Gå til innhold

Overhead press, bøyer jeg ryggen for mye?

krokoline

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva overhead press er på norsk, har til nå kalt den militærpress, som jeg nettopp fant ut var en litt annen øvelse. Står med føttene i skulderbredde og løfter stanga fra brystkassen og over hodet. Hva er et fint norsk navn på den?

Uansett så sliter jeg fryktelig i denne øvelsen!

Hver gang jeg prøver å løfte mer enn 20kg (bare stanga) så bøyer ryggen min seg fryktelig mye, svaier så det ser ut som jeg er på vei til å knekke bakover.

Ett tips jeg har fått er å presse rumpeballene hardt sammen, men det gjør at jeg svaier enda mer.

Og et annet tips jeg har fått, er å bruke belte. Det gjorde jo at jeg rett og slett ikke kunne svaie, men kjente enda det samme ubehaget som uten belte (klarte å løfte 25kg uten store problemer, men likevel ikke noe bra føler jeg). Og jeg vil jo helst klare det uten sånne hjelpemidler.

Fins det øvelser som er tilsvarende, som jeg kan gjøre kanskje? Noen sier jeg kan prøve å gjøre øvelsen sittende. Burde jeg da bruke hantler eller fortsette med stangen?

Trener programmet Stronglifts 5x5, og øker fint og flott i de andre øvelsene (52kg knebøy, 30kg benk og 75kg markløft per dags dato). Men har stått bom fast på 22,5kg i overhead press siden første uken jeg begynte å trene, og har vært der i en måned nå. Klarer å løfte 25kg, men da er det like før det sier snap i korsryggen føler jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var press/overhead press en del av OL, men ble tatt av da man etterverdt begynte med skikkelig hard leanback for å løfte større og større vekter, og det ble vanskelig for dommerne å dømme skikkelig.

La gå , de gutta var jæævlig sterke. Har du mulighet til å få tatt en video av når du løfter? Selv synes jeg det hjelper med godt med rygghev før jeg presser, i starten måtte jeg kjøre masse masse med teknikkterping , både for ryggens skyld og for å lære meg hvordan jeg skulle bevege meg.

Sjekket Rippetoes videoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm opp hele kroppen ordentlig, se litt rundt på EricCressey.com, han har mange gode "drills" for å få ryggen og skuldrene klare for press øvelser.

Før du løfter:

- "Square your shoulders" I mangel på en bedre forklaring på norsk.

Press brystet opp og frem.

-Stram magen

-Stram rumpa

-Stram lårene

- Press.

Jeg ville ikke byttet ut militærpress med noe sittende greier, SS er designet for å styrke hele kroppen, og du går glipp av ganske mye "good stuff" ved å sette deg ned og presse hantler.

Btw: Det tok meg 3 måneder å gå fra 50 til 55kg 5x5 på SS. Da dere jenter har enda mindre muskler i overkroppen, så skal du se at det vil ta tid, en ting jeg gjerne skulle gjort tidligere er å begynne med micro loading på akkurat den øvelsen, så istedenfor å øke med 2.5 kg, så finner du deg vektskiver på 0.25-0.5- eller 1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke tenker over det, men under skulderpress/militærpress så er det en fordel å spenne opp latisimuss dorsi. Hold skulderbredde slik at tomlene treffer ca midt på skuldrene. Press albuene litt fårran kroppen,og hold armene 90 grader med gulvet. Press ut/stram latisimuss dorsi, ta et skikkelig magedrag og press.

Sørg også for å ha varmet opp skuldrene skikkelig sånn som Tamadeus nevner over her. Dynamisk oppvarmin (LYTP) er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamadeus, det er Stronglifts jeg kjører, ikke starting strength. Selv om de to ligner utrolig mye. Ville bare rette på akkurat den :p

Skal få kjæresten til å filme meg neste gang jeg har overhead press. Har sett en Rippetoe-video om skulderpress, og jeg gjør alt riktig slik jeg ser det, men ryggen bøyer seg like fordømt. Link gjerne til gode videoer, så er jeg sikker på at jeg ser riktige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du styrker core muskulastur og korsrygg så vil det bli lettare å holde en litt bøyd posisjon uten at det vil føles ubehagelig. Hadde samme problem sjølv tidligare. Men etterkvart som eg styrka core muskulatur i slynge, med planken og markløft så er ikkje det noke stort problem lenger. Ryggen blir automatisk litt bøyd når man presser over hodet.

Men trur at med litt teknikktrening så vil det kunne bli endel bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp! Legger inn litt planke-trening i tillegg til det jeg har nå. I Stronglifts er jo markløft satt opp med 1sett på 5 repetisjoner, ville det gjort noe godt om jeg gikk ned noen kg i tyngde og heller økte settene på denne øvelsen for å få sterkere core? Tror ikke jeg har mulighet for slyngetrening her i byen jeg bor, men det skal jeg absolutt sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget til Tamadeus er det du burde ta mest lærdom fra i denne tråden. Jeg vil bare legge til ett punkt:

Trekk pusten så langt ned i magen som du klarer før du løfter og stram til.

Dersom du svaier mye i skulderpress vitner det om at du mangler en god taktikk for å stabilisere kroppen under belastning. Merker du noe til dette i bøy/mark? Har du noen videoer der du løfter, så det er mulig for oss å se?

Stronglifts er et bra program, men dersom du i utgangspunktet ikke lærer deg bevegelsene helt rett fra punkt 0 vil det bare bygge opp under svakhetene dine ytterligere.

Før det gir mening å snakke om nøyaktig hva du burde gjøre kan det nok være fint å se en film.

Overdreven svai når du løfter tunge ting er noe du bør(skal) unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...