag ligger jeg på 150 - 170 g karbo pr dag hvor 100g av de kommer i dagens to siste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente som hele tiden er på farta: trening, jobb, skole, fritid...det går mange dager i ett. Derfor passer det meg dårlig å ha detaljstyring på dietten. Jeg prøver heller stille meg noen spørsmål før jeg velger lunsjen/middagen/osv:

1) hvor er proteinet?

2) er det mye skjult sukker og/eller fett?

3) er porsjonen passe?

Det ideelle er jo selvsagt å lage all maten selv, men når man er ute av døra 8 om morgenen og ikke tilbake før kveldingen, er det vanskelig å få det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fantastisk ut, Tiwas.

Bare man klarer å holde seg på den smale sti igjen når kalaset er over.

Sett deg et tidsrom, og avslutt med et LCHF-måltid med trege proteiner (cottage cheese eller biff eller noe). Du trenger ikke gå helt over styr, men spis litt brød og is og kake og sånt. Da jeg var på den hardeste dietten min pleide jeg å ha to timer på lørdag der jeg spiste *alt* - det vil si, alt jeg orket etter å ha gjennomført min faste "halvannen liter cola og en hel brioche på femten minutter" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sverger du til en livsstil du ikke føler deg vel med? Det er enormt mange veier til Rom, og det er dietten (livsstilen) du kan følge år ut og år inn som er den beste - uavhengig om det er lavkarb, høykarb, lavfett eller en god blanding.

Det er fordi jeg generelt sliter med intoleranser og lav energi, samtidig som jeg merker at et høykarbokosthold ikke gir meg vektnedgangen jeg ønsker. Menmen, jeg får finne en middelvei her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg et tidsrom, og avslutt med et LCHF-måltid med trege proteiner (cottage cheese eller biff eller noe). Du trenger ikke gå helt over styr, men spis litt brød og is og kake og sånt. Da jeg var på den hardeste dietten min pleide jeg å ha to timer på lørdag der jeg spiste *alt* - det vil si, alt jeg orket etter å ha gjennomført min faste "halvannen liter cola og en hel brioche på femten minutter" ;)

Haha, høres sprøtt ut! Men det funker sikker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...