Gå til innhold

Hvorfor er jeg så svak i knebøy??


Ninian

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva som er galt med meg.. Jeg startet med styrketrening for 1 mnd siden, og har så god progresjon at jeg nesten blir høy på pæra.. :cool: Er liksom alltid mulig å øke på flere øvelser, og det er så gøy!!

MEN...

Jeg får nesten ikke progresjon i knebøy! Sliter skikkelig med 37,5 kg x6 x3, og føler jeg gjør noe veldig feil. Jeg trener sammen med MalinV, og vi er omtrent like sterke i det meste, men på knebøy er hun nå oppe i 60 kg! Det er faktisk kroppsvekt! Vi har trent like lenge, og på det meste har vi ca samme progresjon, men denne knebøyen altså! :cry:

Hvordan kan det ha seg at jeg ikke klarer mer enn drøyt 50% av min kroppsvekt? Er hun supersterk, eller er det noe galt med meg? Vi har litt forskjellig beinstilling, hun står breiere enn meg, men jeg klarer ikke ass to grass hvis føttene er mer enn hoftebreddes avstand. Har også en fucka hofteleddsbøyer som protesterer.. :(

For å sammenlikne, da jeg starta mot nå:

Bulgarsk utfall: fra 8 kg til 20kg

Stående roing: fra 25 kg til 40 kg

Knebøy: fra 30 kg til 37,5 kg

Malin har økt fra 30 til 60 på samme tidsperiode. Jeg synes jeg burde klare mer! :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også svak i knebøy i forhold til andre ting. Føler jeg ikke kommer noen vei så jeg har begynt med enda mer teknikk terping.

Goblet squats og frontbøy. Egentlig er jeg drit lei hele bøyen. Men fikk tips her inne om å gjøre noen små endringer. Elsker Goblet men den blir problematisk når vektene blir tyngre, frontbøy er også gøy.

Jeg må stå litt bredt hvis ikke kommer ikke jeg helt ned. Har lange lårbein. Jeg har også begynt å tøye litt før jeg begynner og det hjelper på å komme enda lettere ned.

Du har riktig teknikk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svak i knebøy i forhold til andre ting. Føler jeg ikke kommer noen vei så jeg har begynt med enda mer teknikk terping.

Goblet squats og frontbøy. Egentlig er jeg drit lei hele bøyen. Men fikk tips her inne om å gjøre noen små endringer. Elsker Goblet men den blir problematisk når vektene blir tyngre, frontbøy er også gøy.

Jeg må stå litt bredt hvis ikke kommer ikke jeg helt ned. Har lange lårbein. Jeg har også begynt å tøye litt før jeg begynner og det hjelper på å komme enda lettere ned.

Du har riktig teknikk også?

Jeg er ganske sikker på teknikken, har studert videoer i bøttevis, og har frekventert en del BodyPump-timer i mitt liv, og der er det jo knebøy og teknikklære.. Men jeg skal forhøre meg med en proff hvis jeg finner en, er jo lettere å gi tilbakemelding for noen som ser meg gjøre det.. Synes ikke det er logisk liksom.. Tok forresten 47,5 kg (x6 x3) i mark idag, det er 2. gang jeg gjør den øvelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er også sterkere i dra øvelser enn press øvelser.

Også er vi alle forskjellige :D Jeg studerte mye teknikk over nettet jeg også, men fikk det ikke helt til. Da jeg bytta program og fikk han til å vise meg, så nå gjør jeg det helt riktig :D Terper teknikk nå for å bli enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av frøken, du har trent i en mnd og økt 7,5kg. Fortsetter du i denne takta er du oppe i 120kg om et år. ;) Resultater kommer ikke over natta.

Joda, jeg slapper av (innimellom).. ;) Er jo kjempehappy med alle de andre øvelsene! :thumbsup: Men hvorfor har Malin DOBLET sin belastning på samme tid? Da må jeg jo gjøre noe feil? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende Malin rett og slett er sterkere, eller skrudd sammen på en annen måte. Kanskje Malin har bedre utnyttelse av teknikken (benstilling/bredde osv) utifra hennes styre på quads eller hamstrings/glute? Kanskje hun har sterkere kjernemuskelatur så hun tåler høyere vekt uten at det går ut over teknikken osv.

Ikke tenk deg grønn, du har trent i en måned, og 7,5kg opp er mer en jeg har økt på en måned så lenge jeg kan huske :) Som sagt, det er mange måneder i året, og mange år framover så ikke ta det så tungt :)

Men en video kunne ha hjulpet om du vil greve dypere i dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som bør kjøre a2g heller. Dersom du får litt vel mye buttwink er det bedre å stoppe når du er rett under paralell. Dette er dypt nok og mye dypere enn veldig mange gjør.

Selv kjenner jeg det ihvertfall ganske godt i korsryggen om jeg går a2g på litt tyngre vekter og bruker derfor bare dette som oppvarming for å tøye litt med lettere vekter.

Pass også på å kjøre tungt nok, gjerne så tungt at du ikke kommer opp igjen uten hjelp på siste sett, da vet du ihvertfall at du har presset deg maks (vennina di klarer sikkert å hjelpe deg opp igjen om så skulle skje)

Men 30-37,5 på en måned er jo som Dag sier en veldig god prosentvis økning :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lært deg knebøy på bodypump har du nok ikke akkurat optimal teknikk for høyere vekter. Sleng ut en video, så kan vi se ;)

Jeg har også lært meg knebøy på bodypumptimer, selv om jeg også fikk teknikken vist og prøvd ut med en PT for et par måneder siden. Allikevel er dette også for meg den øvelsen jeg synes er vanskeligst, og selv om jeg har kunnet øke litt i vekt, så synes jeg aldri teknikken er god nok til at jeg føler meg helt "komfortabel" med øvelsen. Har du noen formening om typiske feil innlært på bodypump?

Forøvrig får jeg gjerne spenninger i skuldre/armer og ubehag her før lårene gir seg; Bør jeg dermed holde smalere grep og presse albuene mer fram, som jeg ser mange tipser om?

Og føler meg ofte litt "vinglete" og at det er vanskelig å senke seg helt midt ned/med lik belastning på begge bena i hele bevegelsesbanen. Er det typisk for en spesifikk teknikkfeil, eller skyldes det mer ujevn styrke i bena?

Mye ekstra spørsmål her nå, men tenkte flere kunne dra nytte av svarene ift trådtittelen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil få en enormt mye bedre hjelp i forhold til teknikkspørsmål ved å laste opp en video fra siden og bakfra under utførelse. Mange, inkludert meg selv, har hatt god nytte av det.

I knooow, men trener helt viggo:( men har det absolutt i bakhodet og håper å få til en video før jul! Evt får jeg finne et substitutt her hjemme bare for å få vist teknikken min på det store internett:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter også med knæbøyen. Trente på 50 kg i sommer men følte hele tiden at teknikken ikke var helt optimal så jeg plukket av vektene igjen og begynte fra begynnelsen uten vekter eller med veldig lave vekter. Nå varierer vektene ut i fra dagsformen.

Noen dager føler jeg at teknikken sitter og da kjører jeg på med vekter men f ex på sist trening stoppet jeg på 30 kg og fokuserte på teknikken og heller mange reps og sett siden jeg klart merket at det ikke gikk noe særlig :)

Denne knebøy, denne knebøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr spørsmålet om "bodypump-bøy" så er det sånn bøy der man står med skulderbreddes avstand, tærne rett frem og skyter frem knærne når man setter seg. Helt greit nok det, men man kommer knapt til parallell stort sett, og det er ingen optimal vektarm.

Jeg tror det er en del som er veldig redd for knebøy uten grunn. Film et sett, få noen til å ta en titt og ta tilbakemeldingene inn over deg. Å drive med aerobic med hinder (eller step, om du vil) og en god del andre gruppetimer som folk gjerne har erfaring med krever mye mer på koordinasjonsfronten enn knebøy. Men det forutsetter jo at man har et eller annet mentalt bilde av hvordan det bør se ut også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å ble sterk i knebøy må du ;

A) mestra teknikk 100%

B) mestra mentalitet 100%

og dette klare du hovedsaklig gjennom;

C) tren MYE bøy(ta det så oppvarming på overkroppsdagene me stopp, eller me stanga over hodet).

Så C=a^b*2.. nejda, men bare tren mye bøy og ikkje kjør for tungt(dårlig teknikk), men heller ta mange sett og færre reps/lettere vekter. Lykke te videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er gå gå opp seint, ikkje 30kg i månaden. Veninna di må ha starta med ei lågare vekt i forhold til maks enn deg, det er ingen anna forklaring. Så lenge du fortsetter å gå oppover er det ikkje noko feil med vektene dine. Teknikk kan sjølvsagt vera eit hinder, men det bør ein jobba med uansett resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at spesielt øvelsene knebøy og markløft varierer veldig mye fra person til person. Jeg har alltid vært sterk i lårene og har en kroppsbygning som gjør at jeg kan trene meg fort opp. Om du ser på klippet jeg la ut i loggen min i dag, så ser du at kroppen min egentlig følger en veldig naturlig bane til tross for at jeg egentlig kjørte litt vel tungt. I markløft, derimot, sliter jeg mye mer med å komme meg opp i vekt igjen. "Normalen" tilsier at jeg skal være en del sterkere i markløft enn knebøy, men frem til jeg stagnerer i knebøy kommer mark til å ligge langt bak. Ikke fordi jeg er svak i rygg og ben, men fordi kroppen min ikke er "laget for det".

Slik er det med de fleste løft, og du vil til og med se det i enkeltleddsøvelser som bicepscurl. Hvordan er muskelfestene dine i forhold til den du sammenligner deg med? Hvilke hevarmer opererer dere med? Hvilken fibersammensetning har dere? Om du skal måle forskjell i muskelvolum i tillegg til styrke kommer du til å få enda flere grå hår. Legg til alle variablene som skiller oss i flerleddsøvelser!

Ta den tiden du trenger, og så lenge du har progresjon så er det bra! For alt du vet kan det hende du kommer over en kneik snart hvor en annen muskelgruppe plutselig har blitt sterk nok til at du kan hive på 10kg ekstra på hver side av stangen omtrent over natten. Hold progresjonen gående, så kommer du "dit" etter hvert. Uansett hvor "dit" er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...