Rocambole Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Studert juss? Ferdig med eksamen. Som Johs Andenæs så nochalant sa det, sommerferien kan være en tid hvor man har muligheten til å fordype seg sammenhengende i lesingen. Dette var første gang hittil i sommer jeg følte jeg lever opp til det sitatet. Bompi, jallajalla og malenesofie 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Da tror jeg dommerpanelet har kommet til enighet. Vi lar saken ligge Skulle bare finne ut om det var noen regler/lover som eventuelt støttet meg i denne saken, og ikke det satans blodsugende husverten. Nei 600 kr er ikke verdt flere måneder venting, krangling og diskutering. Men 600 kr er verdt å demontere alt jeg har montert opp i leiligheten for han gratis, og legge det slik det lå i pakningene den dagen det kom, inkl et bunngulv til et dusjkabinett som veier noen kg. Takker for innspill og hjelpen folkens Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
missi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hehe, du flytter 27-juni og klager fordi du må betale fra 27.juni til 1.juli? er du seriøs.. 3 dager? det er nå praktisk talt en hel mnd du har bodd der, utenom tre dager.... Man betaler da per påbegynte måned.. Sånn er det vel med det meste man sier opp... Men ser du har gitt deg på det, det ville jeg også gjort Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Hehe, du flytter 27-juni og klager fordi du må betale fra 27.juni til 1.juli? er du seriøs.. 3 dager? det er nå praktisk talt en hel mnd du har bodd der, utenom tre dager.... Man betaler da per påbegynte måned.. Sånn er det vel med det meste man sier opp... Men ser du har gitt deg på det, det ville jeg også gjort Ja du må bare flire om du synes det er så morro. Om du leser så er det jeg som vil flytte ut 30juni/1juli, slik at jeg bor ut den tiden jeg har betalt for, men husverten gikk bare med på å ''la''meg flytte, altså å selv aktivt gå inn for å få inn nye leietakere om han fikk overta leiligheten 27 juni og det uten at jeg fikk betalt resterende beløp 600 kr. Og 600 kr er faktisk penger, kanskje er det ikke mye for deg eller noen andre her, og det er ikke mye, men her er det snakk om en ren prinsippsak som du nok helt sikkert vet hva er. Som nevnt så har jeg gjort mange snekketjenester for husverten tiden jeg har bodd her, gratis. Og man kan jo da forvente en liten tjeneste tilbake uten å skal ha noe for det, men det er jo ikke tilfellet. Ikke bare er det uhøflig, men svært urettferdig at husverten skal stille et slikt ultimatum, at enten så flytter jeg 27 juni så han får overta og fikse opp litt før 1 juli uten at jeg får tilbakebetalt resterende husleie, eller så vil han ikke aktivt gå inn for å få inn nye leietakere og jeg må bo her lenger, noe som jeg VIRKELIG ikke vil. Jeg har nok allerede heist det hvite flagget, og lar det gå. Når jeg ikke har noe hjemmel i loven som støtter meg, så er det ikke noe å argumentere med til han, og da lar jeg heller skuta gå. Jeg ville aldri tatt denne saken til forliksrådet for bare skammelige 600 kr. Så får han heller høre min ærlige mening om han og måten de har vært på å bråket på den tiden jeg har bodd der, for jeg tåler ikke trynet på han. Husfreden er det eneste jeg har tenkt på alle de gangene jeg har hatt lyst å virkelig gi han juling. Jeg er norlening av natur, og vi gir oss ikke så lett på så altfor mye. Jeg har ikke gitt opp, jeg har bare fått bekreftet her på tråden at det beste er å la det ligge, og det er det jeg har tenkt å gjøre. malenesofie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas_ Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Kan ikke du bare bo der til 1. juli da? Si at du fikk litt problemer med utflytting/jobb som kom opp etc.? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Kan ikke du bare bo der til 1. juli da? Si at du fikk litt problemer med utflytting/jobb som kom opp etc.? Har vurdert det, men jeg vil bare ut herifra fort som mulig, og 600 kr er jeg villig til å tape for at jeg skal kunne klare det. Så får han heller høre min ærlige mening om han så fort depositumet er på min konto. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Er nok tapt denne, da vi flyttet ut hadde vi bare 2 mnd oppsigelse, og står det det i kontrakten, må du betale 2 mnd til fra og med den dagen du har sagt opp. Kjipt, men sånn er det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Er nok tapt denne, da vi flyttet ut hadde vi bare 2 mnd oppsigelse, og står det det i kontrakten, må du betale 2 mnd til fra og med den dagen du har sagt opp. Kjipt, men sånn er det. Har lest mange steder på nettet hos forskjellige instanser, blant annet en forening for studenter som er der for å støtte dem om råd og slikt, at dersom man er svært missfornøyd med plassen man bor på, eller av andre årsaker, så er det mulighet for å flytte på dagen nærmest dersom det er en stor sansynlighet for at nye leietakere kan overta om boligmarkedet er slikt. Som sto nærmere forklart at husverten da ikke kunne holde deg i antall oppsigelsemåneder unødvendig. Og unødvendig er jo å faktisk ikke gidde å aktiv gå inn for å leie ute selv osv. Var det jeg byge fundamentet på når jeg tenkte å face husverten om denne saken. Men jeg finner ingen sted i lov eller regler eller what so ever noe om dette som kan støtte meg, så da gidder jeg ikke å ta saken videre av prinsippet at 600 kr er ikke verdt strevet. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malenesofie Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Snart ferdigutdannet jurist, og jeg sier meg enig med de øvrige jusstudentene og de andre som har kommentert. Er ikke så mye du kan gjøre med saken, kom deg heller ut av leiligheten nå og tap 600 kr, i stedet for å risikere at du må betale ut hele oppsigelsesfristen. Rocambole og El_protein 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Har lest mange steder på nettet hos forskjellige instanser, blant annet en forening for studenter som er der for å støtte dem om råd og slikt, at dersom man er svært missfornøyd med plassen man bor på, eller av andre årsaker, så er det mulighet for å flytte på dagen nærmest dersom det er en stor sansynlighet for at nye leietakere kan overta om boligmarkedet er slikt. Som sto nærmere forklart at husverten da ikke kunne holde deg i antall oppsigelsemåneder unødvendig. Og unødvendig er jo å faktisk ikke gidde å aktiv gå inn for å leie ute selv osv. Var det jeg byge fundamentet på når jeg tenkte å face husverten om denne saken. Men jeg finner ingen sted i lov eller regler eller what so ever noe om dette som kan støtte meg, så da gidder jeg ikke å ta saken videre av prinsippet at 600 kr er ikke verdt strevet. Du har vel en kontrakt? SÅnt pleier å stå temmelig klart i den du har skrevet under på Da vet man hva man har å forholde seg til. El_protein 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-798727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Vært gjennom mye det samme,litt mer ekstremt enn for deg ,men saken er,alt som står i kontrakten gjelder,uansett. Husleieloven har mange smutthull,men hvis du ikke er veldig veldig god til å skrive og prate for deg så er det vanskelig å finne disse uten at noen andre regler og lover kraæsjer med disse. Huseier kan holde deg ansvarlig for all økonomisk tap så lenge oppsigelsestiden gjelder,dvs hvis du har en mnd oppsigelsestid men flytter ut før den er gått ut holdes du ansvarlig for økonomien. Du må i grunnen betale for hele oppsigelsestiden uansett om du bor der eller ei. Er oppsigelsestiden 3 mndr også flytter du ut før dette så er du egentlig pliktig til å betale disse tre mndr selv om det flytter inn en ny etter du flyttet ut. Ellers så har også huseier lov til å holde depositumet helt til oppsigelsestiden er utgått og dermed trekke ifra tre mndr husleie fra denne om du nekter å betale oppsigelsestiden. Så er det dette med at alt denne perosnen du leier hos har SAGT og GÅTT MED PÅ skal du sørge for å få skriftlig,alt skal være skriftlig,elelrs er du fortapt. Da kan denne huseieren si hva hun/han vil til deg uten at dette gjelder hvis dette kommer til evt rettsak eller hva. Så med andre ord,lur ting er å snakke med denne perosnen gjennom tekstmeldinger eller mail,ikke face to face,da har du alt på det rene for din skyld:D For oss var dette med å slippe å betale husleie etter vi flyttet ut,fordi vi hadde enighet fra huseier skriftlig på at dette var greit,men hun slo seg vrang i ettertid...da var det prinsipp for oss å få tilbakebetalt disse pengene...ofte handler det liksom bare om prinsipp..men til slutt blir det bare ikke verdt det.. Håper virkelig du slipper unna med for mye bråk rundt dette for dette er det mest kompliserte jeg selv har vært med på,vi måtte snakke med advokat og jurist også for å løse saken og vi tapte,så og si,så det sang,selv om vi hadde mye på vår side,så...ja...dette er ræva...krysser fingrene for deg altså! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikWL Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja men jeg har lest om det som heter tapsbegrensningsplikten, det vil da altså si at om jeg flytter ut, eller har gitt beskjed om det at jeg ønsker å flytte ut, så er han pliktig til å begrense sine tap, han kan da altså ikke holde oss her i oppsigelsestiden fordi han har lyst. Han plikter da å finne nye leietakere aktivt så fort han kan. Vet ikke om tapsbegrensningsplikt er det korrekte begrepet her, det brukes oftest i forbindelse med skader og erstatningsansvar. Det utleier her har, er lojalitetsplikt, noe som betyr at han plikter å sette inn en rimelig innsats for å få nye leietakere inn så fort som mulig. Jeg tror terskelen for hva som er "rimelig innsats" er ganske lav, så hvis han har annonse hos Finn eller hos en utleiemegler så har han nok ryggen dekket her. Du skal derimot ikke betale et eneste øre for tid du ikke kan oppholde deg i leiligheten (f.eks. under oppussing). Det at du har flyttet ut av fri vilje spiller ingen rolle, man skal ikke betale for en bruksrett man er forhindret fra å anvende. Så er det selvsagt forskjell på å ha rett og få rett. Selv om en er skråsikker på å vinne en eventuell sak, vil det i noen tilfeller ikke være bryet verdt. Her er det snakk om noen få dager og noen hundrelapper? Jeg ville kanskje latt det ligge. El_protein og malenesofie 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikWL Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Er oppsigelsestiden 3 mndr også flytter du ut før dette så er du egentlig pliktig til å betale disse tre mndr selv om det flytter inn en ny etter du flyttet ut. Dette er ikke helt riktig. Betalt husleie gir deg rett til å benytte husrommet, også i oppsigelsestiden. Hvis utleier får noen andre til å flytte inn i løpet av oppsigelsestiden, må han kansellere din bruksrett, og da skal du heller ikke betale noe. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Dette er ikke helt riktig. Betalt husleie gir deg rett til å benytte husrommet, også i oppsigelsestiden. Hvis utleier får noen andre til å flytte inn i løpet av oppsigelsestiden, må han kansellere din bruksrett, og da skal du heller ikke betale noe.Joda,på en måte er begge disse riktig:) Derfor blir det fort veldig vanseklig i slike situasjoner fordi i husleieloven er det mange ting som er rett men de tingene som er rett er også feil...så det er vanskelig. Vi fikk beskjed om dette ivertfall i vår situasjon,men vi fikk også beskjed om at det var feil på en annen måte,kommer an på situasjon og ikke minst hva som er skrevet skritlig av partene. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikWL Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Joda,på en måte er begge disse riktig:) Derfor blir det fort veldig vanseklig i slike situasjoner fordi i husleieloven er det mange ting som er rett men de tingene som er rett er også feil...så det er vanskelig. Vi fikk beskjed om dette ivertfall i vår situasjon,men vi fikk også beskjed om at det var feil på en annen måte,kommer an på situasjon og ikke minst hva som er skrevet skritlig av partene. Det kommer an på hvor langt ute på jordet utleier er, og hvor ettergivende leietaker er. Husleieloven er klar, men hva som skjer i praksis rundt forbi varierer, det er sant. Selv blant utleiemeglere, som en jo forventer skal være profesjonelle, er det mye slurv og snusk. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Vært gjennom mye det samme,litt mer ekstremt enn for deg ,men saken er,alt som står i kontrakten gjelder,uansett. Husleieloven har mange smutthull,men hvis du ikke er veldig veldig god til å skrive og prate for deg så er det vanskelig å finne disse uten at noen andre regler og lover kraæsjer med disse. Huseier kan holde deg ansvarlig for all økonomisk tap så lenge oppsigelsestiden gjelder,dvs hvis du har en mnd oppsigelsestid men flytter ut før den er gått ut holdes du ansvarlig for økonomien. Du må i grunnen betale for hele oppsigelsestiden uansett om du bor der eller ei. Er oppsigelsestiden 3 mndr også flytter du ut før dette så er du egentlig pliktig til å betale disse tre mndr selv om det flytter inn en ny etter du flyttet ut. Ellers så har også huseier lov til å holde depositumet helt til oppsigelsestiden er utgått og dermed trekke ifra tre mndr husleie fra denne om du nekter å betale oppsigelsestiden. Så er det dette med at alt denne perosnen du leier hos har SAGT og GÅTT MED PÅ skal du sørge for å få skriftlig,alt skal være skriftlig,elelrs er du fortapt. Da kan denne huseieren si hva hun/han vil til deg uten at dette gjelder hvis dette kommer til evt rettsak eller hva. Så med andre ord,lur ting er å snakke med denne perosnen gjennom tekstmeldinger eller mail,ikke face to face,da har du alt på det rene for din skyld:D For oss var dette med å slippe å betale husleie etter vi flyttet ut,fordi vi hadde enighet fra huseier skriftlig på at dette var greit,men hun slo seg vrang i ettertid...da var det prinsipp for oss å få tilbakebetalt disse pengene...ofte handler det liksom bare om prinsipp..men til slutt blir det bare ikke verdt det.. Håper virkelig du slipper unna med for mye bråk rundt dette for dette er det mest kompliserte jeg selv har vært med på,vi måtte snakke med advokat og jurist også for å løse saken og vi tapte,så og si,så det sang,selv om vi hadde mye på vår side,så...ja...dette er ræva...krysser fingrene for deg altså! Den norske velkjente lovboken fra 1820 et eller annet, er i mine øyne en vits, det samme er straffereaksjoner. Men man må jo en gang forholde seg til disse. Ja i loven strider 2 sider av sammen slag mot hverandre, når et tredje punkt ikke gjør det, så det er nok veeeldig mye fram og tilbake. Utleier har faktisk ikke lov til å kreve meg for husleie, dersom det har flyttet inn nye leietakere. Om han gjør det, så er det faktisk ulovlig, og det er noe jeg vet og har fått bekreftet fra et tidligere leieforhold. Jeg har pratet med husverten om hvordan vi skulle gjøre dette i praksis slik at jeg kom meg fortest mulig ut. Men ingenting er sagt på e-post utenom min oppsigelse, eller i tekstmeldinger i den forstand. Men jeg så annonsen på facebook hvor han leide ut leiligheten, og at det var utleid som han skrev det. Jeg tok skjermbilde av det, så det er jo et sikret bevis på veldig mye. Om han skulle bestemme seg å bli vanskelig. Jeg har ingen intensjoner om å ta dette til forliksrådet, for det er ikke verdt 600 kr. Selv om dette er en prinsippsak for meg også. Metal_Barbie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
phatlegs Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Kan du dokumentere bråk fra huseier kan du ha hjemmel i loven for mislighold..men det høres ikke ut som du kan det? Typ lydopptak av huseier som bråker.. Hadde jeg vært deg ville jeg bare flyttet ut...la være å demontere ting og tang da det kan være med på å gi han hjemmel til å tilbakeholde depositum. Hvis han mener at han har rett til å holde tilbake depositum kommer han til å gjøre det. Også uten hjemmel i loven. Da er det bare å ønske velkommen en mulig tvist som løses med advokathjelp - veldig dyrt. Jeg har hatt min dans med Selvaag på det her, og tro meg..en dans med advokater, helvete og boligstyr er ikke noe du vil begi deg ut på. Uansett hvor mye prinsipper du har innabords. Du er privatperson som leier...privatpersoner som leier har ofte en lavere økonomi enn privat utleier eller utleiefirma. De med størst lommebok vinner en sånn tvist. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-799441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
focuseme Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ta kontakt med namsmannen, konfliktrådet eller forliksrådet. De kan nok gi deg veiledning i den konkrete saken :-) Oppsigelsestiden løper fra den første hver måned, og din begynner ikke å løpe før 1.juli. Du må derfor være ute 1.september, da det er 3 mnd oppsigelsestid. Utleier kan ikke kreve ut du flytter ut før det har gått tre måneder. Og det er heller ikke gunstig for deg å ta sjansen på å flytte ut tidligere, da oppsigelsestiden tross alt er tre måneder. Hva om han ikke får nye leietakere, da må jo du betale dobbel husleie. Ta kontakt om du lurer på noe mer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-802864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rocambole Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ta kontakt med namsmannen, konfliktrådet eller forliksrådet. De kan nok gi deg veiledning i den konkrete saken Oppsigelsestiden løper fra den første hver måned, og din begynner ikke å løpe før 1.juli. Du må derfor være ute 1.september, da det er 3 mnd oppsigelsestid. Utleier kan ikke kreve ut du flytter ut før det har gått tre måneder. Og det er heller ikke gunstig for deg å ta sjansen på å flytte ut tidligere, da oppsigelsestiden tross alt er tre måneder. Hva om han ikke får nye leietakere, da må jo du betale dobbel husleie. Ta kontakt om du lurer på noe mer. Er vel strengt tatt leietager som ønsker å forlate leiligheten til 1 juli. Utleier har gått med på dette, men kun om leietager flytter ut 3 dager før så han får fikset opp leiligheten til nye leietagere som flytter inn 01 juli. Det er altså ikke utleier som krever at han flytter ut før det er gått tre måneder, det er utleier som spør om det er mulig. Husleieloven er jo i utgangspunktet preseptorisk, men det er altså ikke noe i veien for å avtale løsninger som er til gunst for leietager. Om han takker ja til å flytte ut den 27 juni og får en skriftlig bekreftelse på at leieforholdet er avsluttet den 01 juli er det altså ikke noen fare for dobbel husleie. Samtidig er det jo slik at oppsigelsesfrist på under 3 måneder vil bero på en avtale, og er vel ikke gitt at det er noe uredelig i avtalen som blir skissert fra utleiers side? At han trenger 3 dager på å gjøre klar leiligheten for de neste som flytter inn er ikke så merkelig. @Phatleg: Er en tidsfrist inne i bildet for å påberope seg mangler. Lovens krav om å påberope seg mangelen innen rimelig tid etter at mangelen burde bli oppdaget, jfr. husl. § 2-8, er nok ikke oppfyllt i dette tilfelle. Og du har helt rett. Den som har pengene har makten. Er det snakk om depositum er det ingen grunn til å lage kvalme på slutten. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-803002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
focuseme Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Er vel strengt tatt leietager som ønsker å forlate leiligheten til 1 juli. Utleier har gått med på dette, men kun om leietager flytter ut 3 dager før så han får fikset opp leiligheten til nye leietagere som flytter inn 01 juli. Det er altså ikke utleier som krever at han flytter ut før det er gått tre måneder, det er utleier som spør om det er mulig. Husleieloven er jo i utgangspunktet preseptorisk, men det er altså ikke noe i veien for å avtale løsninger som er til gunst for leietager. Om han takker ja til å flytte ut den 27 juni og får en skriftlig bekreftelse på at leieforholdet er avsluttet den 01 juli er det altså ikke noen fare for dobbel husleie. Samtidig er det jo slik at oppsigelsesfrist på under 3 måneder vil bero på en avtale, og er vel ikke gitt at det er noe uredelig i avtalen som blir skissert fra utleiers side? At han trenger 3 dager på å gjøre klar leiligheten for de neste som flytter inn er ikke så merkelig. @Phatleg: Er en tidsfrist inne i bildet for å påberope seg mangler. Lovens krav om å påberope seg mangelen innen rimelig tid etter at mangelen burde bli oppdaget, jfr. husl. § 2-8, er nok ikke oppfyllt i dette tilfelle. Og du har helt rett. Den som har pengene har makten. Er det snakk om depositum er det ingen grunn til å lage kvalme på slutten. Da misforstod jeg nok i forhold til utflyttingen. Det er ingen vits i å flytte ut tidligere, hvis man må betale dobbelt. Det er vel poenget mitt. Det er ikke noe farlig med det, det er bare dyrt. Og selvfølgelig kan man finne frem til en løsning, men det spørs hvor gunstig den løsningen er for leietakeren. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22151-juridisk-hjelp-anyone-husleieloven-oppsigelsestid/page/2/#findComment-803252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.