Gå til innhold

Dårlig av lavkarbodietter


Anbefalte innlegg

Jeg drasser rundt på 6-8 kg mer enn jeg har lyst til og får stadig råd om å kutte kutte kutte i karbohydrater. Jeg ser argumentene for å øke proteinmengden og kutte i karbohydratene. Problemet er at jeg blir skikkelig dårlig av lavkarbo. Jeg har gått på det i 4 måneder tidligere og gikk ned i vekt, men jeg maktet ikke å trene, noe som til slutt ble for stort savn.

Nå får jeg igjen beskjed om at kutting av karbohydrater er veien å gå. Problemet er at om det blir lite karbohydrater i bare ett måltid, får jeg hodepine og lav energi. Spiser jeg lite karbohydrater før trening, har jeg ingenting å gi (og jeg er flink til å presse meg).

Noen som opplever dette? Hva kan det skyldes at jeg reagerer så negativt? Noen alternative tips til vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1450 ETTER trening:) Jeg trener 4 ganger i uken og spiser litt ekstra disse dagene.

Og jeg går ikke ned i vekt om jeg holder meg på 2000 kcal. Jeg har prøvd. Lenge...

Hvordan ligger fordelingen mellom næringsstoffene? nå tenker jeg på karbohydrater,fett og proteiner.

Om fett er veldig høyt så kan du kutte ned litt på det og heller innta litt mer karbohydrater. Når du selv vet at du fungerer dårlig med lite karbohydrater før trening, så tar du å spiser litt ekstra karbohydrater før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å få i meg ca 80-100 g protein ila dagen og mye grønnsaker og bær, så blir karbohydratene det som blir igjen:) Jeg tror ikke jeg får i meg dramatisk mye fett, utover en liten avocado til frokost.

Da får du rundt 400 kcal fra proteiner. Da har du over 1000 kcal igjen å bruke på karbohydrater og fett.

Om vi sier du skal få i deg 50g fett pr dag, da har du 500-600 kalorier igjen du kan bruke på karbohydrater, det vil si rundt 150g karbohydrater.

Jeg synes fortsatt at 1450 kcal er veldig lite, og tror nok du kan gå litt opp uten å oppleve stagnering i vektnedgangen, men du vet best hva som funker for deg så. Bare å moderere inntaket etter fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, Marte, nå ble jeg enda mer forvirret enn jeg har vært før! Karbohydrater til kvelds nå plutselig? Ernæringsjungel, ass!

Det eneste negative med å spise karbohydrater om kvelden kan være at man ikke får til å sove. Dette gjelder ikke alle forresten.

Hva har du hørt om karbohydrater som gjorde deg så forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan såg lavkarbo dietten ut da? Det er jo noe som heter lavkarbo og noe som heter grovkarbo. Kanskje grovkarbo er noe som funker bedre?

Her er Grovkarbo-maten

Lavkarbo kan jo være så mangt (alt fra LCHF til holde seg innenfor ei gitt grense karbohydrater pr dag, feks 100 g)

Spiste du mye sukralrose eller andre søtningstoffer? Mange reagerer veldig på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste negative med å spise karbohydrater om kvelden kan være at man ikke får til å sove. Dette gjelder ikke alle forresten.

Hva har du hørt om karbohydrater som gjorde deg så forvirret?

Bare det at det har blitt gjentatt så mange ganger at man ikke bør spise karbohydrater om kvelden. Visstnok ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan såg lavkarbo dietten ut da? Det er jo noe som heter lavkarbo og noe som heter grovkarbo. Kanskje grovkarbo er noe som funker bedre?

Her er Grovkarbo-maten

Lavkarbo kan jo være så mangt (alt fra LCHF til holde seg innenfor ei gitt grense karbohydrater pr dag, feks 100 g)

Spiste du mye sukralrose eller andre søtningstoffer? Mange reagerer veldig på det!

Jeg kjørte ganske streng lavkarbo >30 g om dagen. Det var nok ikke søtningsstoffene som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...