Gå til innhold

opp i vekt


Vilde Dale

Anbefalte innlegg

Så er det også verdt å nevne ned at det stadig oppdages nye hormoner i forhold til kort/langtidsregulering av metabolismen. Dette sammen med det psykologiske bildet bidrar mye til metthet eller sult. I forhold til mat er det sett at acellulære karbohydrater (uten celleskall) påvirker tarmbakterier annerledes enn komplekse karbohydrater som igjen påvirker både insulin-sekresjon og metthetssignaler som skilles ut fra tynntarm samt tykktarm, eksempler på dette er da som nevnt Peptid YY. GLP-1 har blitt nevnt her og denne skilles jo ut ifra tarm. (Hemmer glukagonsekresjon og stimulerer insulin) Det er for øvrig en av måtene insulin også virker som et slags metthetshormon, ved å blant annet senke nervopeptid Y som igjen stimulerer til nedsatt energiforbruk/økt føde. Og derfor er det til å undre seg hvorfor flytende kalorier som sukret leskedrikk ser ut til å mette dårlig. Allikevel skal man være forsiktig med å kaste ut råd som fungerer for seg selv i og med at vi er ekstremt biokjemiske ulike.

Det blir funnet stadig nye sulthormoner og gherlin-1 er ikke mange "årene gammelt", men som stokkeland sier kan man adaptere seg til denne sulten og sekresjoner av andre hormoner vil over tid fungere appetitt-nedsettende. (Sett fra et evolusjonsmessig ståsted: Lite tilgang på mat --> blir sulten --> Beskjed mottatt --> fortsatt sulten? --> Hindre ubehag fra sult slik at mennesket kan dra ut for å jakte på mat --> Sekresjon av blant annet adrenalin & Nor-A, GH etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå opp i vekt må du ha et solid kalorioverskudd.

Ved forbehold av hvor mye av det genetiske potensiale for muskelvekst er "brukt opp". Så "solid overskudd" er relativt. Det er beskrevet i litteraturen et overskudd på opp til 1000 kcalorier per dag i en begrenset periode hvor vektoppgangen utelukkende er fettfri masse. Dette gjelder mest for personer som er utrente. Kroppen er dessverre ikke 100% effektivt og hos personer som ikke er utrente-moderat trente er det mer gunstig å legge på seg et overskudd mellom 200-700 kalorier. Større enn dette vil mest sannsynlig gi akkumulering av både muskler og fett. Igjen - dette er avhengig av vedkommende treningstatus og dette må tas hensyn til.

For øvrig og på et personlig point of view så har jeg ingenting til overs for konseptene "deff" og "bulk". Å se ut som en hvalross 8 måned av året er personlig noe jeg aldri ville ha gjort. Dessverre er det mange personer som bokstavelig talt legger for mye vekt på et overskudd fra spising enn selve treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forbehold av hvor mye av det genetiske potensiale for muskelvekst er "brukt opp". Så "solid overskudd" er relativt. Det er beskrevet i litteraturen et overskudd på opp til 1000 kcalorier per dag i en begrenset periode hvor vektoppgangen utelukkende er fettfri masse. Dette gjelder mest for personer som er utrente. Kroppen er dessverre ikke 100% effektivt og hos personer som ikke er utrente-moderat trente er det mer gunstig å legge på seg et overskudd mellom 200-700 kalorier. Større enn dette vil mest sannsynlig gi akkumulering av både muskler og fett. Igjen - dette er avhengig av vedkommende treningstatus og dette må tas hensyn til.

For øvrig og på et personlig point of view så har jeg ingenting til overs for konseptene "deff" og "bulk". Å se ut som en hvalross 8 måned av året er personlig noe jeg aldri ville ha gjort. Dessverre er det mange personer som bokstavelig talt legger for mye vekt på et overskudd fra spising enn selve treningen.

what...mener du at

7000 kcal om dagen fra pizza, godteri, brus og junk ikke er bra. For så å kutte ned til 1000 kcal om dagen på deff?!?! Er det ikke slik man blir biff og ripped as fuck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

what...mener du at

7000 kcal om dagen fra pizza, godteri, brus og junk ikke er bra. For så å kutte ned til 1000 kcal om dagen på deff?!?! Er det ikke slik man blir biff og ripped as fuck?

Sorry for å måtte briste boblen din og hele trening?(spise-regimet) ditt. Du må spise utelukkende ren mat om du skal spise 7000kcal daglig! Om vi hadde hatt enzymer for å bryte ned celluosen ifra gress hadde jeg anbefalt det til alle! protein-isolat tilskudd er det reneste formen av protein, dette tilskuddet kunne like gjerne vært craftet by god himself! Husk! 5 shakez om dagen er bra for magen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å måtte briste boblen din og hele trening?(spise-regimet) ditt. Du må spise utelukkende ren mat om du skal spise 7000kcal daglig! Om vi hadde hatt enzymer for å bryte ned celluosen ifra gress hadde jeg anbefalt det til alle! protein-isolat tilskudd er det reneste formen av protein, dette tilskuddet kunne like gjerne vært craftet by god himself! Husk! 5 shakez om dagen er bra for magen!:)

Nå skal jeg slutte å trene! (n) Men tror du har feil altså..les på div forum. De sier at bulk er det som gjelder. Desto mer, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, du veier 48 kg på 171 cm. Da er du sterkt undervektig, og det frarådes deg egentlig all type aktivitet og tanke på kalorier. Tror en så lav vekt er grunn til innleggelse i flere tilfeller, men har ikke noe eksempler eller klare holdepunkter på det.

Veier selv 48-50 kg, men jeg er 158 høy. Og likevel er jeg for tynn (mener jeg- men absolutt ikke mager). Har veid helt nede i 45 kg, men da var jeg direkte stygg syntes jeg selv og familie + venner. Jeg kom meg ganske raskt tilbake til dit jeg er nå (ok, det er ikke mange kg.. Men de utgjorde en del på min lille kropp).

Poenget mitt er at du som er over 10 cm høyere enn meg burde veie ca 60 minst for å være sunn. Ok, du bør ikke legge på deg av kun cola og dritt, men du bør ikke frykte litt snacks og høykalori mat! DIGG INPÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...