Gå til innhold

Ekstrem klikking/knekking i ledd - hjelp!


sunnkropp

Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier:

Det knekker/klikker noe så helt sinnsykt i de fleste leddene i kroppen, fra nakke til ankel! Jeg har alltid knukket mye i knærne om jeg for eksempel setter meg ned på huk, men nå er det mer en klikkelyd i leddene bare jeg beveger meg. F.eks. oppstår en klikkelyd i hofta når jeg går av en sykkel, og det knekker i håndleddene hver gang jeg beveger de omtrent, vrir jeg på hodet så knekker det i nakken osv.

Det er ikke vondt i det klikkelyden oppstår, men jeg opplever av og til en slags svie/brennende følelse langs utsiden av begge hoftene..

Noen som har en anelse om hva dette kan være? (Ole-Mats Moskvil kanskje? :p) Det har oppstått nå de siste 6 mnd. ca. Har ingen andre skader/sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv knekkelyd i høyre kne og var redd det kunne være en skade eller noe, men etter å ha forhørt meg med min far som forøvrig er fysioterapaut, fikk jeg forklart at det er helt normalt og ikke noe å bry seg med mindre man også har smerter. Husker dersverre ikke lengre hva han sa som forårsaket det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har siden jeg var lita knektv i de fleste ledd som kan knekkes, og anklene knekker alltid nå under knebøy f.eks. Men har hørt at det er slags luftputer i leddene som smeller. Uten at jeg vet sikkert. Mamma prøvde alltid å skremme meg med at jeg ville få leddgikt Av å knekke fingrene men fremdeles ikke fått det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at så lenge det ikke gjør vondt å knekke er det som regel ikke farlig. Man kjenner ikke helt mekanismene blant knekking, men stort sett har knekkingen tre-fire årsaker:

  • Når det dannes et negativt trykk i leddet vil nitrogengass diffundere ut i leddvæsken. Når trykket igjen øker og disse boblene kollapser får man det typiske knekken man hører når man knekker fingre og rygg.
  • En sene som glipper over et knokkelfremspring kan gi en kneppelyd. Dette er vanligst i ankler og hofter. Dette har ofte en årsak man kan gjøre noe med.
  • Det kan også knekke i et ledd om man har en bruskskade, enten i selve leddbrusken eller i en bruskskive (som vi har i kne, hofte, skulder og kjeve).

Den aller første er helt ufarlig i seg selv, men om man knekker i rygg/nakke vil det ofte være slik at man knekker på det mest mobile segmentet. Etter et slikt knekk vil mobiliteten øke noe, men å øke bevegeligheten i et allerede hypermobilt ledd er ikke noe god idé. Som hovedregel er det greit å unngå å knekke nakke og rygg om man kan, men noe stor katastrofe er det veldig sjeldent. Knekking ved at sener glipper over et benfremspring er ikke farlig i seg selv, men kan tyde på at biomekanikken ikke er ideell og senen kan med tid bli irritert og vond ved å til stadighet glippe frem om tilbake. Dette kan man ofte gjøre noe med. Knekking som resultat av imhogen brusk bør undersøkes videre for å vurdere om det er noe som vil progrediere til større skader på sikt om det fortsetter.

Og knekking av ledd fører IKKE til reumatisme/slitasje/leddgikt/whatever they tell you ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hovedregelen er at så lenge det ikke gjør vondt å knekke er det som regel ikke farlig. Man kjenner ikke helt mekanismene blant knekking, men stort sett har knekkingen tre-fire årsaker:

  • Når det dannes et negativt trykk i leddet vil nitrogengass diffundere ut i leddvæsken. Når trykket igjen øker og disse boblene kollapser får man det typiske knekken man hører når man knekker fingre og rygg.
  • En sene som glipper over et knokkelfremspring kan gi en kneppelyd. Dette er vanligst i ankler og hofter. Dette har ofte en årsak man kan gjøre noe med.
  • Det kan også knekke i et ledd om man har en bruskskade, enten i selve leddbrusken eller i en bruskskive (som vi har i kne, hofte, skulder og kjeve).

Den aller første er helt ufarlig i seg selv, men om man knekker i rygg/nakke vil det ofte være slik at man knekker på det mest mobile segmentet. Etter et slikt knekk vil mobiliteten øke noe, men å øke bevegeligheten i et allerede hypermobilt ledd er ikke noe god idé. Som hovedregel er det greit å unngå å knekke nakke og rygg om man kan, men noe stor katastrofe er det veldig sjeldent. Knekking ved at sener glipper over et benfremspring er ikke farlig i seg selv, men kan tyde på at biomekanikken ikke er ideell og senen kan med tid bli irritert og vond ved å til stadighet glippe frem om tilbake. Dette kan man ofte gjøre noe med. Knekking som resultat av imhogen brusk bør undersøkes videre for å vurdere om det er noe som vil progrediere til større skader på sikt om det fortsetter.

Og knekking av ledd fører IKKE til reumatisme/slitasje/leddgikt/whatever they tell you ;)

Det som er uthevet. Hva er det man kan gjøre for noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er uthevet. Hva er det man kan gjøre for noe med det?

Det avhenger helt av hvor og hvorfor det Knepper. Som regel er årsaken biomekanisk og kommer på grunn av for lang/kort muskulatur og/eller andre ubalanser. Det kan også være anatomiske strukturelle årsaker og da er det ikke gitt at vi klarer å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger helt av hvor og hvorfor det Knepper. Som regel er årsaken biomekanisk og kommer på grunn av for lang/kort muskulatur og/eller andre ubalanser. Det kan også være anatomiske strukturelle årsaker og da er det ikke gitt at vi klarer å gjøre noe med det.

Ok!

Det knepper en del i hofta ved noen bevegelser - det er lett knepping, sånn som i fingre, tær, osv. Førstnevnte du forklart. Men så har jeg også en ubehagelig knepping, og den kommer etter at jeg sittet en stund. Hvis jeg reiser meg opp og strammer rumpa så knepper det, og det er en slags dyp knepping som er relativt ubehagelig. Men det slipper opp et press da, så er jo behagelig etterpå.

Behøver ikke å være noe, men tenkte på det her om dagen da det skjer hyppigere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Jeg har også knekking i begge anklene, og dette er en stor plage når jeg skal legge meg, sliter med og få sove for beina blir på en måte rastløse og klarer ikke å ligge i ro med de for jeg må knekke anklene. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...