Gå til innhold

Hvordan bør jeg trene?


simon2013

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en gutt på 15 år:)

jeg trener 3-4 ganger i uka og føler ikke jeg får noe serlig resultat. Jeg vil få synelige muskler og bli sterkere.

Men jeg trener bare hjemme og har bare vekt manualer. Så jeg lurer på om dere har et treningsprogram til meg som jeg kan gjøre 3-4 ganger i uka. samme hvor langt og hvor hardt... jeg vil presse meg selv til maximum.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du er så ung, burde du trene øvelser som styrker mage og rygg, men du skal kun bruke din egen kroppsvekt.

f.eks. planke, sideplanke, pullups, chins osv.

Det er lett å få skader når du er så ung å skal kjøre knebøy ,markløft med tunge vekter og feil teknikk.

Kroppen din er ikke ferdig utvokst enda, det er kjempebra at du vil trene.

Mitt tips:

-Vent noen år med å begynne med seriøs styrketrening.

- tren opp kjernemusklatur, det vil du ikke angre på senere i livet.

- du kan få bra kropp med bare kroppsvekt øvelser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med Marius Andresen at man må vente til man blir eldre med seriøs styrketrening (ettersom dette er et def.spørsmål), men ellers er vi enige! :) Anbefaler deg ikke å makse 1RM, ettersom musklene dine i 15-års alderen ikke er ferdig utvokst enda, og det kan være vanskelig å ha riktig teknikk hvis ikke man har noen med erfaring til å spotte. Utenom dette er det bare å kjøre på (forutintatt at du ikke overdriver treningen og ender med å skade deg selv)!

Fokuser på baseøvelser/flerleddsøvelser, ettersom det er disse øvelsene som bygger fundamentet ditt for senere styrketrening. Men hvis du vil trene med hantler, anbefaler jeg å sjekke ut denne siden: Workout Routines for Dumbbell Exercises | Dumbbell-Exercises.com - den er litt inspirerende. Sjekk også ut "SixpackFactory" på youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du er så ung, burde du trene øvelser som styrker mage og rygg, men du skal kun bruke din egen kroppsvekt.

f.eks. planke, sideplanke, pullups, chins osv.

Det er lett å få skader når du er så ung å skal kjøre knebøy ,markløft med tunge vekter og feil teknikk.

Kroppen din er ikke ferdig utvokst enda, det er kjempebra at du vil trene.

Mitt tips:

-Vent noen år med å begynne med seriøs styrketrening.

- tren opp kjernemusklatur, det vil du ikke angre på senere i livet.

- du kan få bra kropp med bare kroppsvekt øvelser også :)

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med Marius Andresen at man må vente til man blir eldre med seriøs styrketrening (ettersom dette er et def.spørsmål), men ellers er vi enige! :) Anbefaler deg ikke å makse 1RM, ettersom musklene dine i 15-års alderen ikke er ferdig utvokst enda, og det kan være vanskelig å ha riktig teknikk hvis ikke man har noen med erfaring til å spotte. Utenom dette er det bare å kjøre på (forutintatt at du ikke overdriver treningen og ender med å skade deg selv)!

Fokuser på baseøvelser/flerleddsøvelser, ettersom det er disse øvelsene som bygger fundamentet ditt for senere styrketrening. Men hvis du vil trene med hantler, anbefaler jeg å sjekke ut denne siden: Workout Routines for Dumbbell Exercises | Dumbbell-Exercises.com - den er litt inspirerende. Sjekk også ut "SixpackFactory" på youtube :)

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmetrening = Tar noe lengre tid

Vekttrening = Noe kjappere resultater

Er gode og dårlige med begge.

Uansett som hjemmetrening er One Legged Squat (en fots knebøy), Pullups, Pushups og Pike Press/håndstående press fungerende nok for lang tid. Kan bruke de samme prinsippene som i styrketrening 5x5, eller 4x10 osv osv. Pass bare på at det er tungt nok. Pullups kan du bruke vekter rundt livet eller beina, i Pushups kan du ha vekt på ryggen eller plassere henda lengre bakover mot hoften (vri håndleddene ut).

Enda litt ung, så du blir nok ikke så stor som du kanskje ønsker, og det tar nok lengre tid en du har lyst å innse. Men begynn, ikke stopp, og fortsett. Føler du for å melde deg inn for å løfte, gjør det også. Har god erfaring med å kombinere begge, ingen vits å være purist om man selv ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmetrening = Tar noe lengre tid

Vekttrening = Noe kjappere resultater

Er gode og dårlige med begge.

Uansett som hjemmetrening er One Legged Squat (en fots knebøy), Pullups, Pushups og Pike Press/håndstående press fungerende nok for lang tid. Kan bruke de samme prinsippene som i styrketrening 5x5, eller 4x10 osv osv. Pass bare på at det er tungt nok. Pullups kan du bruke vekter rundt livet eller beina, i Pushups kan du ha vekt på ryggen eller plassere henda lengre bakover mot hoften (vri håndleddene ut).

Enda litt ung, så du blir nok ikke så stor som du kanskje ønsker, og det tar nok lengre tid en du har lyst å innse. Men begynn, ikke stopp, og fortsett. Føler du for å melde deg inn for å løfte, gjør det også. Har god erfaring med å kombinere begge, ingen vits å være purist om man selv ikke ønsker det.

Men har noen et helt treningsprogram jeg kan gjør hjemme? Det jeg lurer på:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har noen et helt treningsprogram jeg kan gjør hjemme? Det jeg lurer på:))

Helkropps kjapt oppsatt

One Legged squat (Helen i bakken, du blir mykere og mykere) 5x3

Pullups 5x5

Pushups 5x5

Håndstående press / Pike press 5x5

Planke/Hollow Hold/ Sideplanke etc 20 - 30sec x 3 / 5 set

Fundamentale øvelser, i pullups bruk vekter for å dra utnytte av fem repetisjoner, i pushups kan du legge hendene lengre og lengre ned mot hoften (må vri håndleddene utover). One legged har du mest sannsynlig ikke full dybde til enda, men så lenge helen er i bakken er det godkjent, bru vegg ellernoe til å holde deg i mot i begynnelsen

Finner du andre øvelser du vil gjøre, så er det bare å legge til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er det et hjemmetreningsprogram:

Enkel og effektiv hjemmetrening - Fitnessbloggen

Og litt fakta om trening med kroppsvekt:

Effekten av trening med kroppsvekt - Fitnessbloggen

Alt er hva du gjør det til. Du må presse deg hardt for å få de resultatene du vil ha. Men du vil mest sannsynlig ikke få så store muskler før om noen år, da vil testosteronproduksjonen antagelig være mye høyere, og du vil ha kjernemuskulatur til å trene med tunge vekter hvis du vil det.

Ellers er jeg veldig enig med Tor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...