Gå til innhold

de fordømte kaloriene! (igjen..)


Minni M

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg er en 23 år gammel svært mat og styrketreningsglad jente!

173 høy 70 kg tung:( , så jeg er mye større (både feitere og sterkere) en normale jenter på min alder og høyde.

Lurer bare på hvor mye er for mye kalorier?

Kalorikalkulatorer sier at jeg burde spise rundt 2400 kcal.

De siste månedene har jeg forsøkt å gå ned i vekt ved å spise 1800. Gik litt ned men ALT ++ la seg på igjen. Merker at om jeg spiser rundt 2500 har jeg masse energi, bra treninger, men alt for mye fett på kroppen. Spiser jeg 1800 går jeg ned, men er slapp og trener dårlig. Er 2500 groteskt mye for en jente? Og er det mulig at jeg øker i styrke og ikke fett med så mye mat?

når det kommer til stykket så handler det om : skal jeg akseptere en feit og fit kropp, eller skal jeg strebe etter en slank og svak?

håper noen kan gi noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

70 kg fordelt på 173 cm er på INGEN MÅTE "feitere enn normalt"! Så lenge du driver med styrketrening så er det viktig å få i seg nok mat, og hvis du holder deg stabil på 2400 kcal ser jeg ingenting i veien med å innta det. Jeg tror du må endre tankesettet ditt, du bør etterstrebe sunnhet, både fysisk og psykisk :) En sterk og sunn kropp med litt fett på kroppen er bedre enn en svak og slapp en! Hvis du absolutt vil ned i vekt, så kan du jo kutte ut 200-300 kalorier i en periode og føle på hvordan det fungerer, eventuelt justere opp/ned senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 kg fordelt på 173 cm er på INGEN MÅTE "feitere enn normalt"! Så lenge du driver med styrketrening så er det viktig å få i seg nok mat, og hvis du holder deg stabil på 2400 kcal ser jeg ingenting i veien med å innta det. Jeg tror du må endre tankesettet ditt, du bør etterstrebe sunnhet, både fysisk og psykisk :) En sterk og sunn kropp med litt fett på kroppen er bedre enn en svak og slapp en! Hvis du absolutt vil ned i vekt, så kan du jo kutte ut 200-300 kalorier i en periode og føle på hvordan det fungerer, eventuelt justere opp/ned senere :)

OK, men en sterk og sunn kropp med mindre mengder fett på kroppen er enda bedre fra et helseperspektiv. Hvorfor ikke oppfordre til etterstrebelse av dette når hun åpenbart fronter et slikt løp i OP? Det er ikke enten eller, den "gyldne middelvei" trenger ikke fremmes i enhver tråd.

2500/dag er altfor mye hvis du vil ned i fettvekt. Du vil uansett ikke kunne erstatte den fettvekten med muskler på kort tid, så med mindre du vil bruke enormt lang tid på en "body recomposition" hvor du mister litt fett og erverver litt muskel ville jeg deffet til du er fornøyd med det du ser i speilet hvorpå du igjen kan spise vedlikehold+litt for muskeltilegnelse. Legger du deg på 1600-1700kcal/dag samtidig som du fortsatt trener styrke kan du regne med å fjerne halvannet kilo i måneden eller så hvor mesteparten kommer fra fettlagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ligger på 1800 kcal daglig, men føler deg såpass sliten og slapp at du ikke klarer å prestere ordentlig på trening er det vel ikke et poeng i å innta den mengden? Kanskje du kunne ligge midt mellom, altså på 2000/2100? At du kunne ha et inntak der du føler at du presterer i hverdagen og på trening, men samtidig klarer å gå ned i vekt om det er det du ønsker? Eller kanskje du kan kjøre på med cardio i form av korte, intensive intervaller etter noen av styrkeøktene dine? :) Evt noen lenge gåturer/joggeturer innimellom også, hvis det er noe for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men en sterk og sunn kropp med mindre mengder fett på kroppen er enda bedre fra et helseperspektiv. Hvorfor ikke oppfordre til etterstrebelse av dette når hun åpenbart fronter et slikt løp i OP? Det er ikke enten eller, den "gyldne middelvei" trenger ikke fremmes i enhver tråd.

2500/dag er altfor mye hvis du vil ned i fettvekt. Du vil uansett ikke kunne erstatte den fettvekten med muskler på kort tid, så med mindre du vil bruke enormt lang tid på en "body recomposition" hvor du mister litt fett og erverver litt muskel ville jeg deffet til du er fornøyd med det du ser i speilet hvorpå du igjen kan spise vedlikehold+litt for muskeltilegnelse. Legger du deg på 1600-1700kcal/dag samtidig som du fortsatt trener styrke kan du regne med å fjerne halvannet kilo i måneden eller så hvor mesteparten kommer fra fettlagrene.

Så du anbefaler henne å gå nesten 1000kcal i underskudd når hun sier hun er slapp, føler seg uvel og har dårlige treninger på 800? Hvorfor er det mer optimalt enn å heller bruke lenger tid, men bevare humør og treningsglede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, men en sterk og sunn kropp med mindre mengder fett på kroppen er enda bedre fra et helseperspektiv. Hvorfor ikke oppfordre til etterstrebelse av dette når hun åpenbart fronter et slikt løp i OP? Det er ikke enten eller, den "gyldne middelvei" trenger ikke fremmes i enhver tråd.

2500/dag er altfor mye hvis du vil ned i fettvekt. Du vil uansett ikke kunne erstatte den fettvekten med muskler på kort tid, så med mindre du vil bruke enormt lang tid på en "body recomposition" hvor du mister litt fett og erverver litt muskel ville jeg deffet til du er fornøyd med det du ser i speilet hvorpå du igjen kan spise vedlikehold+litt for muskeltilegnelse. Legger du deg på 1600-1700kcal/dag samtidig som du fortsatt trener styrke kan du regne med å fjerne halvannet kilo i måneden eller så hvor mesteparten kommer fra fettlagrene.

Selvfølgelig er det ikke gunstig med alt for høy fettprosent, men ser ikke for meg at den er skadelig høy når hun veier 70 kg. Når hun da skriver at 1800 kcal per dag fører til lave energinivåer og at hun går opp igjen etter kort tid betyr jo det at det ikke er den mest gunstige måten for henne å gå ned i fettprosent, det er snakk om å finne en livsstil man kan leve med over tid, og da synes jeg ikke det er en god idé å anbefale 1600-1700 kcal per dag sånn med én gang. Å gå ned 200-300 kcal per dag i noen uker, og å se hvordan det føles/hvordan kroppen responderer, som jeg skrev i mitt første innlegg, føler jeg vil være hensiktsmessig for en som tross alt er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler henne å gå nesten 1000kcal i underskudd når hun sier hun er slapp, føler seg uvel og har dårlige treninger på 800? Hvorfor er det mer optimalt enn å heller bruke lenger tid, men bevare humør og treningsglede?

Sannsynligvis er ikke 2200 nærmere hennes TDEE enn 2500, således er 16-1700 ikke -1000. Kaloriunderskudd gjør en uvel, it comes with the territory. Var det behagelig å miste fettvekt ville alt vært fryd og gammen her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er ikke 2200 nærmere hennes TDEE enn 2500, således er 16-1700 ikke -1000. Kaloriunderskudd gjør en uvel, it comes with the territory. Var det behagelig å miste fettvekt ville alt vært fryd og gammen her i verden.

Et kaloriunderskudd skal ikke trenge å gjøre en person såpass uvel at man ikke fungerer som ønskelig i hverdagen. Da sier det noe om at underskuddet er for stort. Uavhengig av om det er 300, 500 eller 800 i underskudd, noen tåler det dårligere enn andre og bør heller bruke lenger tid. Eventuelt få mer underskudd gjennom trening, mindre gjennom mat. Det har lite nytte for seg å ligge mye i underskudd om man ikke klarer å trene som normalt, dermed risikerer å miste mer muskelmasse enn ønskelig og generelt har en crap hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kaloriunderskudd skal ikke trenge å gjøre en person såpass uvel at man ikke fungerer som ønskelig i hverdagen. Da sier det noe om at underskuddet er for stort. Uavhengig av om det er 300, 500 eller 800 i underskudd, noen tåler det dårligere enn andre og bør heller bruke lenger tid. Eventuelt få mer underskudd gjennom trening, mindre gjennom mat. Det har lite nytte for seg å ligge mye i underskudd om man ikke klarer å trene som normalt, dermed risikerer å miste mer muskelmasse enn ønskelig og generelt har en crap hverdag.

Hun skriver i utgangspunket at hun bare er slapp og gjør det dårligere på trening, hvilket ikke er uventede effekter. Kanskje hun ikke holdt ut lenge nok -- kommer man inn i rutinen går alt veldig bra på 1800kcal. Hvis man blir genuint uvel ville jeg også forlenget vekttapsperioden, men det er kanskje ikke tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...