Gå til innhold

Eggeplommen. Dårlig fett?


Theeae

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bare et spørsmål om eggeplummen. Jeg ser så utrolig mange treningsblogger så tar bort eggeplommen og legger til enten peanøttsmøt eller avacado ved siden av. Jeg forstår ikke helt poenget med det, for de skal jo tydligvis ha fett i måltidet, men velger bort den gule eggeplommen. Hva er grunnen til det? Er det dårlig fett?

Jeg syns også det er merkelig at man ikke bruker mer hele egg på konkurransedietter, da egg metter utrolig mye. Men det må vel være noe med den gule plommen som jeg ikke helt har forstått!

Håper på svar og at dere forstå poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg inneholder ikke dårlig fett. Vet ikke hva slags blogger du har lest, men om det er fordi folk er på konkurransediett kan det være for å spare kalorier. På den andre siden går det på en måte opp dersom man legger til avokado.

En annen grunn kan være at de mener at mettet fett er roten til alle sykdommer i hele verden, noe som er totalt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulig grunn er at et egg, avhengig av tilberedningsmåte er ca 50/50 fett/protein. Hvis egg er en stor del av kostholdet, og man ønsker å inkludere andre fettkilder, så må man naturlig nok sløyfe noen plommer. Tror du skal spise svært mange egg hver dag før du trenger å tenke på å droppe plommen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gjerne 2-5 egg med plommen hver dag, noe jeg kan fortsette med? tåler ikke fisk og melk så har litt småbegrenset med fettkilder kanskje. er 165 og 56 kg og 17 år :) spiser også avokado, peanøttsmør og tran altså, men er veldig glad i egg og synes det metter og er en fin proteinkilde i tillegg :)Aslak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser som oftest eggeplommen, men på dager med mindre mat hender det jeg har lyst til å fylle kvoten med annet fett, rett og slett pga smak & lyster, og da kan det hende jeg dropper en plomme eller to i omeletten. Ellers sier jeg stort sett ja takk, begge deler :)

Får mer dårlig samvittighet av å kaste plommen enn å spise den... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate! Den dagen jeg spiser eggehvite og avokado og kaller det et måltid; Skyt meg!! :facepalm: Det er mulig hun er dedikert og sånn ass, men det der er rett og slett forstyrra! Det er helt sykt å strebe etter en kropp som krever sånt matinntak.. Det smaker jo ingen ting! :confused: Og eggeplommen er jo det sunneste ved hele egget! Nei, legg til plomme, kaviar, litt grøntfor og smør, så kan jeg vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...