Gå til innhold

opp i vekt


Vilde Dale

Anbefalte innlegg

Hvordan er det helseskadelig med sukker? Jeg har i perioder drukket enorme megnder cola, og er da frisk som en fisk.

Sukker påvirker blodsukkeret i stor grad. Når blodsukkeret øker skilles hormonet insulin ut for å senke det. Høye insulinnivåer over tid kan føre til insulinresistens som betyr at cellene reagerer dårlig på insulin og ikke vil ta imot glukose fra blodet, i dette tilfellet vil blodsukkeret forbli høyt.

Ulemper med høyt blodsukker; økt fare for hjerte og karsykdommer, fare for å bli avhengig av diverse medisiner blant annet.

Hvorfor svarte du ikke på spørsmålet mitt forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diabetes kommer ikke nødvendighvis av usunt kosthold

Hvorfor blir man overvektig da?

Fordi de som spiser mye usunt, blir ofte overvektige.

My point (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helseskadelig med sukker, hvem har sagt det? Men å anbefale 1-2 liter cola for å gå opp i vekt er noe helt annet.

Du anbefaler henne å få i seg 108 sukkerbiter hver dag ( 1 liter cola= 54 sukkerbiter). Hvorfor i alle dager skal hun gjør det?

Skal du opp i vekt er det mange ting du kan gjøre.

1. Snakke med en ernæringsekspert

2. Spis mange ganger om dagen ( iallefall 5 ganger ) Frokost - mellommåltid - Middag - mellommåltid - Kveldsmat

3. Få i deg mat som har høyt innhold av vitaminer, mineraler og kalorier - ISTENDENFOR NOE MED MYE FETT ELLER SUKKER - LES COCA COLA :-)

4. Du trenger sunt fett - spis laks, avokado, makrell eller nøtter

5. Pass på når du spiser at du ikke drikker deg mett. Prøv å ikke drikke 30 før du spiser, gjør du det kan det hende at du ikke orker maten du skal spise.

6. Begynn å tren med vekter (snakk med en personlig trener)

7. Spis mer en du forbrenner.

8. Kos deg og lag smakfulle retter :-)

Jeg er ikke hverken ernæringsekspert eller PT - kun noen forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 kg og 171 høy og vil opp I vekt. Spiser mye men legger ikke på meg, noen som har noen tips?

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen vil opp i vekt! du kan få 10 kg fra meg- jeg er like høy og veier 20 kg mer( alt for glad i mat, derfor jeg er feit) :(:cry:(n)

Men om jeg kan få komme med et tips- økt inntaket av bra og næringstett mat, smør, kjøttdeig, avocado, potet, ris osv.. og tren tung styrketrening. Eventuelt om du har veldig dårlig apetitt: prøv å slanke deg et par uker, da skal du se at det er lett å spise mer en nok etterpå (y) Lykke ti- og hold deg unna cola! Hent kalorier fra næringsrike kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen vil opp i vekt! du kan få 10 kg fra meg- jeg er like høy og veier 20 kg mer( alt for glad i mat, derfor jeg er feit) :(:cry:(n)

Men om jeg kan få komme med et tips- økt inntaket av bra og næringstett mat, smør, kjøttdeig, avocado, potet, ris osv.. og tren tung styrketrening. Eventuelt om du har veldig dårlig apetitt: prøv å slanke deg et par uker, da skal du se at det er lett å spise mer en nok etterpå (y) Lykke ti- og hold deg unna cola! Hent kalorier fra næringsrike kilder

slanke seg når hun allerede veier 48 kg fordelt på 171 cm? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slanke seg når hun allerede veier 48 kg fordelt på 171 cm? :confused:

Ja en liten periode, ikke for å ned i vekt, men for å trigge kroppens "sult" respons som gjør det lettere å legge på seg! masse av forskning som viser at dette er effektivt (feite som forsøker å slanke seg, men ender opp enda feitere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja en liten periode, ikke for å ned i vekt, men for å trigge kroppens "sult" respons som gjør det lettere å legge på seg! masse av forskning som viser at dette er effektivt (feite som forsøker å slanke seg, men ender opp enda feitere)

Slanke seg uten å gå ned i vekt? sikter du til hormoner som leptin og NPY osv? Hva slags forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanke seg uten å gå ned i vekt? sikter du til hormoner som leptin og NPY osv?

Jo, hun vil nok da gå ned en liten kg eller to, men hensikten er jo å ja- øke sulthormoner, og gjøre det lettere å legge på seg. Skjønner at tanken høres søkt ut, men leser man lit litteratur på hvordan kroppen reagerer på underskudd, vil en skjønne hvorfor jeg gir dette rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun vil nok da gå ned en liten kg eller to, men hensikten er jo å ja- øke sulthormoner, og gjøre det lettere å legge på seg. Skjønner at tanken høres søkt ut, men leser man lit litteratur på hvordan kroppen reagerer på underskudd, vil en skjønne hvorfor jeg gir dette rådet.

Ja, jeg må nok lese litt litteratur :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det jo fint at du studerer ernæringsfysiologi :)

Det var ironisk :p Jeg har lest mange bøker om hormonbildet under sult og langvarig overskudd (y) Orker bare ikke ta opp diskusjoner med folk som ikke klarer å argumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ironisk :p Jeg har lest mange bøker om hormonbildet under sult og langvarig overskudd (y) Orker bare ikke ta opp diskusjoner med folk som ikke klarer å argumentere.

Sorry for dårlig argumentasjon, men er det noen grunn til at hun ikke skal prøve ut den strategien for å legge på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for dårlig argumentasjon, men er det noen grunn til at hun ikke skal prøve ut den strategien for å legge på seg?

Altså, jeg ser jo tankegangen din med at sulthormoner har en rolle. Det er mange hormoner som er involvert. Noen er viktig for langtidsregulering, mens andre er viktig for korttidsregulering.

Leptin, Ghrelin, CCK, PYY, GLP-1, NPY, T3, insulin og glukagon er bare for å nevne noen.

Leptin er proposjonalt med fettvevet. Desto mer fettvev man har, jo mer leptin har man. Leptin gjør deg mett. Ghrelin er NPY er viktige sulthormoner. Når du ikke spiser øker Ghrelin og NPY, dette gjør det sulten. En person med lav vekt har trolig relativt lav fettmengde i tillegg, noe som betyr lave leptinnivåer. Lave leptinnivåer øker også sulten.

Ergo, lave nivåer leptin og høye nivåer ghrelin øker sulten.

AMPK øker gjennom trening. Dette øker også sult :)

PS: Man kan vende seg til høye nivåer ghrelin. Periodisk faste er et eksempel.

Anyway, Vilde Dale: kan du skrive hva du spiser i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar høyde for at det finnes studier som slår meg i trynet her, har blant annet sett en dokumentar der en svensk(?) forsker satt folk på rene fedmekurer og de fikk mildt sagt ulike resultater.

Uansett: Du spiser ikke nok. Du tror du gjør det, men du gjør det ikke. Du spiser kanskje nok en dag, men så spiser du som en fugl den neste pga jobb eller noe drit og da er du tilbake på null.

1. Finn ut din ish BMR. (kalkulatorer er ikke spot on, men gir en pekepinn).

2. Legg deg i overskudd. 200-400, utifra hvordan du vil se ut i sommer.

3. Vei deg. Har du fulgt en plan i 2 uker og ikke gått opp, så spis mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd her. Har selv vært undervektig, riktignok ikke som deg, men fortsatt vet jeg litt om hvordan det er å tro at man spiser mye når man i realiteten ikke gjør det. Mange har det slik at magen sier stopp, og da er det logisk å tenke at nå har jeg spist nok for jeg er mett. Men det er forskjell på å ikke være sulten, og å være mett. Når man er vant til å spise lite, er magesekken også mindre. Spiser man mer over tid, vil man etterhvert gjøre magen og kroppen vant til en større dose og vil tilpasse seg. Det er kanskje grusomt i starten og man føler seg som en oppblåst hval, men det funker.

Du sier du er 48 kg fordelt på 171 cm. Av denne Matvareguiden. BMR kalkulator får jeg at din BMR er ca 1300 kcal. Dvs det kroppen din trenger for å kunne fungere normalt, og det organene dine trenger for å kunne gjøre det de gjør. Aldri gå under BMR, det skader kroppen din over tid og er ikke å anbefale på noe som helst måte.

Nå vet jeg ikke hvor mye du trener, men la oss si du trener 4 ganger i uken. Siden du vil opp i vekt, burde ikke fokuset på utholdenhetstrening eller cardio være så sentralt. Du kan selvfølgelig gjøre det om du absolutt vil, men da må du spise mer.

På 4 treninger i uken er inntaket ditt for å opprettholde den vekten du har på ca 2000 kcal. Skal du ha en best mulig oppgang burde du ligge såpass i overskudd at du legger på deg 0.5-1 kg i mnd. Som mlund skriver over,

finn din BMR: check.

Legg deg i overskudd. Med tanke på at du ikke burde tenke på å være supernazi på om det er 200 eller 300 kcal mer for å gå opp i vekt, se hva som funker for deg, og

vei deg etter en måneds tid og se hvordan du ligger an med tanke på vektoppgang, progresjon på trening og energi i hverdagen.

Nå vet jeg heller ikke hva du har med tanke på styrkeprogram, men jeg vil absolutt anbefale deg å lese denne Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen.

Spis masse mat, tren hardt og ta TIDEN til hjelp - for dessverre tar ting tid - noe jeg hater selv, men sålenge du ikke gir opp på veien og har tro på at du kan nå det målet du vil, så er du langt på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...