Gå til innhold

Hvordan trene opp grepet?


JohannaB

Anbefalte innlegg

Som mange jenter er ikke "klypa" der jeg er sterkest, noe jeg kan slite litt med på tunge ben øvelser. På strak markløft kan jeg fint gå opp til 60kg, men grepet er ikke med. Jeg klarer ikke fullføre settet.

Det går jo jevnt og trutt fremover med trening og utfordring, men lurte på om noen hadde noen gode øvelser/tips til hvordan trene opp grepet ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du gjør double overhand grep

IMG_1826-900x599.jpg

Det er vanlig å slite når du bruker dette grepet.

Bruker du kalk? Hvis du ikke bruker dette kan du kjøpe det på ulike klatre butikker (har sett det på XXL for 15kr per blokk)

chalk.jpg

Det vil dramatisk bedre grepet ditt. Da du reduserer friksjonen

Jeg ville byttet til mixed grip når grepet begynner å slite. Altså gjør DOH grep så langt du kan, begynner grepet å svikte, så bytter du til mixed (eller krok grep)

deadlift1.gif

Krok grep, denne gjør vondt

hookgrip.jpg

har du lyst å gjøre noe grep-spesifikt, skrev jeg dette i erich sin logg, så jeg kopierer

"For grep styrke er det mye du kan gjøre, men for markløft grep styrke, så gjelder det overraskende nok å trene spesifikt.

Mest sannsynlig har du problemer med utholdenheten, da et tungt markløft rep kan ta flere sekunder, så det gjelder å holde i noen sekunder i hver øvelse. Du kan gjøre dette ved å holde statisk og ikke slippe stanga ned før det er godt noen sekunder. Eller gjøre flere reps, da vil du gi grepet en pause mellom repetisjonene.

Gode holdeøvelser vil være:

- DOH grep markløft(disse kan du gjøre som rack pulls, slik at du kan lettere slippe stanga hvis grepet gir seg.

- Markløft med *gasp* hansker (gjerne forskjellig størrelse, arbeidshansker funker fint)

- Pinch grip deadlift. Anbefaler hansker her og.

04b.jpg

Andy bolton er fan av disse. 'Nuff said.

Du stusser kanskje litt over at jeg anbefaler hansker. Men bruker du hansker vil du unngå å slite henda dine, rive opp hud, osv. Og diameteren vil bli tjukkere slik at det blir enda hardere å løfte opp vekten.

Denne har jeg ikke prøvd før, men er anbefalt av adam glass, som har sinnsyk sterk når det gjelder henda

7940005600_dc7c44de85.jpg

Andre gode øvelser, er en som Kirk Karwoski brukte for å bygge styrken

* Bruk thumbless grep her

Poenget er at du skal holde grepet lenge.

Du kan bruke dette i andre øvelser også. Dumbbell rows, pullups, etc. I alle øvelser der du holder stanga og ikke slipper den ned igjen er fine.

Ofte vil stanga rulle ut av fingrene, denne øvelser er god for å styrke fingrene

* synes det er bedre å gjøre denne med en stang istendenfor.

Gå så lang ned, at du føler at stanga holder på og falle ut, så bøyer du fingerene tilbake.

Har faktisk sett noen kun bruke en/to fingre og bøye disse med ekstra motstand fra en kabel / pulley maskin osv.

Du kan velge noen øvelser som du liker og som passer deg, og gjør de 2-3 ganger i uka.

Som vanlig, start lett og rolig, og bygg deg opp. Føler du at det blir for mye grep trening, så kutter du ned noe.

Håper det er nok info er ingen ekspert, men har lest en del om grepstyrke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest mye bra om FAT GRIPZ, men ikke fått somlet meg til å bestille de enda. Det er noen røraktige greier man har rundt stanga, og som gjør stanga mye tykkere, og det igjen skal være med på å styrke grepet.

Tenkte å sjekke på biltema om de har noe rørisolasjon ala dette

Rørisolering 22 mm - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

"Fat Gripz" til bare en brøkdel av prisen! 22 kr!!(y)

Bare materialet er fast nok, ser jeg ingen grunn til at ghettoversjonen av Fat Gripz ikke skal funke like bra som originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En judoøvelse for å styrke grepet, og som ikke krever noe utstyr: Strake armer, knytt nevene, og sprik så med fingrene, knytt neven igjen. Gjenta til du ikke klarer mer (og gjerne enda lenger), og så fort som mulig, men sørg for å sprike ordentlig med fingrene og også å knyte neven ordentlig for hver repetisjon. Funker fjell, og kan gjøres hvor som helst og når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripppers vil som regel ikke hjelpe grepet i markløft.

Fordi den er for uspesfikk og fordi det er kort time under tension. I markløft løfter du stanga ganske lenge, du holder kanskje i 5sek hver repetisjon. Da blir det mer utholdende styrke. Derfor vil vi ha øvelser som er utholdende for å få bedre overførbarhet.

Trener du med grippers varer en close ofte mindre enn et sekund :)

Det kan være nyttig i tilfeller der fingrene er svake og stangen ruller ut av den grunn (finger curls i slutten av øverste post). Men ut ifra det jeg har lest så vil grippers ikke hjelpe markløft grepet ditt, men det er en veldig god grep øvelse på andre måter.

Problemet med fat gripz er at diameteren blir for stor, slik at håndbevegelsene må forandres. Det er grunnen til at jeg nevnte hansker - fordi diameteren blir tykkere, men hånden har samme funksjon. For hva gjør hånden og fingrene i markløft - for de fleste vil fingrene være pakket rundt stanga og tommelen vil være over lang og mellom fingeren og støtte grepet. Derfor kan tommeltrening hjelpe, for eksempel pinch grip deadlift nevnt over.

Med fat gripz vil du ikke klare å bruke hånden slik, det vil være mellomrom mellom fingrene og tommelen!

Noen føler likevel at det hjelper. Så jeg kan ikke si mer om disse, det er en flott redskap for å bygge overall grep styrke. Takk for link lachfaderen :)

Judoøvelsen vil ikke hjelpe markløft. Det er likevel en god øvelse for ekstensorene som hos mange er svakere enn fleksorene. Men jeg tviler på at det vil hjelpe markløft grep.

Det var gode forslag, men hadde lyst å være litt slem og oppklare at det er forskjell mellom gode grepøvelser og gode grepøvelser for å forbedre prestasjon i Markløft.

Spesifisitet + utholdenhet er nøkkelen

Farmers walk er absolutt en god øvelse for de som kan gjøre det. Skulle ønske jeg hadde det selv(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sleit ein del med grepet før eg også men kjørte mixed grip og litt lettere vekt på enkelte øvelser for å trene grepet, samt brukte kalk for å forbedre grepet..! Funker som fy, merker grepet er betydelig sterkere no enn før! Ingen problem å dra tunge løft i mark og strake mark no lengre! :) Litt blemmer blir det hånden ,men det følger med denne sporten ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...