Gå til innhold

energiunderskudd og beinbrudd


dan88

Anbefalte innlegg

Etter en luftig sykkeltur for 10 dager siden, har jeg pådratt meg en brist i det ene beinet i høyre underarm.

Jeg lurer derfor på om det er noe problem å ligge i ett moderat kcal underskudd (500kcal pr dag ca) samtidig som beinet gror?

Min egne mer eller mindre sunne fornuft forteller meg at dette kansje er ugunstig, men hadde vert greit å fått noen synspunkter fra noen som har litt mer faglig kompetanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nakkebruddet mitt grodde ikke... det ble nevnt at underernæring var årsaken. Men så er det forskjell på underernæring og lite kcal underskudd. Kommer nok litt ann på helsestatus ellers. Jeg var ganske skrapa i utgangspunktet og kroppen min hadde dermed ikke nok energi til at bruddet fikk gro.

Slik jeg ble forklart det så øker kroppens energibehov noe når den skal lege skader-brudd, operasjon o.l.. :)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...
Vil du si at dette også gjelder hvis man har skulderproblemer og er i en rehabiliteringsfase? (ikke noe brudd)

Det kommer helt an på type skade. Dersom det er snakk om ødelagt vev som må repareres så ville jeg hvertfall styrt unna store underskudd. Betennelser er også energikrevende. Det er nok ikke like kritisk i ditt tilfelle, jeg ville vært mer skeptisk om det var snakk om større skader som brudd. Samtidig er det sannsynlig at skaden leges raskere i overskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på type skade. Dersom det er snakk om ødelagt vev som må repareres så ville jeg hvertfall styrt unna store underskudd. Betennelser er også energikrevende. Det er nok ikke like kritisk i ditt tilfelle, jeg ville vært mer skeptisk om det var snakk om større skader som brudd. Samtidig er det sannsynlig at skaden leges raskere i overskudd :)

Takk, da skal jeg definitivt i overskudd :) Skuldersmerter er noe skikkelig herk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...