Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror du mister mer jo nærmere du er ditt genetiske potensiale..jeg gikk rett fra to runder med mengde/oppkjøring og mitt livs maksstyrke rett til et litt dumt deffe program og mista omtrent 25 kg benk, 30 kg benk og mark, med en kroppsvekt nedgang på 15 kg. Litt vanskelig å aksptere at man trener som før med god innsats og styrken sakte men sikkert forsvinner. Men begynner å se greit ut i speilet nå, så det er bare å holde ut, så er målet samme løft på 10 kg lavere kroppsvekt (gadd ikke å kjøpe nye klær når jeg var oppe på 106,5 kg morravekt, og hadde nådd potensialet til strekken i alle bukser).

Annonse

Ser muligheten til å reklamere for (b)lågginnlegget mitt fra her om dagen: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/l%C3%A5ggen-3.20923/page-2#post-777363. Er underskuddet for stort vil kroppen måtte hente energi fra musklene dine, og da mister du styrke. Et øite underskudd vil i større grad skåne muskelvev ettersom fettvevet ditt kan dekke nok.

TS sier han har gått ned 6kg på 6uker, noe som vil si 1000kcal i underskudd om dagen (roughly)

Om vi legger grensa på 60kcal, mtp hvor mye energi som kan frigies fra hvert kg fett på kroppen, så må TS ha 16.6kg med fett på kroppen minimum. (1kg kroppsfett = 7000kcal i utregningen her, blir uansett korrekt nok)

Nå er det vanskelig å si noe om hvor mye fett TS har på kroppen, men iallefall vesentlig mindre enn meg skulle en tro (om bildet er reelt), selv ligger jeg nok et sted på 20-22% kroppsfett, og med mine 88 kilo blir det 17.6 - 19.3kg med fett.

Som igjen gir maks (med 60kcal pr kg) 1056 - 1161.6kcal som kan mobiliseres fra fett.

Så for meg, i en perfekt setting, så kan jeg gå ned 1kg fett i uka, såfremt jeg har over 16.6kg fett på kroppen.

Dette er vel ikke akkurat praktisk mulig for mange av oss, og da er det mest hensiktsmessig med et mer moderat underskudd.

Så med tanke på TS, så har han nok gått ut litt hardt, for den kroppen i avataren ser vesentlig magrere ut enn meg :p

TS sier han har gått ned 6kg på 6uker, noe som vil si 1000kcal i underskudd om dagen (roughly)

Om vi legger grensa på 60kcal, mtp hvor mye energi som kan frigies fra hvert kg fett på kroppen, så må TS ha 16.6kg med fett på kroppen minimum. (1kg kroppsfett = 7000kcal i utregningen her, blir uansett korrekt nok)

Nå er det vanskelig å si noe om hvor mye fett TS har på kroppen, men iallefall vesentlig mindre enn meg skulle en tro (om bildet er reelt), selv ligger jeg nok et sted på 20-22% kroppsfett, og med mine 88 kilo blir det 17.6 - 19.3kg med fett.

Som igjen gir maks (med 60kcal pr kg) 1056 - 1161.6kcal som kan mobiliseres fra fett.

Så for meg, i en perfekt setting, så kan jeg gå ned 1kg fett i uka, såfremt jeg har over 16.6kg fett på kroppen.

Dette er vel ikke akkurat praktisk mulig for mange av oss, og da er det mest hensiktsmessig med et mer moderat underskudd.

Så med tanke på TS, så har han nok gått ut litt hardt, for den kroppen i avataren ser vesentlig magrere ut enn meg :p

Selv persepsjon er ikke mennesker flest sin sterkeste side.

Den tapte styrken kommer ikke bare av mistet muskelmasse, når man ligger i underskudd justerer kroppen ned en del hormonproduksjon som bla. påvirker nervesystemet slik at maksstyrken går ned. Dette kommer veldig fort tilbake når man går på overskudd og produksjonen kommer tilbake til optimale nivåer. (Kilden til dette er boken Stubborn fat solution av Lyle MacDonald)

Annonse

Sant det :) Ja bildet er reelt, på bildet var jeg 78,5 kg. Jeg begynte dietten min på ca 80,2 kg. I dag veier jeg, på morgenen, et sted mellom 74 - 74,5 kg pr i dag.

Har nok mistet muskler, med et så lavt underskudd. hadde jeg bare hatt litt lengere tid:) Blir en del reising snart om noen få uker. Får bare håpe at styrken kommer tilbake kort tid etter når jeg er ferdig med dietten, Dette er 2. gangen i hele mitt liv jeg er på diett. Merker jeg ikke kan så mye om vektnedgang i forhold til det å trene styrke og spise masse :p

Det som irriterer meg kanskje mest akkurat nå er at sixpacken bare synes på morgenen, selv om jeg er på mitt laveste vekt de siste 4 årene. Tenkte at i år, så skal jeg få en skikkelig sixpack. Før jeg begynte på dietten, så tok jeg en kroppsanalyse på en en sånn bodyscan hvor jeg hadde 11,5 % kroppsfett. Dvs, at dersom jeg har gått ned 6 kg fett så burde magerutene ha vært synlige.

Ser muligheten til å reklamere for (b)lågginnlegget mitt fra her om dagen: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/l%C3%A5ggen-3.20923/page-2#post-777363. Er underskuddet for stort vil kroppen måtte hente energi fra musklene dine, og da mister du styrke. Et øite underskudd vil i større grad skåne muskelvev ettersom fettvevet ditt kan dekke nok.

Det du nevner i den tråden høres jo veldig logisk ut :) Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...