Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener at som ansatt er det Pter og andre senteransatte sitt ansvar at utstyret blir brukt riktig, og forsvarlig. Ser de noen som bruker utstyret feil, eller har helt feil teknikk, burde de si ifra uansett.

At det er endel PTer som også har elendig teknikk, er ikke noe jeg ville tatt som utganspunkt.

Er mange ganger jeg ser noen gjøre feil eller tror dem gjør det, (spesielt gamel). Men ikke tørr siden jeg ikke er helt sikker på om jeg gjør det rett selv. Er bedre at dem gjør feil selv, enn at jeg må ta det på min kappe om noe skulle skje.

Er mange ganger jeg ser noen gjøre feil eller tror dem gjør det, (spesielt gamel). Men ikke tørr siden jeg ikke er helt sikker på om jeg gjør det rett selv. Er bedre at dem gjør feil selv, enn at jeg må ta det på min kappe om noe skulle skje.

Så lenge du ikke er ansatt der, har du heller ikke noe ansvar for hva kundene gjør.

Så lenge du ikke er ansatt der, har du heller ikke noe ansvar for hva kundene gjør.

Vet jo det. Men syns det er trist å se når noen kan pådra seg skade. Om man er ansatt eller ikke så har det litt med menneskelighet å gjøre. Såklart ser jeg noen som jeg vet gjør feil så er det en ting. Men noen "leksjon" får dem få fra de litt mere erfarne. Å da sikter jeg ikke til PT hvertfall.

Jeg mener definitivt at senteransatte BØR komme med innspill om noen trener med hinsides feil teknikk. På et bilverksted får du ofte beskjed om at noe kritisk holder på å ta kvelden selv om du bare er der for å skifte olje. Kan ikke se at fagpersoner innen kropp og trening ikke bør gjøre det samme.

Annonse

La resultater snakke... Hvis PTen har en bra kropp og også har bra resultat med sine klienter, så er vel sjansen god for at de har peiling. Men stol ikke blindt på noen :)

Nja, på senteret der jeg trener kom vi smått i prat med et par voksne damer som stadig kommenterte hyggelig på hva vi løfta og slikt. Siden småpraten allerede var på plass kommenterte jeg på dybden da de kjørte halv-bøy (og knapt nok det) i Smith-maskina, med noe sånt som 5kg på hver side. Anbefalte dem å gå i allefall ned til parallell, med mindre de fikk vondt noe sted av det.

De hørte på meg, og en så på ansiktsuttrykka at det var betraktelig tyngre. Gleden varte helt til den høye, slanke, bredskuldra, sjokoladefargede smooth-talkeren av en PT kom bort og kjeftet på hun ene for å gå aaaalt for langt ned. Vips var de tilbake til en øvelse som aldri vil gi dem noen verdens nytte for innsatsen (samt et par sure blikk sent min vei), og fordi PT hadde på seg Evo-skjorte og unektelig ser bra ut var det bare å riste oppgitt på hodet og fortsette med treninga.

Samtlige trenere på samme senter driter også langt i at folk gjør tapre forsøk på markløft med rygg krum som en halvsirkel eller "RIV-OG-RØSK-ALT-VI-ORKER"-nedtrekk bak nakke, med mindre personen har betalt de 300 kronene det koster for 25 minutters veiledning av ytterst tvilsomt kaliber.

På et treningssenter får man i alle fall respons om man lurer på noe eller vil at noen skal se om du utfører riktig.

Her på fitensbloggen, skal du oppnå det samme, så må du nesten enten være kjent eller en gatebilbabe for å få hjelp.

Men det er det inntrykket jeg har fått.

Kvinnelig PT (20 år?!) på senteret i dag dreiv og instruerte en fyr (35-40ca). Han avsluttet med å stå i planke. Enda mere bananformet enn på bilde 1 under :D Slik sto han mens han pratet med PT-dama i ca. 30sek. Dama fornøyd, og timen over :-|

mage%F8velser-%ABplank%BB+deg+til+strammere+mage.jpg?o=4173880&w=550&frame=0&ee=

På SiT i Tromdheim har ikke de ansatte lov å rette på teknikken til de som trener, om det ikke er helt akutt kritisk og neste stopp ville vært legevakten. Er for at folk skal trene som de vil, om de selv ikke tar initiativ. Usikker på om andre sentre har lik filosofi.

På SiT i Tromdheim har ikke de ansatte lov å rette på teknikken til de som trener, om det ikke er helt akutt kritisk og neste stopp ville vært legevakten. Er for at folk skal trene som de vil, om de selv ikke tar initiativ. Usikker på om andre sentre har lik filosofi.

Tror det varierer litt fra PT til PT, og hvilken ansvarsfølelse de har. Der jeg trener er det enkelte personlige trenere som retter på selv småfeil, andre kommenterer ikke når folk marker som ringeren i Notre Dame. Kommer kanskje litt an på hvor dedikert man er, og hvorvidt man jobber for pengene eller menneskene.

JAAAA! Dette er noe jeg har irritert meg over i laaang tid... Jeg blir så oppgitt. Jeg som en liten blond jente uten noe bevis/utdanning på at jeg kan noe som helst om trening føler ikke at jeg kan gå bort til en voksen mann å fortelle han at han gjør noe galt. Har sett noen jeg virkelig har vært redd for hvordan det skulle gå med når de prøver seg på "markløft"....

Jeg FORVENTER at de som jobber på treningssentrene går bort og sier ifra, altså hva er egentlig jobben deres der ?? Når de ikke har pt-kunder men driver og vandrer rundt på senteret, hvorfor i all verden sier de ikke noe!??! Vil de at folk skal skade seg på sentrene sine? I verste fall så ender de kanskje opp med enda en pt-kunde om de hjelper en som sliter. Krever ikke mye å fortelle at det er viktig å passe på ryggen (feks)...

Annonse

Jeg hadde satt pris på det om noen som hadde peiling sa i fra til meg hvis jeg gjorde noe veldig feil - spesielt hvis det var farlig for ryggen etc. Men jeg har aldri kommentert andres teknikk selv, jeg tror fort man kan gjøre folk forlegne. Kanskje dumt å tenke sånn...? :)

Hvis situasjonen utspiller seg med følgende faktorer tilstede er det interessant at teknikk korrigeres:

1) Det er helt sikkert at du har farlig eller ugunstig teknikk

2) Observatøreren kjenner god teknikk og er i stand til å lære denne bort

Det er helt uinteressant om Mr Gymbro er fasttømret overbevist om at hans utførelse av øvelse x er bedre eller ikke er tilstrekkelig bevandret til å være noen mal. En som er belest og har legitimitet i form av god fysikk og selv utfører øvelser med god teknikk? Ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...