Gå til innhold

Proteinkilder


Velvet

Anbefalte innlegg

Slår aldri feil. Jeg tåler altså ikke kjøtt og blir nesten dårligere og dårligere for hver bidige gang jeg spiser noe kjøtt.

Jeg liker ikke egg i stekt tilstand, og kan til nøds spise kokt egg om det blandes med noe. Spiser mye egg iblandet grøt, smothies og grønnsaksmos. Men det er ikke nok sikkert. Sikkert 5 middager i uken er fisk, så det går greit. Liker ikke linser (så mye) og liker ikke bønner. Liker ikke tunfisk, og ja, jeg er FRYKTELIG barnslig i matveien. Piller f.eks rosiner ut av det det måtte være i.

Så hva er igjen da av gode proteinkilder bortsett fra melkeprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke tunfisk heller så du er ikke aleine :p Lukter død .. hehe

Hva med ting som linser, bønner o.l? Proteintilskudd ?

Blir du dårlig av alt kjøtt eller bare rødt?

Har du allergier o.l? Kanskje greit å finne ut hvorfor du blir dårlig om du ikke veit det.. Kjipt at det skal være sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt kjøtt, har bare spist kalkun og kylling i det siste for å teste.

Danner ikke så mye intrinsic factor, hjelpestoffet som tar opp b12 så legen tok også en eller annen test for å se om jeg mangler enzymet som bryter ned proteinet i kjøtt:p Don't ask, aner ikke, hehe.

Bønner liker jeg ikke. Linser kan jeg spise litt av en sjelden gang, men de må være gule og komme fra innvandrersjappa :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alt kjøtt, har bare spist kalkun og kylling i det siste for å teste.

Danner ikke så mye intrinsic factor, hjelpestoffet som tar opp b12 så legen tok også en eller annen test for å se om jeg mangler enzymet som bryter ned proteinet i kjøtt:p Don't ask, aner ikke, hehe.

Bønner liker jeg ikke. Linser kan jeg spise litt av en sjelden gang, men de må være gule og komme fra innvandrersjappa :p

Kan jeg spørre hva som skjer dersom du spiser kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår aldri feil. Jeg tåler altså ikke kjøtt og blir nesten dårligere og dårligere for hver bidige gang jeg spiser noe kjøtt.

Jeg liker ikke egg i stekt tilstand, og kan til nøds spise kokt egg om det blandes med noe. Spiser mye egg iblandet grøt, smothies og grønnsaksmos. Men det er ikke nok sikkert. Sikkert 5 middager i uken er fisk, så det går greit. Liker ikke linser (så mye) og liker ikke bønner. Liker ikke tunfisk, og ja, jeg er FRYKTELIG barnslig i matveien. Piller f.eks rosiner ut av det det måtte være i.

Så hva er igjen da av gode proteinkilder bortsett fra melkeprodukter?

Jeg foreslår at du rett og slett prøver å vende deg til smak/konsistens på noe av det du ikke liker - for den lista var jo ganske lang. Hvis du finner gode oppskrifter der du inkluderer f.eks tunfisk og legger godvilja til, og egg - her finnes det jo utallige variasjoner. Hvordan er det forresten med melkeprodukter som Skyr, Cottage Cheese go mager kesam?

Og hva med bønnestuing/mos? Med godt krydder og tilbehør er jo det knallgodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at du rett og slett prøver å vende deg til smak/konsistens på noe av det du ikke liker - for den lista var jo ganske lang. Hvis du finner gode oppskrifter der du inkluderer f.eks tunfisk og legger godvilja til, og egg - her finnes det jo utallige variasjoner. Hvordan er det forresten med melkeprodukter som Skyr, Cottage Cheese go mager kesam?

Og hva med bønnestuing/mos? Med godt krydder og tilbehør er jo det knallgodt :)

Mja, det er vel ikke sånn at jeg ikke liker egg sånn som at det smaker pyton. Jeg spiser egg, jeg syns bare ikke det er særlig godt i kokt eller stekt tilstand. F.eks hadde jeg to speilegg til frokost, men spiste bare det ene fordi ett var mer enn nok smaksmessig :p

Ble nesten sånn at den siste biten vokste i munnen. Derfor pleier jeg heller å blande masse egg i smoothies, grønnsaksmos, grøt etc.

Føler meg sikker på at jeg kanskje hadde blitt å spist tunfisk om det var blanda med noe annet, men rett fra boksen er uaktuelt, ligner på kattemat :p

Spiser en del skyr og cottage cheese, kesam derimot er best om den kommer i vaniljevarianten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en vegetarkokebok, rett og slett. Ikke en superfancy en, men mange av dem inneholder mye god basic informasjon om proteinkilder til oss som ikke spiser kjøtt, pluss at du kan lære deg å tilberede linser, bønner osv sånn at de faktisk smaker godt! Ser også at tofu er nevnt over her, det anbefaler jeg også! Du får enten ferdig krydra tofu, eller du krydrer selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om hasselnøttmel er proteinrikt på samme linja? Må bruke opp en pose jeg har :p

Hvis det er et ikke avfettet hasselnøttmel, så er det ikke så veldig proteinrikt - i hvert fall ikke sammenlignet med avfettet mandelmel. Når man avfetter nøttemel, så øker konsentrasjonen av proteiner. Hasselnøttmel har jeg ikke sett avfettet før. Dog har de avfettet peanøttmel på iHerb :thumbsup:

Peanøttmelet fra iHerb inneholder (per 100 g):

- 53 g proteiner

- 13 g fett

- 26,7 g karbohydrater

...Prisen er ca. 52 kr for 900 g.

Mandelmel fra funskjonellmat inneholder (per 100 g):

40 g proteiner

11 g fett

8 g karbohydrater

...Prisen er ca. 90 kr for 500 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et ikke avfettet hasselnøttmel, så er det ikke så veldig proteinrikt - i hvert fall ikke sammenlignet med avfettet mandelmel. Når man avfetter nøttemel, så øker konsentrasjonen av proteiner. Hasselnøttmel har jeg ikke sett avfettet før. Dog har de avfettet peanøttmel på iHerb :thumbsup:

Peanøttmelet fra iHerb inneholder (per 100 g):

- 53 g proteiner

- 13 g fett

- 26,7 g karbohydrater

...Prisen er ca. 52 kr for 900 g.

Mandelmel fra funskjonellmat inneholder (per 100 g):

40 g proteiner

11 g fett

8 g karbohydrater

...Prisen er ca. 90 kr for 500 g.

Smaker peanøttmelet peanøtt? Hadde vært ubernice i pannekaker eller noe om det gjorde det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...